دررسانه|۱۲هزار و ۸۳۹ فرد دارای معلولیت شنوایی تحت حمایت بهزیستی خوزستان هستند

اهواز- ایرنا - مدیر کل بهزیستی خوزستان گفت: ۱۲هزار و ۸۳۹فرد دارای معلولیت شنوایی در بهزیستی خوزستان دارای پرونده توانبخشی هستند که از این تعداد پنج هزار و ۵۳۷ نفر زن و هفت هزار و ۳۰۲ نفر مرد هستند.

به گزارش ایرنا مهران کریمیان روز شنبه در نشست با ناشنوایان نخبه به مناسبت روزجهانی ناشنوایان با اشاره به تامین وسایل کمک توانبخشی برای معلولان بیان کرد: اعتبارات اختصاص یافته در سال جاری ۳۱ میلیارد ریال بوده است که صرف خرید وسایل کمک شنوایی شامل دستگاه سمعک برای چهار افت خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید و باطری های سمعک شده است.

وی افزود: ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز برای جبران هزینه کاشت حلزون شنوایی و تعمیر و تعویض قطعات حلزون شنوایی به توانخواهان پرداخت شده است.

کریمیان با بیان اینکه مرکز کاشت حلزون در خوزستان از سال ۹۲ راه اندازی شده است بیان کرد: تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر عمل کاشت انجام داده اند که از این تعداد ۴۲ نفر در سال جاری کاشت حلزون داشته‌اند و از خدمات بعداز عمل نیز بهره مند شدند.

مدیر کل بهزیستی خوزستان ادامه داد: در خوزستان پنج مرکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی وجود دارد که با ظرفیت ۲۳۰ نفر به توانخواهان در شهرستان‌های آبادان، دزفول، اهواز مرکز "تبسم" و مرکز "ترنم" و شوش خدمات آموزشی و توانبخشی ارایه می دهد.

وی افزود: ۲ مرکز روزانه خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوا نیز در شهرستان های شوشتر و ایذه در دست اقدام است.

کریمیان با اشاره به خدماتی که در مراکز خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوا ارایه می شود گفت: در این مراکز بعد از ارزیابی اولیه، برای مددجو پرونده شامل درمانی، توانبخشی، آموزشی و حمایتی تشکیل می شود و در مرحله بعد برنامه های توانبخشی اجرا می شود.

مدیر کل بهزیستی خوزستان با اشاره به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان و دانش آموزان با معلولیت شنوایی گفت: در نیمه اول سال جاری برای ۶ هزار و ۳۵۳ نفر، هجده میلیارد ریال و برای دانشجویان معلول هشت میلیارد ریال در نظر گرفته شد.

پرداخت مستمری به ۱۰ هزار و ۴۵۱ نفر تحت بهزیستی خوزستان

وی ادامه داد: به ۱۰ هزار و ۴۵۱ نفری که دارای پرونده در بهزیستی و با معلولیت شنوایی مستمری پرداخت می شود، همچنین هر مددجوی معلول دارای پرونده در بهزیستی و فاقد شغل می تواند از مستمری ماهیانه بهره مند شود و تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرد.

کریمیان با اشاره به اشتغال ناشنوایان افزود: در نیمه اول سال جاری برای ۱۳۰ نفر از ناشنوایان از طریق اعطای تسهیلات و دیگر روش ها، اشتغال ایجاد شد.

پرداخت تسهیلات مسکن به خانواده های تک معلول و ۲ معلول

وی با بیان اینکه در سال جاری ۴۰ نفر از معلولان شنوایی از مسکن برخوردار شدند گفت: تسهیلات مسکن به صورت بلاعوض برای خانواده های تک معلول برای ساخت و یا خرید یک میلیارد ریال و برای خانواده های دو معلول به بالا نیز با داشتن مدارک لازم از جمله داشتن پروانه ساخت و یا مبایعه نامه دارای کد رهگیری و سند تک برگ با ارایه به بهزیستی تا سقف ۲ میلیارد ریال تعلق می گیرد.

مدیر کل بهزیستی خوزستان با اشاره به افراد فاقد مسکن بیان کرد: مددجویان می توانند در سامانه نهضت مسکن ثبت نام کنند و گزینه تحت پوشش را انتخاب کند سهم آورده اولیه فرد که مبلغ ۴۰ میلیون تومان است توسط سازمان بهزیستی برای سازمان راه و شهر سازی پرداخت می شود.

غربالگری شنوایی سه هزار و ۶۰۰ نوزاد در خوزستان

وی با اشاره به فعالیت ۴۲ پایگاه غربالگری شنوایی فعال تحت نظارت بهزیستی در ۲۸ شهرستان خوزستان بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود سه هزار و ۶۰۰ کودک معاینه شدند و از این تعداد ۱۵۰ نوزاد مشکوک به افت شنوایی بوده و جهت آزمایشات تشخیص، به کلینیک های شنوایی شناسی ارجاع داده شدند.

گفتنی است در این جلسه جمعی از ناشنوایان موفق و نخبه ورزشی، تحصیلی، کارآفرین، دانشجو و هنرمند به پرسش و پاسخ و بررسی مشکلات و ارایه راه کار در زمینه اشتغال ،مجوز کار، بیمه های کارآفرینی، مسکن و راه اندازی باشگاه و مستمری با مدیر کل بهزیستی خوزستان و معاون توانبخشی دیدار کردند.

هشتم مهرماه هر سال برابر ۳۰ سپتامبر؛ روز جهانی ناشنوایان است که شعار امسال نیز نقش آفرینی ناشنوایان و پذیرش اجتماعی نام گذاری شده است.

کد خبر 90508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد