در رسانه| ثبت بیش از ۱۰ هزار تماس اورژانس اجتماعی در بهزیستی مازندران

مدیرکل بهزیستی مازندران از برقراری بیش از ۱۰ هزار تماس با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی استان در سال جاری خبر داد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران،  فریبا بریمانی گفت: خط تلفن ۱۲۳ همه روزه و به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت تماس‌های شهروندان و مداخله در بحران‌های فردی و خانوادگی است و تیم خدمات سیار مرکز اورژانس اجتماعی متشکل از مددکار و روانشناس در مواقع بحرانی به یاری تماس گیرندگان می‌پردازند.

وی  با تبیین وظایف و اهداف اورژانس اجتماعی بیان کرد: اهداف اورژانس اجتماعی کنترل و کاهش بحران‌های فردی- خانوادگی و اجتماعی، در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی سازمان بهزیستی به آحاد جامعه، ارتقاء توانمندی‌های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی است د

بریمانی تصریح کرد: شهروندان از طریق این خط با ارائه خدمات تخصصی و به موقع، ارتقاء آگاهی و شناخت خانواده و اجتماع نسبت به نیازهای مراجعان به منظور تسهیل فرایند حل مسئله در شرایط بحرانی، شناسایی آسیب‌های اجتماعی نوپدید و بازپدید و مداخله موثر به منظور کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی بهرمند می شوند

وی با اشاره به فعالیت‌های اورژانس اجتماعی افزود: برنامه اورژانس اجتماعی تلفیقی از مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی" مرکز اورژانس اجتماعی"، خط تلفن اورژانس اجتماعی "۱۲۳"، تیم سیار اورژانس اجتماعی" خدمات سیار اجتماعی " و پایگاه اورژانس اجتماعی "پایگاه خدمات اجتماعی" است.

این مقام مسوول ادامه داد: افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی از قبیل کودکان آزاردیده، همسران آزار دیده، سالمندان و افراد دارای معلولیت آزار دیده، کودکان کار و خیابان، زنان و دختران در معرض آسیب و یا آسیب‌دیده اجتماعی، دختران و پسران فراری از منزل، افراد دارای اختلال ملال جنسی، افرادی که قصد خودکشی دارند و یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد و سایر گروه‌های هدف سازمان بهزیستی که نیاز به خدمات اورژانس اجتماعی دارند از گروه‌های هدف خدمات اورژانس اجتماعی محسوب می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۱۰ هزار تماس با مرکز اورژانس اجتماعی برقرار شد، اظهار داشت: بیش از ۴۵۰۰ مورد از این تماس‌ها منجر به مداخله حضوری کارشناسان و تیم‌های تخصصی برای برطرف کردن مشکل آسیب‌دیدگان اجتماعی شد و بیش از ۳۷۰۰ مورد از افراد در معرض آسیب و یا آسیب دیده اجتماعی به صورت سرپایی و یا نگهداری موقت در مرکز مداخله بحران بهزیستی پذیرش و از خدمات تخصصی مددکاری و روانشناسی بهرمند شدند.

دکتر بریمانی با اظهار این که اورژانس اجتماعی هنوز با جایگاه اصلی خود فاصله دارد، گفت: در هر جامعه‌ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم و حل یا کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی آن‌ها تمهیداتی اتخاذ و برنامه‌هایی تدوین و اجرا می‌شود. در کشور ما این مسوولیت بر عهده طرح اورژانس اجتماعی گذاشته شده که تحت نظارت و مدیریت بهزیستی فعالیت می‌کند و باید این طرح در سطح عمومی جامعه پذیرفته و نهادینه شود.

وی افزود: شماره تلفن ۱۲۳ به عنوان پل ارتباطی مردم با اورژانس اجتماعی باید به همه شهروندان شناسانده شود تا تیم‌ها و کارشناسان خدمات سیار اجتماعی و پایگاه خدمات اجتماعی بتوانند در زمان و شرایط مناسب به افراد نیازمند در حوزه‌های آسیب اجتماعی، روحی، کمک‌های مشاوره‌ای ارائه دهند.

دکتر بریمانی خاطر نشان کرد: خط تلفن ۱۲۳ همه روزه و به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت تماس‌های شهروندان و مداخله در بحران‌های فردی و خانوادگی است و تیم خدمات سیار مرکز اورژانس اجتماعی متشکل از مددکار و روانشناس در مواقع بحرانی به یاری تماس گیرندگان می‌پردازند.

مدیر کل بهزیستی استان همچنین از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه کودک آزاری، همسرآزاری، اقدام و یا افکارخود آسیب‌رسان (خودکشی)، سالمندآزاری، معلول آزاری و اختلاف حاد خانوادگی و سایر افراد در شرایط بحرانی را از طریق تماس با شماره تلفن بدون هزینه و رایگان ۱۲۳ اطلاع دهند.

کد خبر 89103

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد