کودکان دارای اختلال اضطرابی شناسایی می شوند

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان ازشناسایی کودکان دارای اختلالات اضطرابی از طریق برنامه غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ ساله زنجانی خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۱۱ هزار کودک ۵ تا ۶ سال زنجانی  غربال شده اند و نزدیک به ۳ هزار کودک مشکوک به اضطراب تشخیص داده شدند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان شهناز آقاخانی افزود: بهزیستی استان زنجان از سال ۹۳ از طریق همکاری با مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی نسبت به شناسایی و تکمیل پرسشنامه توسط والدین و مراقبین اصلی اقدام نموده است و از سال ۱۴۰۰ خانواده ها از طریق اطلاع رسانی مراکز مثبت زندگی و همکاری ۸ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی و با استفاده از پرسشنامه  آنلاین و تکمیل آن در بستر اینترنت در سامانه جامع مشاوره به آدرس  moshavereh.behzisti.ir  اقدام می نمایند.
وی از اهداف غربالگری اضطراب کودکان را،  شناسایی زود هنگام اختلال طیف اضطراب کودکان مانند اضطراب تعمیم یافته، هراس اجتماعی، اختلال وسواس- بی اختیاری، ترس از آسیب های جسمانی، اضطراب جدایی و اختلال اضطراب پس از سانحه در کودکان اضطرابی  و ارجاع زودهنگام کودکان دارای اختلال جهت مداخلات تخصصی روان شناختی و همچنین افزایش اطلاعات والدین در خصوص پیشگبری از اختلال اضطراب کودکان عنوان کرد.  
آقاخانی یادآور شد:  پس از تکمیل پرسشنامه و تحلیل آن و تایید وجود علایم اختلالات اضطرابی مانند افت عملکرد تحصیلی و ارتباطی، انزوا، تحریک پذیری توسط کارشناس، کودکان وارد فرایند مداخلات روانشناختی، درمان های فردی- رفتاری، بازی درمانی و خانواده درمانی می شوندکه عدم مراجعه و عدم اطلاعات کافی والدین موجب مقاومت در خانواده ها شده که در این صورت موکول کردن درمان به آینده را نیز می توان مشاهده کرد.
معاون امور پیشگیری در خصوص شرایط خانوادگی کودکان غربال شده ادامه داد: پایین بودن کیفیت رابطه والدین و کم بودن کمی و کیفی رابطه والدین با کودک از جمله بروز این مساله بوده است.
وی ادامه داد: توجه به ابعاد سلامت جسمی و روانی در سال های اولیه کودکی در پرورش نیروی انسانی سالم و مولد بسیار ضروری است. هرچند که بعضی ترس ها و اضطراب ها بخشی از رشد طبیعی کودکان به حساب می آیند، اما در برخی از کودکان اختلالات اضطرابی با گذشت زمان نسبتا پایدار و ماندگار خواهند بود و در صورتی که این اختلالات مورد درمان به هنگام و موثر قرار نگیرد ممکن است تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه پیدا  کند و از این رو مشکلات بسیاری فرا روی فرد قرار می گیرد.  این اختلالات می توانند عاملی برای شروع بیماری هایی نظیر افسردگی، مصرف مواد مخدر و بیماری های جسمی باشند.

کد خبر 86945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد