اصفهان در مناسب سازی حمل و نقل شهری عقب است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اهمیت مناسب‌سازی محیطی و شهری گفت: مناسب سازی تنها در بحث فضای فیزیکی شهری و معابر نیست بلکه علاوه بر فضاهای مذکور، ناوگان حمل و نقل شهری  و مناسب‌سازی فرهنگی نیز شامل این موضوع می‌شود.

    به گزارش اداره کل بهزیستی استان اصفهان، ناصر چاووشی افزود: مصوبات مناسب سازی و دسترس‌پذیری فضای شهری اعم از؛ معابر عمومی، ادارات، دستگاه ها در کمیته مناسب‌سازی و کارگروهای مربوط به صورت متناوب در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: پیگیری مکاتبات با ادارات و سازمان‌ها  نشان می‌دهد؛ روند خوبی به خصوص در مرکز استان و بخش مرکزی شهر اصفهان  محقق شده است .

دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان اصفهان با اشاره به شهرستان‌های منتخب در حوزه مناسب‌سازی خاطرنشان کرد: برخی از شهرستان‌ها از جمله؛ شهرستان های جدید مجلسی، بهارستان و فولاد شهر به عنوان شهرهای نمونه در حوزه مناسب سازی انتخاب شدند که از جمله  شاخص‌های  برتری این شهرستان‌ها ؛  طراحی، صدور پروانه های ساختمانی بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان  اینکه موضوع مسکن ملی نیز در این مناطق مطرح است افزود: جلساتی با مدیران شرکت عمران و  شهرداران این سه شهرستان برگزار و طرح جامعی که متناسب با دسترس پذیری شهروندان باشد طراحی شده است.

دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان اصفهان ادامه داد:  در راستای پیگیری قانون و مناسب‌سازی همه‌جانبه،  ۲۸۰۰ بازدید از ادارات و ارگان‌ها در سطح استان در قالب ارزیابی عملکرد مناسب‌سازی ویژه طرح شهید رجائی انجام شده است.

چاووشی، ارزیابی مناسب‌سازی دستگاه‌ها در جشنواره شهید رجایی را طرح خوبی  برای مقایسه و رتبه‌بندی دستگاه‌ها عنوان کرد و افزود: با بازدیدهای میدانی، امتیاز  هر دستگاهی در سطح اداره کل استان و در سطح ادارات شهرستانی به صورت ریزفاکتورها و شاخص‌های مناسب سازی درون دستگاه مورد بررسی قرار گرفته و نمره ای به هر دستگاه اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که مناسب سازی تنها در بحث فضای فیزیکی شهری و معابر نیست بلکه علاوه بر فضاهای مذکور، ناوگان حمل و نقل شهری و مناسب‌سازی فرهنگی را  نیز شامل این موضوع می‌شود.

چاووشی با تاکید بر اینکه اصفهان در مناسب‌سازی حمل و نقل شهری کمی عقب است، خاطر نشان کرد:  لازم است  با همت شهرداری، مصوبات کمیته ها عملیاتی شود و بخشی از فضای اتوبوس‌های شهری به افراد دارای معلولیت و جانباز اختصاص یابد و در اختیار آنان قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه، این فضا داخل اتوبوس پیش بینی شده است یادآور شد: متاسفانه در  برخی از اتوبوس‌ها این فضا برای استقرار افراد دارای معلولیت معلول و جانبازان توسط صندلی ها اشغال شده است لذا امیدوار هستیم این مشکل نیز برطرف بشود.

چاووشی با بیان اینکه نوع و مدل مناسب‌سازی گاهی با توجه به تغییر معلولیت نیز عوض می‌شود افزود: به فرض ناشنوایان در ادارات و دیگر دستگاه‌ها نیاز به مترجم و رابط برای راهنمایی دارند که این مهم نیز توسط انجمن خانواده ناشنوایان دنبال شده و آموزش‌هایی برای تربیت مترجم و رابط  لحاظ شده است.

وی توجه به مناسب‌سازی فرهنگی را اقدامی مهم برشمرد و افزود: بخشی از فضای پارکینگ ها و توقف‌ها در سطح معابر به افراد دارای معلولیت و جانبازان اختصاص داده شده، خواهش ما از شهروندان این است که فضاهای مشخص شده را  توسط خودروی افراد غیر توانخواه اشغال نکنند.

چاووشی افزود: مورد دیگر در مبحث فرهنگی؛  نحوه تعامل با مددجویان  است. لذا لازم است افراد در تعامل  شرایط آنان درک کرده و تعامل شایسته داشته باشند.

دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان اصفهان یادآور شد: نکته حائز اهمیت مناسب سازی این است که توجه به این مهم تنها برای معلولین نیست بلکه بانوان باردار و یا  افراد سالمندی که در حرکت مشکل دارند و یا افرادی که دچار شکستگی عضوی شده و مجبور به استفاده ویلچر و عصا می شوند؛ محدودیت‌های مقطعی برای آنها ایجاد می شود؛ لذا شایسته است که توجه به بعد مناسب سازی برای همه اقشار جامعه در نظر گرفته شود.

وی افزود: با تصویب قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت در مجلس شورای اسلامی، وظایف دستگاه‌ها مشخص شده و  روند،  پیشرفت خوبی داشته است  اما تا حد مورد رضایت و مطلوب هنوز فاصله داریم.

چاووشی همچنین با اشاره به مشکلات  موجود در اماکن میراث فرهنگی و استیجاری، گفت:  امکان هزینه و دخل و تصرف در این نوع املاک وجود ندارد.

مهری فروغی

کد خبر 89391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد