از برقراری مستمری تمامی خانوارهای پشت نوبت تا برداشتن سقف بیمه بازنشستگی معلولان

سازمان بهزیستی کشور به عنوان یکی از دستگاه های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که جامعه هدفی از اقشار مختلف مردم از افراد دارای معلولیت گرفته تا سالمندان، زنان سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب های اجتماعی و ... را زیر چتر حمایتی دارد یکی از مجموعه های مورد توجه ویژه دولت مردمی سیزدهم برای خدمات دهی در طول 2سال گذشته بوده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی ایلام، طی دوسال گذشته از روی کار آمدن دولت سیزدهم با شعار "دولت مردم، ایران قوی" بهزیستی شاهد تحول گسترده ای در خدمت رسانی این دولت به جامعه هدف بوده تا جاییکه برخی از آنها برای نخستین بار ثبت شده و برای مجموعه زیر پوشش مشهود و قابل لمس است.

یکی از این اقدامات که میتوان آنرا شاخص فعالیتها و شاهکار دولت در بهزیستی عنوان کرد برقراری مستمری تمامی خانوارهای پشت نوبت جامعه هدف است، بطوریکه اکنون هیچ مددجویی برای دریافت مستمری  در نوبت انتظار نیست.

رایگان شدن تعرفه آب، برق و گاز 29هزار مددجو، افزایش 2برابری سهم کمک هزینه مسکن خانوارهای دو عضو معلول به بالا، حذف دهک درآمدی خانوارهای دارای فرزند سه قلو به بالا برای برقراری مستمری، افزایش سه مرحله مستمری مددجویان، افزایش سرانه تسهیلات اشتغال جامعه هدف، برقراری حق پرستاری و نگهداری بیماران ضایعه نخاعی، برداشتن سقف بیمه بازنشستگی معلولان و احداث نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان بخشی از خدمات شاخص دولت به جامعه هدف اداره کل بهزیستی استان ایلام بوده است.

مدیرکل بهزیستی ایلام به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در گفت و گویی شاخص فعالیت ها و خدمات این اداره کل را در طول2 سال گذشته از فعالیت دولت تشریح و این خدمات را در بخش های مختلف اعلام کرد.

***برقراری مستمری تمامی خانورهای پشت نوبت

حسین نورعلیوند با اشاره به حمایت این اداره کل ازبیش از 44هزار مددجو گفت: اگرچه یکی از سیاست های دستگاه ها و نهادهای حمایتی استقلال مالی و خودکفایی مددجویان است، ولی برقراری مستمری نیز یکی از دغدغه های مهم جامعه هدف بویژه افراد دارای معلولیت بوده که با مشکلات مالی و درمانی مواجه هستند.

به گفته وی، تا پایان سال نخست فعالیت دولت مستمری  ۷۰۵ خانوار تحت پوشش برقرار شده بود ولی امسال و در 2سالگی فعالیت دولت تمامی خانوارهای پشت نوبت مستمریشان برقرار شده که اقدام بی سابقه ای در طول دولت های گذشته بوده است.

وی همچنین به برداشتن سقف پرداخت بیمه بازنشستگی مددجویان و معلولان به عنوان یکی از اقدام های مهم دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: پیش از این سقف پرداخت بیمه بازنشستگی افراد دارای معلولیت به مدت ۱۰ سال و برای سایر مددجویان جامعه هدف پنج سال بود که توسط این اداره کل پرداخت و مابقی آن باید توسط مددجویان و معلولان پرداخت می شد که از ابتدای دولت این سقف برداشته شده و تا زمان بازنشستگی فرد مددجو، این سهم توسط بهزیستی پرداخت می شود.

نورعلیوند به خدمات دولت در حوزه مسکن به مددجویان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اقدام های شاخص و تاثیرگذار دولت در این مدت افزایش ۲ برابری کمک هزینه مسکن سهم بهزیستی ویژه خانواده های ۲ معلول به بالا بوده که در این زمینه پرداخت کمک بلاعوض تامین مسکن خانواده های دارای حداقل ۲ عضو معلول در مناطق شهری و روستایی افزایش داشته است.

وی به حذف دهک درآمدی خانواده های دارای فرزند چند قلو برای برقراری مستمری اشاره کرد و گفت: پیش از این تنها سه دهک اول درآمدی که دارای فرزند دوقلو و سه قلو بوده مشمول دریافت مستمری بودند ولی با اقدام دولت سیزدهم خانواده های دارای فرزند دوقلو تا دهک هفت و دارای فرزند سه قلو بدون محدودیت دهک مشمول برقراری مستمری شده که تعداد آنها در این استان 600 خانوار بوده است.

***برقراری حق پرستاری معلولان

مدیرکل بهزیستی ایلام همچنین از برقراری حق پرستاری و حق نگهداری در منزل معلولان و بیماران ضایعه نخاعی برای نخستین بار خبر داد و گفت: این اقدام با هدف حمایت از خانواده های معلولان انجام تا آنها در نزد خانواده ها نگهداری و از سپردن آنها به مراکز بهزیستی جلوگیری شود.

وی یکی دیگر از خدمات دولت در این اداره کل را تاسیس نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان عنوان کرد و گفت: این مرکز با هدف درمان و بازتوانی معتادان با پذیرش یکساله با ظرفیت ۷۰ نفر فعالیت خود را آغاز تا مصرف کنندگان مواد مخدر در کنار بهبودی مهارت های شغلی را نیز کسب کنند.

***پیشگیری از معلولیت بینایی حدود 50هزار کودک با انجام طرح غربالگری  

وی معرفی ۲۹ هزار مددجو برای رایگان شدن تعرفه آب و برق و گاز را به عنوان یکی دیگر از اقدام های این مدت عنوان و گفت: پرداخت مشوق های بیمه معلولان و مددجویان به مبلغ  سه هزار و 484 میلیارد ریال، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۶ و ۱۸ به جامعه هدف به مبلغ یک هزار و 871 میلیارد ریال، رایگان شدن انشعاب آب ، برق و گاز به تعداد یک هزار و 755 نفر، واگذاری 538واحد مسکونی و جذب و توزیع کمک بلاعوض مسکن به مبلغ 456میلیارد ریال را از دیگر خدمات 2سال گذشته به جامعه هدف برشمرد.

وی پوشش بیمه تأمین اجتماعی و عشایری زنان سرپرست خانوار به تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ نفر، ساماندهی  کودکان کار، برقراری مستمری خانوارهای دارای فرزند 2قلو به بالا به تعداد 600نفرو ارایه خدمات مددکاری و روانشناختی به تعداد هشت هزار و 264نفر را از دیگر خدمات ارایه شده برشمرد.

به گفته وی، طی 2سال گذشته با انجام غربالگری بینایی کودکان به تعداد 49هزار و 858 نفر از معلولیت آنها پیشگیری و با غربالگری شنوایی 9هزار و 567نفر از معلولیت شنوایی آنها پیشگیری شده است.

وی ارایه آموزش های خانواده به 2هزار و 458نفر و آموزش پیش از ازدواج به تعداد سه هزار و ۷۰۰  نفر از دیگر اقدام های این اداره کل در 2 سال گذشته بوده است.


نورعلیوند یادآور شد: همچنین در طول 2 سال گذشته پرداخت هزینه آزمایش ژنتیک به سه هزار و 118نفر، پذیرش مصرف کنندگان مواد مخدر در مراکز اقامتی به تعداد پنج هزار و 768 نفر، تأمین وسائل کمک توانبخشی و بهداشتی معلولان و سالمندان به تعداد 9هزار و 783نفر با 51میلیارد ریال اعتبار، مناسب سازی منازل و خودرو معلولان به تعداد 621نفر و پرداخت کمک هزینه تحصیلی یک هزار و 520نفر توسط این اداره کل برای جامعه هدف انجام گرفته است.

دوم تا هشتم شهریورماه به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است.

پایان

کد خبر 88263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد