حضور «همیاران سلامت روان» در محلات کم‌برخوردار قزوین

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۱۷ گروه همیار سلامت روان در سطح استان قزوین با رویکرد ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات کم‌برخوردار فعالیت می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین دکتر علی دهباشی‌پور اظهار کرد: سلامت روان حلقه مفقوده در زندگی امروز بسیاری از شهروندان است، از همین رو بهزیستی،‌ به منظور بسط و توسعه نقش مردم و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه مشارکت‌های گروهی و رویکرد کمک به توسعه محلی، توسعه و تقویت نقش فعال مردم و حضور آن‌ها در تصمیم سازی‌ها با هدف ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات کم‌برخوردار فعالیت می‌کند.
 
وی با بیان اینکه ‌۱۷ گروه همیاران سلامت روان درقزوین فعالیت دارند،‌ افزود: همچنین ۱۵ پایگاه سلامت روان اجتماعی در سطح استان فعال است. پایگاه‌های سلامت روان اجتماعی مکانی است که توسط همیاران سلامت روان و یا سایر سازمان‌های مردم نهاد با مجوز سازمان بهزیستی تأسیس و با هدف آگاهسازی، اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم محلی و گسترش روحیه مشارکت‌جویی، اقدام به شناسایی مسائل و آسیب‌های محله، توانمندسازی اهالی محله و تسهیل فرآیندهای مشارکتی محلی از قبیل عمرانی، فرهنگی و اجتماعی می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی قزوین عنوان کرد: ۶ پایگاه سلامت روان در شهرستان قزوین،‌ ۲ پایگاه سلامت روان در شهرستان البرز،‌ سه پایگاه سلامت روان در شهرستان تاکستان،‌ ۲ پایگاه سلامت روان در آبیک،‌ یک پایگاه سلامت روان در شهرستان بوئین زهرا و یک پایگاه سلامت روان در شهرستان آوج فعالیت دارد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما در سال پیش‌رو این است که با حمایت سازمان بهزیستی و با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، فعالیت‌های ارتقایی و پیشگیرانه در سطوح محلی تجمیع و تقویت شوند.

دهباشی‌پور افزود:‌ سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی نیز در کنار پایگاه‌های سلامت روان اجتماعی به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند. در طرح رصد آسیب‌های اجتماعی هر ساله عوامل محافظ و خطر آسیب‌های اجتماعی از طریق پرسشنامه و عملیات پرسشگری در سطح استان مورد شناسایی قرار می‌گیرد تا مداخلات پیشگیرانه در عرصه‌ی آسیب‌های اجتماعی به اجرا در آید و از طرفی روند تغییرات آسیب‌های اجتماعی در سال‌های مختلف نیز جهت لحاظ کردن تغییرات و به روز کردن مداخلات و برنامه‌ها ثبت و تحلیل می‌شود.

وی عنوان کرد: مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا)،‌ از دیگر اقدامات بهزیستی در کاهش آسیب‌های اجتماعی است. طرح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان با هدف ارتقای سرمایه اجتماعی نوجوانان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق ترویج مشارکت و جمع‌گرایی و کاستن از رقابت‌های افراطی و فردگرایی به صورت عملی و عینی (۱۳ جلسه کارگاهی) طراحی و توسط پایگاه‌های سلامت اجتماعی سراسر استان در محله‌های تحت پوشش پایگاه‌ها برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله اجرا می‌شود.

مشارکت زنان قزوینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی

این مسئول خاطرنشان کرد:‌ همچنین در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از مشارکت زنان نیز بهره می‌بریم. این طرح برای نخستین بار در سال جاری اجرا شد. هدف از اجرای این طرح ایجاد و تقویت روحیه مشارکت‌جویی و کاستن از روحیه فردگرایی افراطی و جمع‌گریزی در زنان ۱۸ تا ۵۰ ساله و همچنین ایجاد زمینه و فضای مناسب برای افزایش توجه زنان به مشکلات و مسائل محیط زندگی و جستجوی راهکارهای رفع مشکلات و برنامه‌ریزی در جهت حل مسائل بدون اتکاء به ارگان‌های دولتی و افراد بیرونی است.

وی خاطرنشان کرد:‌ این برنامه در چند گام عملی و گروهی طراحی شده است که افراد شرکت‌کننده را به صورت عملی وارد فضای مشارکتی و کنشگری خواهد نمود و در نهایت از طریق ایجاد روحیه مشارکت‌جویی و افزایش تعاملات اجتماعی و افزایش توانمندی در بانوان می‌تواند نقش مهم و مؤثری در افزایش سلامت روانی اجتماعی بانوان و همچنین خانواده داشته باشد.

دهباشی‌پور بیان کرد: سلامت فرزندان و کودکان یک جامعه و پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی به ویژه در کودکان از مهمترین مؤلفه‌های سلامت اجتماعی است و به همین منظور طرح همیار مادر و کودک با هدف ارتقاء سلامت کودکان و کاهش آسیب‌های روانی احتمالی به واسطه تسهیل رابطه ایمن بین مادر و کودک و بهبود روابط مراقبتی اولیه در خانواده طراحی شده است.

وی در پایان افزود:‌ در این طرح ضمن شناسایی مادران باردار اقدامات آموزشی، حمایت‌های روانی اجتماعی و تشکیل گروه‌های همیاری مادران تلاش می‌شود همزمان با افزایش تاب‌آوری مادران، محیط امن و مناسب و بستر مطلوبی جهت طی دوران بارداری و پس از آن پرورش نوزادان تا سن ۳ سالگی فراهم آید.

کد خبر 88369

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد