مشاوره‌ ژنتیک  راهی برای پیشگیری از تولد کودک معلول است

سرپرست بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه نیمی از معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است، گفت: مشاوره‌های ژنتیک در چند مرحله قبل از ازدواج، پیش از بارداری و حین بارداری توسط بهزیستی در حال انجام است و خانواده ها می توانند جهت پیشگیری از تولد فرزند معلول از این مشاوره بهره بگیرند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان نعمت ملکی عنوان کرد: در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، تستهای غربالگری در مرحله حین بارداری باید با تایید پزشکان متخصص زنان انجام شود، اما برای سایر موارد، آزمایشات صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه زوجین دچار نازایی و سقط های مکرر ،بارداری مادر در سنین بالای ۳۵ سال از دیگر گروه‌های هدف برای مشاوره ژنتیک هستند، تصریح کرد:  بنا به اظهارات متخصصین افرادی که در سن بالا ازدواج می‌کنند و نگران این هستند که فرزندشان دچار مشکل باشد ، با آزمایشات ژنتیک حین بارداری می‌تواننددر حد بسیار زیادی از  سلامت فرزندشان مطمئن شوند.

 ملکی هدف از انجام آزمایش های ژنتیک را تشخیص بیماری و پیشگیری از تولد نوزادانی که سابقه بیماری های خاص در خانواده های آنها وجود دارد، عنوان کرد و افزود: اغلب بیماری های ژنتیک درمان نداشته و انجام آزمایش ها به دلیل تشخیص زودرس است.

این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر ۲ مرکز مشاوره ژنتیک دولتی و خصوصی در زنجان فعال است، و در سه ماهه اول بیش از ۱۰۰ نفر  برای دریافت مشاوره‌های ژنتیک  به این مراکز مراجعه کردند و بهزیستی با ایجاد بسترها و زمینه های لازم، کمک هزینه های انجام مشاوره و آزمایش های ژنتیک برای مددجویان تحت پوشش و افراد نیازمند شهری و روستایی را مورد توجه قرار داده است.

کد خبر 86814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد