مرکز آموزشی، توانبخشی کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی افتتاح می شود

سرپرست بهزیستی استان زنجان از افتتاح مرکز آموزشی، توانبخشی کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی در هفته افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: انجام خدمات آموزشی و گفتار درمانی از جمله خدمات این مرکز خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده در همایش ناشنوایان، ضمن گرامیداشت این هفته با شعار " نقش آفرینی ناشنوایان با پذیرش اجتماعی " با اشاره به حمایت بهزیستی از ۲ هزار ۵۳۵ فرد دارای معلولیت شنوایی و بیش از ۸۰۰ فرد دارای اختلالات گفتاری، افزود: در اداره کل بهزیستی استان زنجان بیش از ۲۰ هزار پرونده معلولیت ثبت شده و بیش از ۱۶ هزار نفر از واجدین شرایط مستمری‌بگیر هستند و این اداره کل هیچ پشت نوبتی دریافت مستمری ندارد.
وی عنوان کرد: همزمان با بازگشایی مدارس وآغازسال تحصیلی جدید و با تاکید براهمیت تحصیل افراد دارای معلولیت شنوایی، تعداد زیادی سمعک به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خریداری خواهد شد و دانشجویان و دانش آموزان کم شنوای نیازمند واجد شرایط طبق نظر پزشک متخصص می توانند تا پایان مهر ماه از وسایل کمک توانبخشی  شنوایی رایگان بهره مند شوند.
سرپرست بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه ۸ پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان ۳ تا ۵ سال تحت نظارت بهزیستی با هدف پیشگیری از معلولیت شنوایی و ارتقاء سطح سلامت شنوایی در استان فعالیت می کنند، افزود: در نیمه اول سال بیش از ۵ هزار نوزاد تازه متولد شده و بیش از ۵۰۰ کودک ۳ تا ۵ سال شنوایی سنجی شده اند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه دو پایگاه در شهرستانهای زنجان و ابهر غربال کودکان ۳ تا ۵ سال را با دستگاههای ادیومتری و تیمپانومتری انجام می دهند، تصریح کرد: پایگاههای غربالگری شنوایی موظف هستند علاوه بر غربال نوزادان، نسبت به پیگیری کودکان ونوزادان ارجاعی اقدام نموده و نوزادان مشکوک پس از تشخیص به امورتوانبخشی معرفی می شوند و پس از شرکت در کمیسیون و تشکیل پرونده، درصورت نیاز به سمعک یا کاشت حلزون کمک هزینه دریافت می کنند.
دکتر خدابنده لو عنوان کرد: توصیه می شود خانواده ها به سلامت شنوایی نوزادان  توجه بیشتری نشان داده  چرا که اختلالات شنوایی نوزاد حتما باید قبل از ۳ ماهگی تشخیص داده شود و همچنین مراحل درمانی تا قبل از رسیدن به ۶ ماهگی انجام شود.
وی از خانواده ها خواست  حتماً قبل از ازدواج، مشاوره ژنتیک را در راستای کاهش معلولیت و تولد فرزند سالم انجام دهند و این در حالی است که ازدواج فامیلی، دارا بودن ژن ناشنوایی، عفونت‌های ویروسی در دوران بارداری، مشکلات زمان تولد از علل دیگر ناشنوایی است که باید به آنها نیز توجه داشت.
گفتنی است دو کانون ناشنوایان در شهرستان‌های زنجان و ابهر با اهداف خدمت رسانی فرهنگی، ورزشی و توانبخشی به افراد دارای معلولیت شنوایی فعالیت می کنند.

کد خبر 90470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد