در رسانه | تشکیل پرونده توانبخشی برای بیش از ۹ هزار معلول سنندجی

رئیس اداره بهزیستی شهرستان سنندج گفت: در حال حاضر ۹ هزار و ۵۴۰ پرونده توانبخشی برای افراد تحت پوشش این اداره تشکیل شده و این افراد از خدمات توانبخشی این اداره بهره‌مند هستند.

https://iqna.ir/00HUiV

حبیب‌الله ابراهیمی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان سنندج در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان گفت: در حال حاضر ۹ هزار و ۵۴۰ پرونده توانبخشی برای افراد تحت پوشش این اداره تشکیل شده و این افراد از خدمات توانبخشی این اداره بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به اینکه در مراکز توانبخشی خدمات در حوزه پزشکی، توانبخشی اجتماعی و توانبخشی حرفه‌ای به معلولان تحت پوشش در اداره بهزیستی سنندج ارائه می‌شود، افزود: در کنار خدمات توانبخشی مراکز خدمات روزانه معلولان جسمی - حرکتی، دو مرکز کودکان ناشنوا و کم شنوا، مرکز اوتیسم، مرکز حرفه‌آموزی معلولان ذهنی، مرکز روزانه معلولان ذهنی زیر ۱۵ سال، مرکز سالمندان و بیماران روانی به مددجویان بهزیستی شهرستان سنندج خدمات ارائه می‌دهند.

رئیس بهزیستی شهرستان سنندج به خدمات ارائه شده در این مراکز روزانه تحت پوشش بهزیستی اشاره و بیان کرد: ۴۳۹ نفر از معلولان تحت پوشش بهزیستی شهرستان سنندج از خدمات روزانه این مراکز استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: مراکز شبانه روزی بهزیستی شهرستان سنندج نیز شامل مرکز بیماران روانی، مرکز بیماران روانی مزمن، مرکز سالمندان، سرای سالمندان و مرکز معلولان ذهنی بود که در کل ۳۴۱ نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند.

ابراهیمی به خدمات ارائه شده به دانش‌آموزان و دانشجویان معلولان این شهرستان اشاره کرد و گفت: در قسمت توانبخشی به ۸۷۴ دانش‌آموز و ۲۰۴ نفر دانشجو خدمات ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: سال گذشته به ۴ هزار و ۶۹۴ معلول سنندجی وسایل کمک توانبخشی شامل سمعک، ویلچر، واکر، توالت فرنگی، تشک مواج و وسایل بهداشتی اعطا شد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان سنندج با اشاره به اینکه در کمیسیون پزشکی بهزیستی شهرستان سنندج سال گذشته دو هزار و   ۱۵۰ پرونده مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، افزود: در کنار دریافت مستمری برای ۲۸۱ نفر از معلولان شهرستان سنندج حق پرستاری برقرار شد.

ابراهیمی با اشاره به خدمات ارائه شده در بخش امور اجتماعی بهزیستی افزود: در بخش امور اجتماعی به هزار و ۴۹۵ نفر از زنان بدسرپرست، یی‌سرپرست و فرزندان ایتام خدمات ارائه می‌شود و خدماتی شامل مستمری، کمک هزینه تحصیلی فرزندان، پرداخت وام‌های خوداشتغالی، وام ودیعه مسکن ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: ۱۲۹ پرونده شبه خانواده که شامل کودکانی می‌شود که به دلیل عدم صلاحیت پدر و مادر و یا فوت آنان نزدی یک از بستگان خود نگهداری می‌شوند که اداره بهزیستی از این کودکان نیز حمایت‌هایی را خواهد داشت.

رئیس اداره بهزیستی سنندج گفت: حمایت از ۳۴۶ کودک دوقلو، ۱۶ خانواده سه قلو و یک خانواده چهار قلو، ارائه مشاوره به ۴۹۲  پرونده طلاق، حمایت از ۶۹۰ فرزند طلاق، ۳۵۹ دانش‌آموز و ۸۷ دانشجوی فرزند طلاق از دیگر خدمات ارائه در بخش امور اجتماعی بوده است.

وی افزود: در مراکز بخش امور اجتماعی که سه مرکز روزانه و ۱۳ مرکز شبانه روزی بوده است و در کل ۲۹۷ نفر از فرزندان ۶ تا ۱۸ سال در این مراکز نگهداری می‌شود.

ابراهیمی به فعالیت مرکز اورژانس اجتماعی یا خط ۱۲۳ اشاره کرد و افزود  سال گذشته شش هزار و ۴۲۷ مورد تماس داشته‌ایم که تیم سیار ۷۰۹ مورد مداخله و مراجعه در محل داشته و تیم مداخله در بحران مرکز نیز در ۶۳۵ مورد مداخله داشته است و در خانه سلامت ۱۵ مورد پذیرش و در خانه موقت ۱۳۱ مورد اسکان موقت داشته‌ایم.

وی بیان کرد: در اداره بهزیستی هرچه که ما بتوانیم در زمینه آگاه‌سازی کار کنیم یک نوع سرمایه‌گذاری است و تمام تلاش ما این است که آسیب اجتماعی پایین بیاید.

رئیس اداره بهزیستی زنندج از فعالیت پنج کمپ ترک اعتیاد در سنندج خبر داد و تأکید کرد در کنار این کمپ‌ها چهار مرکز متادون درمانی داریم که در حال تلاش برای ترک بیماران گرفتار در دام اعتیاد هستیم.

وی به غربالگری شش هزار و ۳۴۰ نوزادان و کودکان و غربالگری ۱۶ هزار و ۶۰ مورد بینایی‌سنجی کودکان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: هشت هزار و ۹۱۵ مورد ویزیت شنوایی کودکان سه تا پنج سال در مدت یادشده انجام شده است.

ابراهیمی با اشاره به فعالیت چهار آزمایشگاه ژنتیک در سطح شهرستان سنندج اظهار کرد: در این آزمایشگاه‌ها به خانواده‌های تحت پوشش به صورت رایگان خدمات ارائه می‌شود.

وی به طرح‌های پیشگیری از معلولیت کودکان، پیشگیری از معلولیت سالمندان، آموزش پیش از ازدواج، غربالگری طلاق، آموزش خانواده، مدیریت مورد، طرح‌های اجتماع محور، طرح مانا، طرح همیار مادر و کودک، طرح پیشگیری از خودکشی از دیگر خدمات اداره بهزیستی سنندج بوده است.

رئیس اداره بهزیستی سنندج به فعالیت ۱۷۱ مراکز غیردولتی مشارکت‌های مردمی در سنندج اشاره و عنوان کرد: این مؤسسات خیریه از خانواده‌های نیازمند تحت پوشش بهزیستی سنندج حمایت خواهند کرد.

وی در پایان به اعطای تسهیلات خود اشتغالی به جامعه معلولان،زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبودیافته اشاره کرد و یادآور شد: در این بخش ۷۰ میلیارد تومان اعطای تسهیلات خوداشتغالی معرفی به بانک داشته‌ایم و ۷۱۰ نفر ثبت‌نامی در سامانه رصد، ۵۲۹ نفر بیمه خویش فرمایی معلوالان، حمایت از ۷۶ نفر کارفرمای معلولان، پرداخت ۷۶ نفر بیمه زنان سرپرست خانوار، حمایت از ۱۰۴ نفر معتاد را طی سال گذشته داشته‌ایم.

کد خبر 89860

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد