در رسانه| بیش از چهار هزار سالمند زیر پوشش خدمات بهزیستی همدان هستند

همدان- ایرنا- معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: چهار هزار و ۲۳۵ سالمند شامل ۵۹ درصد زن و ۴۱ درصد مرد در استان زیر پوشش خدمات مستمر و غیرمستمر این سازمان هستند.

«امیر کوکائیان»  روز شنبه بمناسبت روز جهانی سالمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سه مرکز شبانه روزی سالمندان در استان همدان فعال است که تعداد سالمندان مقیم این مراکز نیز ۳۱۴ نفر هستند اظهار داشت: در این مراکز خدمات مختلف پزشکی، توانبخشی، پرستاری و طرح های توانمندسازی با هدف افزایش توانمندی و مشارکت فرد سالمند در جامعه و برنامه های فرهنگی اجتماعی اجرا می شود.

وی ادامه داد: تعداد ۴۲۱ سالمند از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند و ۸۲۹ سالمند نیز از خدمات بیمه بهزیستی بهره مند هستند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با اشاره به فعالیت ۲ خانه کوچک سالمندان در همدان افزود: خانه‌های کوچک سالمندان از مراکز شبانه‌روزی هستند که امکان زندگی افراد در محیط‌های کوچک با ظرفیت ۱۰تا ۱۵ نفر را فراهم می‌کنند به گونه‌ای که آنها بتوانند به‌صورت مستقل در آنجا زندگی کنند.

کوکائیان اظهار داشت: سه مرکز روزانه سالمندان نیز در استان همدان با ۲۳۰ نفر ارائه خدمات می‌کند که با فعالیت چنین مراکزی، در کنار خانواده بودن و مستقل ماندن سالمندان بیشتر می‌شود و نیاز چندانی به مراکز نگهداری شبانه روزی نخواهیم داشت.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: در مراکز نگهداری روزانه سالمندان، امکان فعالیت این افراد در بخش‌های مختلف مانند هنری و فرهنگی وجود دارد و خدمات توانبخشی، روان‌شناسی و تقویت حافظه در آن ارائه می‌شود.

کوکائیان افزود: انجام مناسب سازی محیط زندگی، ارائه تجهیزات کمکی از جمله تخت، ویلچر، واکر و وسایل بهداشتی، تامین کمک هزینه خرید لوازم بهداشتی، خدمات ویزیت و مراقبت در منزل و پرداخت حق پرستاری به افراد سالمند دارای معلولیت شدید از دیگر حمایت های بهزیستی است که علاوه بر خدمات توانپزشکی شامل کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، شنوایی شناسی و بینایی سنجی صورت می گیرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به ارتقای سطح مهارتی و آموزشی مراقبین سالمندان افزود: در کنار توجه به مواردی نظیر اعطای وسیله توانبخشی به سالمندان، سعی شد تا در زمینه هنر درمانی، اردوهای تفریحی، آموزش‌های زندگی سالم وغیره نیز ورود داشته باشیم.

کوکائیان ادامه داد: افزایش جمعیت سالمند در یک کشور به معنای ارتقای سلامت، بهبود وضعیت زندگی، توفیق در بخش درمان و افزایش امید به زندگی است.

وی، رویکرد اصلی دولت سیزدهم را توجه به خانواده برشمرد و اظهار داشت: نباید سالمند را از خانواده جدا ببینیم یعنی هر امکان و ظرفیتی که برای خانواده پیش بینی می شود برای سالمندان نیز دیده شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان، شعار ملی روز جهانی سالمندان سال ۱۴۰۲ را "تحقق وعده های اعلان جهانی حقوق سالمندان" اعلام کرد و بر ضرورت پای کار آمدن شهرداری و بهره گیری از ظرفیت فرهنگسراها برای توانمندسازی این قشر تاکید کرد.

اجرای طرح توانمندسازی برای سالمندان همدانی

کوکائیان با بیان اینکه طرح توانمندسازی در این استان در حال اجرا است و با انتخاب سالمندان بستری نیازمند و مشکل‌دار، تیم توانمندسازی به آنها رسیدگی می‌کند.

وی ادامه داد: استان همدان جز استان‌های نخست کشور در مقوله سالمندی است و علاوه بر توجه به اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، به سالمندان استان نیز توجه ویژه ای وجود دارد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: براساس تفاهمنامه سه جانبه بین این اداره کل با مدیرکل فنی و حرفه ای و سازمان نظام پرستاری استان، خدمات و مراقبت های پرستاری با اجرای طرح «سالمند یاری» ارائه می شود تا بتوان با این روند، آموزش مراقبان سالمندان را نظام مند و تخصصی کرد.

کوکائیان به تشریح عناوین روزشمار هفته تکریم و منزلت سالمندان پرداخت و گفت: روز شنبه هشتم مهرماه مردمی سازی و تقویت سمن های حوزه سالمندی؛ روز یکشنبه نهم مهرماه حمایت های اجتماعی، اقتصادی و تکریم سالمندان؛ روز دوشنبه دهم مهرماه آموزش و توانمندسازی سالمندان؛ روز سه شنبه یازدهم مهرماه سیاست گذاری، راهبری و همکاری بین بخشی در امور سالمندان؛ روز چهارشنبه دوازدهم مهرماه رسانه، آگاهی بخشی، مطالبه گری، فرهنگ و گفتمان سازی؛ روز پنجشنبه سیزدهم مهرماه دسترسی عادلانه به خدمات و روز جمعه چهاردهم مهرماه مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه نام گذاری شده است.

اول اکتبر همزمان با نهم مهر امسال روز جهانی سالمندان است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

کد خبر 90736

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد