گزارشی از اهم اقدامات بهزیستی استان در حوزه ناشنوایان

دکتر معصومه میراج معاون توانبخشی: در استان سمنان حدود۱۷۷۶ نفر از افراد با اختلال شنوایی با شدت معلولیت خفیف ، متوسط، شدید و خیلی شدید تحت پوشش معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان  قرار دارند که   در راستای ارتقای سطح توانمندی  آنان  فعالیتهای متعددی  انجام می شود.

روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان، بمناسبت هفته ملی ناشنوایان و کم شنوایان(۲ لغایت ۸ مهرماه) هشت گزارش از اهم اقدامات معاونت توانبخشی این اداره کل در این حوزه را منتشر کرد:

گزارش اول :آمار

در استان سمنان حدود۱۷۷۶ نفر از افراد با اختلال شنوایی با شدت معلولیت خفیف ، متوسط، شدید و خیلی شدید تحت پوشش معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان  قرار دارند که   در راستای ارتقای سطح توانمندی  آنان  فعالیتهای متعددی  انجام می شود.

نرخ شیوع اختلال شنوایی استان  ۲۷.۸درصد در هر ۱۰.۰۰۰ نفر بوده و بیشترین رنج سنی درگیربین ۱۸ تا۶۰سال بوده و حدود ۲۴۸نفر زیر۱۸سال هستند که با اقدامات مداخله ای پیشگیرانه غربالگری شنوایی در سالهای اخیرو نیز اقدامات جراحی کاشت حلزون ، این تعداد بسیار کاهش پیدا کرده است.

گزارش دوم :سمعک

یکی از راههای ارتقای سطح توانمندی افراد دارای  معلولیت شنوایی، کمک به شنوایی این افراد با تهیه  سمعک می باشد.

در سال گذشته ۳۱۰ سمعک  سیگنیای پاور و سوپر پاور، با حواله دولتی خریداری و در بین توانخواهان توزیع گردید.

لازم به ذکر است بر خلاف تصور عموم، کیفیت سمعکهای خریداری شده از طرف بهزیستی خوب بوده و چون با حواله خریداری میشود بسیار ارزانتر از قیمت بازار، این سمعکها تهیه می گردد.

بعد از خرید، نوع سمعکهای خریداری شده به شنوایی شناس معتمد همکار هر شهرستان اعلام می شود  تا توانخواهان نیازمند جهت تجویز و تنظیم سمعک دریافتی به ایشان مراجعه نمایند.

در سال ۱۴۰۲ نیز تا بحال تعداد ۱۰۰ عدد سمعک از صندوق ملل متحد NNFPA  به همراه لوازم جانبی از جمله ظرف و قرص رطوبت گیر هرکدام ۱۰۰ عدد، پروب در دو نوع ۲۰۰ عدد، برس سه کاره ۱۰۰ عدد، دفترچه ۱۰۰ عدد و ۱۲۰۰ عددباتری سمعک به بهزیستی استان اهدا گردیده  و در بین شهرستانها با توجه به نیازسنجی بعمل آمده و اطلاعات سامانه توزیع  شده است.

هم چنین در سال۱۴۰۲ تاکنون ۳۹۰دستگاه سمعک از انواع تارگا فایو، پی هشت و سیگنیا ی پاور و سوپر پاور و نیز ۵۰۰۰ حلقه باتری سمعک ۱۳، ۶۷۵و ۳۱۲ خریداری و در حال توزیع در شهرستانها جهت بهره گیری معلولین نیازمند می باشد.

همه ساله علاوه بر خرید سمعک مورد نیاز، کمک هزینه خرید وسایل جانبی مورد نیاز توانخواهان شنوایی نیز پرداخت می گردد.

در سال گذشته ۳۰۰میلیون تومان کمک هزینه خرید لوازم جانبی پرداخت گردیده و در سالجاری نیز اعلام نیاز ۴۰۰ ملیونی  جهت ۶۰ نفر از توانخواهان  به بهزیستی کشور ارسال و در حال جذب اعتبارات مربوطه هستیم.

گزارش سوم :کاشت حلزون

با عنایت به اهمیت  مداخلات پیشگیرانه  در کاهش بروز معلولیت  در سالهای اخیر جهت تعداد  ۴۶نفر از توانخواهان با اختلال شنوایی کاشت حلزون  و اقدامات تربیت شنیداری و حمایتهای  پس از آن انجام شده است  که در حال حاضر در مدارس و دانشگاههای عادی و محیط کار افراد سالم مشغول به فعالیت هستند.

در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۴  نفر از توانخواهان تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفتند و ۳۶نفر از توانخواهانی که قبلا عمل کاشت حلزون انجام داده بودند  از کمک هزینه خرید قطعات کاشت بهره مند شده و ۴۹نفر نیزاز این افراد کمک هزینه تعمیر یا تعویض قطعات کاشت حلزون دریافت نمودند که اعتنبار در نظر گرفته شده بالغ بر  ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

در سال ۱۴۰۲  تعداد ۸ نفر از کودکان با این اختلال  کاندید عمل کاشت حلزون می باشند که ۳۶نفر از توانخواهانی که قبلا عمل کاشت حلزون انجام داده اند   نیازمند  دریافت کمک هزینه  خرید قطعات کاشت و ۴۹نفر از این افراد نیز نیازمند دریافت کمک هزینه تعمیر یا تعویض قطعات کاشت حلزون  هستند  که جمعا ۵۰۰ میلیون تومان می باشد که در حال پیگیری و انجام هست.

با حمایتهای وزارت بهداشت ، عمل کاشت حلزون  رایگان انجام میشود و بهزیستی نیز  به میزان ۶الی ۹میلیون تومان کمک هزینه کاشت حلزون به توانخواه مساعدت می نماید.

گزارش چهارم :دوره آموزشی  مترجمین زبان اشاره استان

با حضور مقام عالی وزارت مصادف با روز جهانی ناشنوایان ۱۴۰۱نمایندگان تشکل های فعال در حوزه ناشنوایان (شبکه ملی سازمان های مردم نهاد ناشنوایان ایران و انجمن خانواده ناشنوایان و انجمن های زبان اشاره ایران) توافقنامه مشترک در خصوص زبان اشاره ایرانی به عنوان الگوی زبان اشاره فراگیر و مشترک در سطح کشور را امضا نمودند. درهمین  راستا و در جهت  در دسترس قرار دادن و ارتقای کیفیت خدمات عمومی و نهادهای جامعه برای ناشنوایان و نیز بهبود کیفیت زندگی ناشنوایان در امور فردی، خانوادگی، اجتماعی و غیره، از ابتدای  سال۱۴۰۲  با پیگریهای بعمل آمده از طرف بهزیستی استان، اولین دوره آموزشی  مترجمی زبان اشاره جهت علاقمندان به مترجمی، براساس سهمیه کشوری  شش   نفر و با پوشش استانی ونیز  با مساعدت شبکه ملی تشکل های مردم نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی کشور  در حال انجام بوده که تا پایان سال دوره های مقدماتی و میانه انجام و دوره های پیشرفته نیز در سال آینده برگزار میگردد. مترجمینی که آموزش گرفته اند بنا بر درخواست توانخواهان به ارگانهای مختلف اعزام گردیده تا بتوانند در کنار توانخواهان با اختلال شنوایی قرار گیرند و حق الزحمه آنان نیز بر اساس تعرفه های اعلامی از بهزیستی کشور پرداخت خواهد شد.

گزارش پنجم: دوره های آموزشی مهارتهای زندگی جهت ناشنوایان

با پیگیریهای بعمل آمده توسط معاونت امور توانبخشی بهزیستی  استان، با همکاری معاونت توسعه و پیشگیری اعتیاد بهزیستی استان در سال ۱۴۰۲ مقرر گردید با همکاری سازمانهای مردم نهاد ناشنوایان در سطح استان، نسبت به برگزاری  دوره های  آموزشی مهارتهای زندگی، پیش و حین ازدواج  و یا انجام مشاوره گروهی جهت توانخواهان با اختلال شنوایی در چهار شهرستان سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار، با توجه به شرایط سنی و جنسی توانخواهان و اولویتهای مفاد و طرق مختلف  آموزشی،   برنامه ریزی و اقدام لازم صورت گیرد که اولین جلسه آموزشی فوق الذکر روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۲/۷/۳ به مناسبت  شروع هفته جهانی ناشنوایان در مکان بخش ویژه ناشنوایان در نهاد کتابخانه مرکزی استان و با حضور مترجم زبان اشاره و شرکت ۳۰ نفر از توانخواهان ناشنوا برگزار شده و هرهفته دوشنبه ها این جلسات ادامه خواهد داشت.

گزارش ششم: برگزاری نمایشگاه توانمندی ناشنوایان

به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان در سال۱۴۰۲، جناب آقای علی حریری، توانخواه هنرمند دارای اختلال شنوایی  با کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقدام به برگزاری نمایشگاه انفرادی از آثارخود در فرهنگسرای کومش سمنان نمود. نامبرده دارای مدرک ممتاز دررشته خوشنویسی می باشد. مراسم افتتاحیه نمایشگاه فوق در روز دوشنبه مورخ۱۴۰۲/۷/۳ برگزار شد.

گزارش هفتم: برگزاری همایش استانی ناشنوایان

به مناسبت اجرای برنامه های هفته جهانی ناشنوایان ۱۴۰۲ با شعار جهانی  نقش آفرینی ناشنوایان و  پذیرش اجتماعی، همایش ویژه ناشنوایان استان به همت  کانون ناشنوایان سمنان و مشارکت دستگاههای اجرایی و خیرین از جمله اداره کل بهزیستی استان، در روز پنج شنبه مورخ ۱۴۰۲/۷/۶ از ساعت ۹.۵الی۱۱.۵ در سالن بانک ملی مرکزی با هدف بزرگداشت این هفته و نیز تقدیر از نخبگان ناشنوا وبا  حضور مسئولین ارشد استانی برگزار گردید. در این همایش از تعداد ۲۷نفر از توانخواهان موفق در زمینه های علمی، فرهنگی ، هنری، ورزشی و ... تفدیر کتبی و نقدی بعمل آمد.

گزارش هشتم: ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به خانواده وکودک مبتلا به اختلالات شنوایی، در قالب مراکز روزانه توانبخشی

دفترامور توانبخشی روزانه وتوانپزشکی برای ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی نسبت به راه اندازی مراکز روزانه آموزشی توانبخشی،   با همکاری بخش غیردولتی اقدام می نماید. هدف از اجرای این برنامه رساندن گروه هدف به حداکثر سطح استقلال و عملکرد می باشد. در این مراکز فرد به مرکز مراجعه و از بسته خدمات تخصصی برخوردار و خانواده وی نیز از آموزش های لازم بهره مند خواهند شد.   متخصصان مرکز به صورت تیمی نسبت به ارزیابی، هدفگذاری فردی،   طراحی برنامه درمانی و توانبخشی و اجرای آن،   برای خدمت گیرندگان مراکز اقدام می نمایند.

در این طیف از مراکز، غالبا تجهیزات کامل توانبخشی موجود است و فضا برای دسترسی گروه هدف به خدمات مناسب سازی شده است. سازمان بهزیستی به صورت مستمر نسبت به نظارت بر فضا، کارکنان و خدمات مراکز با استفاده از چک لیست های ارزشیابی اقدام و بر اساس درجه ارزشیابی مراکز بابت هر فرد خدمت گیرنده به مراکز فوق یارانه پرداخت می نماید و بخشی از هزینه ها را نیز خانواده تقبل می نماید.

این مراکز توسط بخش غیر دولتی و با مجوز و تحت نظارت سازمان بهزیستی تاسیس و به کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی واجد شرایط به صورت روزانه خدمات آموزشی، توانبخشی پزشکی، توانبخشی اجتماعی و توانبخشی حرفه ای ارائه می نماید. تیم تخصصی مرکز شامل کارشناس شنوائی شناسی، کارشناس گفتار درمانی، مربی آموزشی، کارشناس روانشناسی یا مشاور، مربی امور هنری، ورزشی (یا بازی) می باشد.

خدمات مرکز شامل آموزش مهارت های ارتباطی و آموزش مفاهیم زبانی و گفتاری تحت نظارت کارشناسان شنوایی شناسی و گفتار درمانی به منظور تاکید بیشتر بر استفاده از باقیمانده شنوایی  و بکارگیری زبان و گفتار توسط مربی، مشاوره و راهنمایی ادیولوژیک به والدین جهت آگاهی از ضرورت  استفاده  از  وسیله  کمک شنوایی نظیر سمعک (راهبری ادیولوژیک)، مشاوره روانشناسی با والدین جهت پذیرش معلولیت فرزند خود و همکاری در توانبخشی کودک، ارزیابی و درمان اختلات شنوایی توسط کارشناس شنوایی شناسی و ارائه ی آموزش های لازم به مربیان، ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان توسط گفتاردرمانگر و ارائه ی آموزش های لازم به مربیان توسط کارشناس گفتاردرمانی، انجام کارهای دستی و هنری «نقاشی» توسط مربیان آموزش دیده، بررسی عملکرد گوش میانی کودک با استفاده از تجهیزات مورد نیاز یا ارجاع کودک به کلینیک شنوایی و تامین هزینه مربوطه در موارد ضروری می باشد

.در حال حاضر در استان مرکز نوا در شاهرود با ظرفیت ۵۰ نفر  این خدمات را ارائه می نماید. موافقت اصولی برای تاسیس این مرکز در شهرستان سمنان نیز صادر شده است.

در پی اعلام نیاز خانواده های دارای کودکان اختلالات شنوایی به بهره مندی حداکثری از کمک هزینه (یارانه) در مراکز روزانه آموزشی  و توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، از سال ۱۴۰۰، تمام کودکان بهره مند از خدمات مراکز فوق به صورت ۱۰۰ درصدی از پوشش یارانه برخوردار بوده و میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی از سوی سازمان به ازای هر کودک به مراکز مذکور بین ۲.۲۷۰.۰۰۰ تا ۲.۵۶۰.۰۰۰ تومان در ماه (متناسب با درجه ارزشیابی مرکز)، می باشد.

کد خبر 90014

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدرضا شاهورانی IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    با سلام گزارش جامع و کاملی در حوزه بهزیستی سمنان بود. تشکر

    پاسخ سایت: ممنونم

خدمات الکترونیک پرکاربرد