نحوه خدمات رسانی مراکز نگهداری بهزیستی زیر ذره بین نظارت است 

سرپرست بهزیستی استان زنجان  از نظارت تیم های تخصصی بر نحوه ارائه خدمات به ساکنین مراکز نگهداری بهزیستی خبرداد و گفت: بهزیستی جهت نگهداری از افراد دارای معلولیت در مراکز شبانه روزی بیماران  اعصاب و روان، معلولین کم توان ذهنی وسالمندان هر ماه یارانه پرداخت می‌کند و در خصوص نحوه هزینه کرد یارانه  و نحوه رسیدگی و ارائه خدمات به جامعه هدف نظارت ویژه ای  دارد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو در حاشیه بازدید از مراکز شبانه روزی و روزانه توانبخشی با بیان اینکه سیستم نظارتی سازمان بهزیستی بر مراکز تحت پوشش، به صورت شبکه‌ای و تخصصی و به طور مستمر انجام می‌شود، اظهارکرد: کارشناسان حوزه‌های تخصصی و بازرسی در سطوح شهرستان و استان بطور مکمل و هماهنگ بر روی مراکز بهزیستی نظارت جامع دارند.

وی  ضمن تاکید بر اهمیت انجام بازدید توسط سایر ارگانها در زمان صدور و یا تمدید مجوزهای پروانه فعالیت مانند کارشناسان شبکه بهداشت و درمان، هلال احمر و آتش نشانی در تمامی امور مرتبط با رعایت موازین بهداشتی در مراکز، سلامت جسمی بیماران و..  ادامه داد: تمامی موارد لازم الاجرا و پیشنهادی از سوی کارشناسان اعلام و مراکز طبق زمان مشخص شده موظف به رفع آنها هستند.

خدابنده یادآور شد: ۶۶ مرکز غیردولتی شامل ۱۳ مرکز روزانه ، ۱۱شبانه روزی ، ۶ویزیت در منزل و مرکز مراقبت در منزل  در حوزه توانبخشی فعالیت دارد و نزدیک به ۱۸ هزار نفر از افراد دارای معلولیت ازخدمات  این مراکز  استفاده می کنند 

این مقام مسئول به توانبخشی مبتنی بر خانواده اشاره کرد و گفت: این خدمات توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با کسب مجوز از سازمان بهزیستی تأسیس و تحت نظارت آن خدمات توانبخشی و مراقبتی در منزل توسط مراقبین آموزش دیده زیر نظر کارشناس تخصصی علوم مراقبت و توانبخشی و با مشارکت اعضای خانواده به افراد با معلولیت جسمی حرکتی، بیماری روانی مزمن، افراد دارای اختلالات هوشی رشدی) ذهنی(و افراد سالمند معلول با معلولیت شدید و خیلی شدید وافراد دارای اختلالات طیف اتیسم ارائه می شود که در قالب این برنامه ۱۷۴ نفر از این خدمات بهره می برند.

وی با بیان اینکه در مبلمان شهری برای مراکز نگهداری از افراد دارای معلولیت جایی در نظر گرفته نشده است، افزود: اقدامات بسیار خوبی از سوی دستگاه های اجرایی استان برای فراهم کردن زیرساخت های حضور افراد دارای معلول در جامعه انجام شده است ولی این اقدامات کافی نیست اما تداوم چنین روندی چشم انداز بهتری را برای افزایش حضور اجتماعی افراد دارای معلولیت فراهم می کند.

سرپرست بهزیستی استان تاکید کرد: افراد دارای معلولیت با توجه به شرایط خاصی‌ که دارند بیش از دیگر شهروندان عادی، نیازمند توجه به ابعاد مختلف سلامت از جمله سلامت جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی هستند. تغذیه مناسب، بهداشت، تحرک و ورزش، از مهم‌ترین نیازهای آنها هستند تا دچار بیماری، انزوا، افسردگی و دیگر عوارض احتمالی معلولیت نگردند و با روحیه و نشاط بالا زندگی نمایند.

خدابنده لو با بیان اینکه منابع دولتی برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت و جامعه هدف بهزیستی محدود است، یادآور شد: آگاهی بخشی به مردم و معرفی خدمات بهزیستی به آنها می تواند موجب گسترش کار خیر دسته جمعی و هدفمند باشد.

کد خبر 91599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد