در رسانه|  بیش از ۱۴ هزار کودک همدانی غربالگری بینایی شدند

همدان-ایرنا- معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: سنجش بینایی کودکان سه تا ۶ ساله همدانی از نیمه اردیبهشت سالجاری همزمان با سراسر کشور آغاز شد و تاکنون ۱۴ هزار و ۱۳۲ کودک زیر پوشش طرح غربالگری قرار گرفتند.

سیاوش رهبر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح غربالگری بینایی کودکان با هدف پیشگیری از تنبلی چشم هم اکنون در ۴۶ مرکز مثبت زندگی و پایگاه های دائمی برای جامعه هدف اجرا می شود.

وی ادامه داد: طبق آمار اداره کل ثبت احوال استان حدود ۸۷ هزار کودک سه تا ۶ ساله واجد شرایط غربالگری بینایی هستند که پیش بینی می شود تا پایان سال زیرپوشش این طرح قرار گیرند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان افزود: در پی انعقاد تفاهمنامه با آموزش و پرورش، کودکان پیش دبستانی که در پایگاه های سنجش غربال می شوند نیز جزو جامعه هدف بهزیستی هستند و در صورت تشخیص مشکلات بینایی از خدمات سطح ۲ و سه شامل معاینه بینایی سنج و کمک هزینه درمانی بهره می برند.

رهبر از آغاز به کار پایگاه غربالگری در شهرستان درگزین خبر داد و افزود: پایگاه های سیار غربالگری بینایی در شهرستان ها و روستاها تا پایان سال فعال است و تا اجرای کامل بینایی سنجی برای جامعه هدف ادامه دارد.

وی گفت: در سال گذشته با انجام غربالگری بینایی از معلولیت ۷۹۹ کودک مبتلا به آمبلیوپی یا تنبلی چشم در استان همدان پیشگیری شد و به پزشک متخصص ارجاع داده شدند و مداخلات درمانی تحت نظر پزشک انجام می شود.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در سال گذشته چهار هزار و ۶۴۹ نفر مشکوک به مشکلات بینایی شناسایی و به سطح ۲ ارجاع شدند گفت: از این تعداد چهار هزار و ۳۶۳ نفر به پزشک مراجعه کردند که تعداد ۹۷۶ نفر دارای اختلال بینایی مانند عیوب انکساری چشم، ضعف بینایی، لوچی چشم و سایر اختلالات شناسایی شدند و ۲ هزار و ۵۳۸ نفر نیز سالم بودند.

رهبر ادامه داد: کودکانی که در مرحله نخست به دلیل ترس یا بیش فعالی با بینایی سنج همکاری نکردند نیز به خاطر حساسیت موضوع غربالگری بینایی به سطح ۲ یا پزشک متخصص ارجاع داده شدند تا از سلامت بینایی آنها اطمینان حاصل شود.

وی اظهار داشت: چهار دستگاه غربالگری بینایی مدرن و به‌روز از سال آینده به ظرفیت غربالگری استان افزوده می شود و برهمین اساس تعداد پایگاه های بینایی سنجی نیز افزایش می یابد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان با بیان اینکه برای اقشار محروم و نیازمند بسته‌های حمایتی جهت تامین عینک و کمک هزینه جراحی از طرف سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است افزود: در سال گذشته یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال کمک هزینه تهیه عینک، یک میلیارد ریال کمک هزینه ویزیت پزشک و ۵۰۰ میلیون ریال نیز کمک هزینه جراحی توسط اداره کل بهزیستی استان همدان پرداخت شد.

رهبر اضافه کرد: تنبلی چشم عارضه‌ای است که اگر در زمان طلایی شناسایی و درمان نشود می‌تواند منجر به معلولیت بینایی کودک شود به همین اساس باید کودکان سه تا ۶ ساله، سه بار در طول سنوات عمر خود از نظر تنبلی چشم غربال شوند.

وی یادآور شد: بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم، زیر پنج سالگی است و اگر مشکل بینایی کودک قبل از این سن تشخیص داده شود، حتی اگر چشم کودک دچار تنبلی شده باشد، با درمان به موقع می توان بینایی کامل او را بازگرداند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: غربالگری بینایی در سه سطح غربال، تشخیص و مداخله انجام می شود که در سطح غربال کارشناسان آموزش دیده با استفاده از ابزار E چارت و در موارد لزوم استفاده از دستگاه غربالگری به این کار می پردازند و اگر کودک دارای اختلال شناخته شود به سطح بعدی یعنی اپتومتر ارجاع داده می‌شوند.

رهبر افزود: اپتومتریست ها پس از انجام ارزیابی‌های لازم با تجویز عینک نسبت به اصلاح اختلال بینایی اقدام می‌کنند و در صورت نیاز برای تشخیص نهایی و یا انجام مداخلات جراحی به چشم پزشک ارجاع داده می‌شوند.

وی اظهار کرد: بی‌توجهی به غربالگری بینایی و شنوایی می‌تواند کودکان معلول به جامعه تحمیل کند، پس بهتر است با غربالگری به‌موقع از بروز معلولیت ناشی از برخی بیماری‌ها جلوگیری شود.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد

کد خبر 91634

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد