در رسانه | «همدانِ سالمند» چشم انتظار برنامه ریزی آینده نگر

همدان- «همدانِ سالمند» درحالی چشم انتظار برنامه ریزی آینده نگر است که وضعیت جمعیتی نامناسبی را در پیش رو دارد، روندی که درحال حاضر موجب شده که همدان چهارمین استان سالمند کشور نیز باشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: باز هم روز سالمند و تکریم از جایگاه بلندمرتبه و موهای سپید رسید. افرادی که کوهی از تجربه هستند و حال قدم در مسیر بازنشستگی و سالمندی گذاشته‌اند. استان همدان طبق آخرین آمارها اگرچه رتبه چهارم سالمندی جمعیت را به خود اختصاص داده است اما این روند ثابت نمانده و با وضعیت نامناسب جمعیتی و نرخ‌های باروری و غیره هم چنان می‌تواند سردمدار سالمندی جمعیت در کشور باشد.

این روزها در استان همدان قریب به ۲۴۳ هزار نفر یعنی حدود ۱۳.۵ درصد جمعیت سالمند و بالای ۶۰ سال هستند، افرادی که نیازمند حمایت‌های جدی در زمینه‌های بهداشتی، معیشتی، رفاهی، آموزشی، توانبخشی وغیره اند.

بر اساس آمارهای جمعیتی سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ متوسط رشد سالانه در کشور جای تأمل دارد و در بین استان‌ها، استان همدان با منفی ۰.۲۳ درصد آخر جدول و رشد منفی را به خود اختصاص داده است. استانی که در زمینه تعداد سالمندان نیز استان چهارم و بعد از استان‌های گیلان، مازندران و مرکزی قرار گرفته است.

باید این روزها در مقابل موهای سپید سالمندان استانمان بایستیم و به نشانه احترام، سر تعظیم فرود آوریم اما برای نبود زیرساخت‌های مناسب برای این جمعیت و عدم برنامه ریزی های تخصصی و قدم برداشتن‌های موضعی در مسیر اجرای قانون جوانی جمعیت در استان همدان، باید وارد عرصه برنامه ریزی های جدی، تخصصی و علمی شد. باید دانست که برای این قشر عظیم اگرچه زیرساخت‌های مناسب به ویژه درمانی و توانبخشی و البته رفاهی و گردشگری در استان همدان نداریم و حتی برای نسل‌های بعدی مان که وارد این عرصه نیز می‌شوند، برنامه‌ها ناتمام است.

نرخ‌های رشد منفی، نرخ‌های ازدواج کاهشی و نرخ‌های رو به افزایش طلاق در استان همدان همه و همه باید مورد توجه جدی مسئولین مربوطه قرار گیرند تا بتوان همدان سالمند را به سمت و سوی همدان جوان سوق داد.

همدان رکورددار کاهش جمعیت در ایران/۱۳۱ هزار نفر مهاجرت کردند

در رسانه | «همدانِ سالمند» چشم انتظار برنامه ریزی آینده نگر

بیش از ۴۰ درصد سالمندان هیچ گونه درآمدی ندارند

حسام الدین علامه در این زمینه در گفت گو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه هر فردی در طول زنجیره عمر خود با چند چرخه سن مواجه خواهد بود، ابراز کرد: طول این دوره برای همه افراد یکسان نیست، برخی امکان دارد به دلیل کاهش عملکرد جسمانی، روانی، قدرت انطباق‌پذیری و به وجود آمدن اختلال‌های روان‌شناسی، زودتر این مرحله را طی کرده و به سن میانسالی برسند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی انفورماتیک سلامت و مشاور ریاست در امور نوآوری سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه سن میانسال و پیری تعریف دقیقی ندارد و امکان دارد به دلیل برخی از بیماری‌ها مثل آلزایمر، افسردگی و غیره فرد زودتر به این سن برسد، عنوان کرد: در واقع شاخص‌های همچون کیفیت زندگی، شادابی و نشاط، تغذیه و غیره بر این مهم تأثیر گذار خواهد بود.

وی در ادامه صحبت‌های خود، با بیان اینکه سن شروع سالمندی جمعیت در ایران ۶۰ سال اعلام شده است، خاطرنشان کرد: زمانی که جمعیت سالمندان ایران ۱۰ جمعیت کل کشور بود بیش از ۶۰ درصد منابع شرکت‌های بیمه صرف میانسال و کهنسالان می‌شد.

علامه ضمن اشاره به پیامدهای سالمندی جمعیت در سلامت سالمندان عنوان کرد: متوسط پرداختی سلامت هر فرد در دوران سالمندی ۶ برابر بقیه دوران زندگی است وی یادآور شد: هزینه‌های ماهیانه مراقبت در سرای سالمندان بر اساس استانداردهای سطح حداقلی تا سطح متوسط، در شهرهای مختلف حدود هفت تا ۱۳ میلیون تومان است، هزینه نگهداری از سالمندان در منزل هم همین مقدار است و برای تأمین این مخارج باید برنامه و تدبیری اندیشیده شود.

این پژوهشگر حوزه سالمندی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد از سالمندان حتی از خدمات پایه بیمه‌ای هم برخوردار نیستند، اذعان کرد: بیش از ۷۴ درصد سالمندان برای دریافت خدمات غیر بستری هیچ گونه بیمه تکمیلی ندارند.

علامه با بیان اینکه ۳/۷۱ درصد از سالمندان فاقد خدمات بستری بوده، اذعان کرد: متأسفانه در حال حاضر با کمبود تخت در سرای سالمندان مواجه هستیم، تمام تخت‌های سالمندی کشور ۱۴ هزار و ۵۰۰ عدد است، یعنی تقریباً برای هر ۷۰۰ سالمند یک تخت داریم؛ در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته برای هر ۱۸ سالمند یک تخت وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ فرد میانسال و جوان بدون حق بیمه نباید در کشور وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: نداشتن حق بیمه در دوره جوانی، میانسالی و عدم پرداخت حقوق بازنشستگی در دوران سالمندی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به خانواده، جامعه، فرد و دولت بزند.

«همدانِ سالمند» چشم انتظار برنامه ریزی آینده نگر

در رسانه | «همدانِ سالمند» چشم انتظار برنامه ریزی آینده نگر

۲۰ درصد سالمندان تحت پوشش دو نهاد حمایتی

رئیس اسبق دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با بیان اینکه در حال حاضر، بالغ بر ۲۰ درصد از سالمندان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند، عنوان کرد: یارانه این افراد در ماه ۴۵۰ هزار تومان است که با توجه به تورم، این مبلغ مناسب نیست و باری از روی دوش آن‌ها برنمی‌دارد.

علامه با بیان اینکه ۴۰ درصد از سالمندان هیچ‌گونه درآمدی ندارند، اذعان کرد: این افراد اگر از دهک بالای جامعه باشند معیشت خود را از طریق سرمایه‌گذاری که در گذشته انجام داده‌اند به‌دست می‌آوردند.

وی با بیان اینکه اگر فرد از دهک‌های متوسط و پایین جامعه باشد مجبور است در دوران سالمندی و بازنشستگی هم کار کند، یادآور شد: در حال حاضر، حدود ۲۰ درصد از سالمندان در ارگان‌های رسمی کشور مشغول کار هستند.

بیش از ۴ هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی استان همدان هستند

محمدمهدی شاهقدمی نیز در خصوص تعداد سالمندان تحت پوشش این سازمان و اقدامات صورت گرفته در زمینه ساماندهی امور سالمندان استان همدان به خبرنگار مهر گفت: تعداد ۴۲۱ سالمند از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند و ۸۲۹ سالمند نیز از خدمات بیمه بهزیستی بهره مند هستند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: چهار هزار و ۲۳۵ سالمند شامل ۵۹ درصد زن و ۴۱ درصد مرد در استان همدان تحت پوشش خدمات مستمر و غیرمستمر این سازمان هستند.

وی با تصریح بر اینکه سه مرکز روزانه سالمندان نیز در استان همدان با ۲۳۰ نفر ارائه خدمات می‌کند؛ اظهار کرد: ۲ خانه کوچک سالمندان در همدان فعالیت دارند که با ظرفیت‌های ۱۰ تا ۱۵ نفره به سالمندان ارائه خدمات می‌کنند.

روند رو به رشد سالمندی از یک سو و وضعیت قابل تأمل جمعیتی همدان از سویی دیگر، نیازمند برنامه ریزی های زیرساختی در مقوله جمعیت و البته بحث‌های حمایتی و خدماتی برای سالمندان است. استان همدان طبق آخرین آمارها همچنان جز استان‌های نخست کشوری در بحث سالمندی است، موضوعی که در صورت عدم برنامه ریزی های تخصصی، آینده نگر و البته سطحی و مختصر به تعدادی جلسه، نبود زیرساخت‌های حمایتی، رفاهی، گردشگری، اشتغال وغیره، همه ما را در این شهر در آینده‌ای نزدیک که وارد سن سالمندی می‌شویم نیز با مشکلاتی روبرو خواهد کرد و گریبانگیر ما نیز خواهد شد

کد خبر 91378

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد