در رسانه | همت والای دولت سیزدهم در ارایه خدمات به مددجویان بهزیستی قزوین

قزوین - ایرنا - توجه خاص دولت سیزدهم طی 2 سال فعالیت خود به نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی نگاه دولت به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر را خاص تر از گذشته کرده و اقدامات صورت گرفته در این زمینه نیز گویای این واقعیت است اما این نگاه در بهزیستی استان قزوین به خصوص در حوزه مسکن،‌ اشتغال و توانمندسازی مددجویان تحت پوشش بسیار ویژه تر از گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سازمان بهزیستی به‌عنوان تنها متولی سلامت اجتماعی روزانه به طیف وسیعی از مردم جامعه خدمات ارایه می‌کند که در دولت سیزدهم این خدمات نسبت به گذشته و به نحوی چشمگیرتری در تمام حوزه‌ها افزایش یافته است.

به گفته کارشناسان، بهزیستی یک سازمان تخصصی امدادی و حمایتی است و در برنامه ششم توسعه به عنوان متولی سلامت و رفاه اجتماعی عهده دار ۱۸۴ فعالیت تخصصی است .

در همین راستا،‌ استان قزوین با دارا بودن ۲۸ هزار و ۷۴ معلول شناسایی شده‌ که از خدمات مستمر و غیر مستمر بهزیستی بهره‌مند هستند از جایگاه خاصی برخوردار است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین به مناسبت هفته دولت به سراغ مسوولان بهزیستی استان قزوین رفته و جویای خدمات این سازمان در ۲ ساله دولت سیزدهم شد.

اشتغال ۲ هزار مددجویی قزوینی در دولت سیزدهم

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به حمایت ویژه دولت سیزدهم از اشتغال مددجویان گفت: طی ۲ سال گذشته ۲ هزار مددجوی تحت پوشش این نهاد براساس تعهدات صورت گرفته در سطح استان صاحب شغل ‌شدند.

علی دهباشی پور افزود: طی همین مدت نیز ایجاد فرصت اشتغال از طریق پرداخت تسهیلات قرض الحسنه خوداشتغالی و مشاغل خانگی صورت گرفت همچنین امسال نیز برای یک هزار و ۹۲ مددجوی قزوینی براساس تعهدات این سازمان فرصت شغلی فراهم خواهد شد.

وی اظهار کرد: اعتبارات بهزیستی قزوین در سال ۱۴۰۰ و در حوزه اشتغال ۳۵۰ میلیارد ریال بود که این میزان برای سال گذشته به یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال رسید که این میزان اعتبار از افزایش چشمگیری برخوردار بود و اعتبارات تخصیص یافته تسهیلات خود اشتغالی بند ب تبصره ۱۶ سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز با رشد ۲۳۱ درصدی روبرو بود.

دهباشی پور ادامه داد: براساس تصمیم دولت، کارفرمایان واحدهای تولیدی که مددجویان بهزیستی را به‌ کارگیری کنند تا ۳۰ سال حق بیمه این افراد توسط دولت پرداخت می‌شود و همچنین در ازای به‌ کارگیری هر مددجو نیز یک میلیارد و ۵۰۰ هزار ریال تسهیلات ارزان‌ قیمت و با کارمزد چهار درصد به آنان پرداخت می‌شود.

۷۷۹ مددجوی قزوینی در دولت سیزدهم صاحب مسکن شدند

به گفته این مسوول، در حوزه مسکن معلولان نیز ۷۷۹ واحد مسکونی به مددجویان قزوینی طی ۲ سال گذشته واگذار شد و امسال نیز واگذاری ۳۱۵ واحد مسکونی در دستور کار قرار دارد.

وی از انعقاد تفاهم نامه بنیاد مستضعفان با این نهاد در خصوص تامین مسکن خانوارهای دارای حداقل ۲ عضو معلول فاقد مسکن شهری و روستایی خبر داد و افزود: براساس این تفاهم نامه، سهمیه تخصیص داده شده به استان قزوین ۵۱ واحد مسکونی است که از این تعداد ۴۵ واحد شهری و ۶ واحد مسکونی روستایی است.

دهباشی پور در ادامه به انعقاد تفاهم نامه سازمان بهزیستی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در خصوص کمک به احداث یا تکمیل ۱۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و همچنین در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار جمعیت اشاره کرد و یادآور شد:‌ سهمیه استان از این تفاهمنامه ۲۰۰ واحد مسکونی است.

چهار هزار و ۸۰۶ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قزوین

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین با اشاره به افزایش مستمری و یارانه زنان سرپرست خانوار در دولت سیزدهم، گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۸۰۶ زن سرپرست خانوار از خدمات بهزیستی قزوین بهره‌مند هستند.

هدی حقیقی تاکید کرد: فوت، طلاق، از کار افتادگی، اعتیاد، زندانی و مفقودالاثر شدن سرپرست خانوار، داشتن فرزندان چند قلو و دختران خود سرپرست از مهمترین دلایل تحت پوشش قرار گرفتن این افراد از سوی بهزیستی است.
وی، حمایت از زنان سرپرست خانوار را یکی از ماموریت های مهم این سازمان دانست و اظهار کرد: در همین راستا، ارایه خدمات حمایتی از زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده آنها و همچنین دختران خود سرپرست صورت می گیرد.

حقیقی با بیان اینکه حمایت از زنان سرپرست خانوار صرفا حمایت مالی نیست بلکه توانمندسازی و کار آفرینی این افراد مورد توجه است،‌ افزود:‌ با توجه به اینکه مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه زنان سرپرست خانوار تامین هزینه‌های ضروری زندگی، تامین مسکن مناسب، تحصیل فرزندان و همچنین بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای، سازمان بهزیستی به منظور استقرار عدالت اجتماعی و جلب مشارکت فعال خانواده‌ها اقدامات توانمندسازی این افراد را در دستور کار دارد.

این مسوول تاکید کرد: در حال حاضر ۱۵ گروه تحت عنوان گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار در حال فعالیت هستند و در زمینه‌های خیاطی، تولید و بسته‌بندی مواد غذایی، شیرینی فروشی، دامداری، تولید سرویس آشپزخانه، سفالگری، تولید فرش و قالیچه، کافه و رستوران فعالیت می‌کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی قزوین از پوشش یک هزار و ۳۱۰ زن سرپرست خانوار در استان از بیمه اجتماعی خبر داد و گفت: از این تعداد ۹۲۶ زن سرپرست خانوار شهری و ۳۸۴ زن سرپرست خانوار روستایی و عشایری تحت پوشش این بیمه قرار دارند.

حقیقی تصریح کرد: هم اکنون ۵۲۱ خانواده دارای فرزند دوقلو و ۳۲ خانواده با فرزند سه قلو در استان تحت پوشش حمایت های این اداره کل هستند و به منظور کاهش مشکلات ناشی از تولد همزمان چند فرزند در یک خانواده، کمک به تسهیل روند رشد و تربیت متعادل کودکان چند قلو و تأمین بخشی از هزینه‌های مالی آنان توسط این سازمان به خانواده‌های نیازمند ارایه می شود.


ارایه خدمات تیم سیار اورژانس اجتماعی قزوین به ۲۵ هزار و ۸۳۳ نفر

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین ادامه داد: طی ۲ ساله گذشته همچنین تیم سیار اورژانس اجتماعی به ۲۵ هزار و ۸۳۳ نفر خدمات خود را در زمینه های مختلف ارایه داده است.

وی با بیان اینکه مراکز اورژانس اجتماعی از سوی دفتر امور آسیب‌ دیدگان و به منظور تسهیل دسترسی گروه‌های در معرض خطر جامعه به خدمات بهزیستی راه‌اندازی شد،‌ افزود: طی ی سال اخیر همچنین ۱۰ هزار و ۷۰۱ تماس با سامانه ۱۲۳ استان قزوین برقرار شده و حوزه فعالیت این سامانه نیز تمامی افراد در معرض آسیب از جمله زنان و کودکان خشونت دیده، دختران فراری و کودکان خیابانی است.

حقیقی با بیان اینکه مراکز اورژانس اجتماعی در بخش‌های مختلف مانند تیم‌های سیار، مداخله سرپایی، پایگاه خدمات اجتماعی و سامانه تلفنی ۱۲۳ فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: تماس با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، ارجاع از مراجع قضایی یا نیروی انتظامی و مراجعه حضوری فرد از جمله راه‌های دسترسی به اورژانس اجتماعی است.

به گفته این مسوول، خدمات سیار اورژانس اجتماعی با هدف شناسایی و جذب افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی نسبت به ارجاع به موقع و تخصصی افراد به مراجع ذیصلاح فعالیت دارد.

وی با اشاره به مرکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی این سازمان، خاطرنشان کرد: هدف اصلی این مراکز، کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، شناسایی آسیب‌های اجتماعی نوپدید و بازپدید، ایجاد زمینه مشارکت مردم و سازمان‌های غیردولتی و همچنین مداخله موثر به منظور کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب است.

حقیقی افزود: مرکز مداخله در بحران شامل یک مرکز نگهداری در قزوین و هشت مرکز سرپایی در تمامی شهرهای دارای اورژانس اجتماعی است و در ۲ سال اخیر نیز سه هزار و ۳۹۵ مورد پذیرش در مراکز مداخله در بحران استان قرار گرفتند که تمامی خدمات تخصصی از جمله مددکاری، راهنمایی و مشاوره برای جامعه هدف انجام شده است.


پذیرش ۱۲ هزار و ۵۶۸ نفر در مراکز بهبودی از اعتیاد بهزیستی قزوین

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین نیز در همین رابطه از پذیرش ۱۲ هزار و ۵۶۸ نفر در مراکز بهبودی از اعتیاد این سازمان طی ۲ سال گذشته خبر داد.

زهرا غلامرضایی با اشاره به فعالیت ۲۱ مرکز ترک اعتیاد در سطح استان افزود: یک مرکز ویژه بانوان مبتلا به اعتیاد و یک مرکز با ظرفیت ۲۰۰ نفر، ویژه معتادان با دستور قضایی تحت نظارت این اداره کل فعالیت می‌کند.

وی اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور با توجه به اسناد بالادستی و سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت محقق ساختن رفاه اجتماعی و پیشبرد راهبردهای توسعه‌ای و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، اقدام به تاسیس مراکز اقامتی در جهت ساماندهی بیماران متقاضی درمان و متجاهرین کرده است.

غلامرضایی با اشاره به کمپ ماده ۱۶، افزود: تمامی افراد تحت درمان در مراکز ماده ۱۶ به صورت اختیاری خدمات دریافت می‌کنند و امروز استان قزوین برای کاهش آسیب‌های اجتماعی حاصل از اعتیاد، نیازمند فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی خانواده‌ها است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۲ مرکز توانمند سازی معتادان در سطح استان فعال است که طی ۲ سال گذشته به ۳۴۱ نفر خدمات خود را ارایه داده اند.

مهاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین با اشاره به برنامه های پیشگیری از معلولیت ها،‌ اظهار کرد: در همین راستا این سازمان با اجرای برنامه ها و طرح های پیشگیرانه در جهت کاهش بروز برخی از انواع معلولیت ها فعالیت می کند.


غربالگری شنوایی برای ۲۸ هزار و ۳۴۵ نوزاد قزوینی

معاون پیشگیری بهزیستی قزوین همچنین از شناسایی ۲۸ هزار و ۳۴۵ نوزاد قزوینی در غربالگری شنوایی خبر داد و گفت: از میان تعداد نوزادان غربالگری شنوایی شده،‌ ۱۶۳ نوزاد به پزشک متخصص ارجاع داده شدند.

غلامرضایی افزود: برنامه های غربالگری شنوایی و بینایی طی سال های مختلف در این استان انجام شده و بسیاری از مشکلات و معضلات در بین کودکان شناسایی شده اند و همچنین طی ۲ سال گذشته غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال نیز برای ۲۴ هزار و ۲۳۵ کودک انجام شد که از این تعداد، یک هزار و ۵۹۸ کودک به پزشک متخصص ارجاع داده شدند.

وی اضافه کرد: در کنار غربالگری های انجام شده، برنامه آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها هم به مرحله اجرا درآمد تا جایی که در ۲ سال گذشته و در حوزه پیشگیری، اقدامات زیادی در زمینه کاهش مشکلات ژنتیکی انجام شده است که به همین منظور، ۲ هزار و ۲۰۰ قزوینی به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کردند.

غلامرضایی تاکید کرد : آمار کودکان تحت پوشش برنامه غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال در دوران فعالیت دولت سیزدهم،‌ ۷۹ هزار و ۷۹۷ کودک بود که از این میان پنج هزار و ۵۱۱ کودک مشکوک به مشکلات بینایی تشخیص داده شده و به پزشک متخصص ارجاع داده شدند.

غلامرضایی افزود: با توجه به افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه، در طرح پیمایش رصد آسیب های اجتماعی سه هزار و ۱۵۲ نفر در سطح استان مورد بررسی کارشناسان این اداره کل قرار گرفتند.

این مسوول در ادامه از راه اندازی طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی با هدف ارتقا سطح سلامت افراد، افزایش سطح آگاهی و تغییر رفتارهای مربوط به سلامت گروه سالمندان در شهرستان های قزوین ، البرز، آبیک و تاکستان توسط ۲۱ تسهیلگر آموزش دیده خبر داد.

کد خبر 88443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد