در رسانه | استفاده از تجربیات سالمندان می‌تواند حس کارآمدی به آنها القا کند

قزوین- مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: مشورت و استفاده از تجربیات سالمند حس ناکارآمدی و نادیده گرفته شدن را از آنها دور کرده و کیفیت زندگی آنها را بهبود می‌بخشد.

علی دهباشی پور در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان این موضوع که سالمندان با توجه به طول عمر خود چند پدیده را سپری می‌کنند اظهار کرد: سالمندان موقعیت‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و از این موقعیت‌ها تجربه، قدرت و توان مدیریت کسب کرده‌اند.

وی ادامه داد: تربیت فرزندان، مدیریت فراز و نشیب‌های زندگی اجتماعی و خانوادگی، موقعیت‌های مختلف کاری و هر موضوعی که هر فرد ممکن است در زندگی با آنها رو به رو شود توسط سالمندان پشت سر گذاشته شده و با عبور از اینها هم‎اکنون در کهنسالی کم کم آن اقتدار و اختیار نسبت به پیرامون از بین می‌رود.

مدیر کل بهزیستی قزوین بیان کرد: با توجه به توانایی‌هایی که فرد در گذشته داشته امروز نمی‌تواند باور کند که هم اکنون توان انجام خیلی از کارها را از دست داده است و این عدم پذیرش می‌تواند به خود او بیشتر از هر کس دیگری آسیب برساند.

دهباشی پور عنوان کرد: در موضوعات یاد شده نگاه دیگران به مسئله پیر شدن بسیار حائز اهمیت است و اینجا است که حس کارآمدی و یا ناکارآمدی سالمند و سایر موضوعات پیرامون آن شکل می‌گیرد؛ بسیاری از فرزندان برای جلوگیری از ایجاد آسیب برای فرد کهنسال گاهی مقابل فرد قرار می‌گیرند و او را از انجام ساده‌ترین امور منع می‌کنند.

وی افزود: شاید این رفتار از سر دلسوزی و برای جلوگیری از هر گونه آسیب باشد ولی باعث می‌شود که استقلال فرد زیر سوال برود و همین هم در روحیه فرد سالمند تأثیر منفی می‌گذارد.

این مسئول یادآور شد: به لحاظ علمی هر قدر که فرد فعالیت کمتری داشته باشد نیاز او به مواد مغذی هم کمتر می‌شود. وقتی این دو با هم توأمان می‌شوند روند سالخوردگی تسریع می‌شود و این در حالی است که می‌توان با تعریف برخی فعالیت‌ها برای فرد سالمند از این روند جلوگیری کرد لذا توصیه ما این است که برخی مسؤولیت‌ها را برای فرد سالمندی که در کنار ما زندگی می‌کنند تعریف کنیم.

دهباشی پور گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هر قدر سن فرد افزایش می‌یابد بازگشت به رفتارهای کودکانه در او بیشتر می‌شود و فرد سالمند همچون کودکان نیاز به توجه، تأیید، تشویق، نوازش، دیده شدن، شنیده شدن و … دارد که نادیده گرفتن آن می‌تواند موجب افسرده شدن در او باشد.

وی تبیین کرد: در سالمندان باید عدم تناسب درک با سن را بپذیریم و تلاش کنیم که این تنش در او را از بین ببریم و یا مقابل آن قرار نگیریم، از بهترین رفتارها در برابر فرد کهنسال این است که در موضوعاتی که او مهارت داشته مورد مشورت قرار بگیرد و ترتیب کارها به نحوی باشد که او در گذشته انجام می‌داده و از آن روند رضایت داشته است.

مدیر کل بهزیستی قزوین ادامه داد: گوش دادن به صحبت‌های افراد سالمند هم می‌تواند در مدیریت چالش‌های که آنها با آن مواجه هستند کمک کننده باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مثبت دیگر این است که درک کنیم فرد چه کارهایی را به خصوص در امور روزمره می‌توان به تنهایی و یا با کمک با با زمان بیشتر انجام دهند، صبر خود را تقویت کنیم و اجازه دهیم که فرد کاری که می‌تواند را حتی در زمان بیشتر انجام دهد.

دهباشی پور در خاتمه گفت: گاهی افراد سالمند در مدیریت مسائل شخصی خود ناتوان می‌شوند و دائم از کسی که به آنها کمک می‌کند عذر خواهی می‌کنند، بهتر است این حس را در آنها با بیان جملاتی نظیر اینکه توفیق همراهی در ما بوده است مدیریت کنیم تا حس خجالت در او از بین برود و به طور کلی توجه به نکات ظریف در خصوص سالمندان می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی آنها اثر مثبت داشته باشد.

کد خبر 90861

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد