استفاده از ظرفیت مردم برای مناسب سازی فضای منزل و محل کار

با استفاده از ظرفیت مردم و فرهنگ سازی این موضوع که هر فرد جلوی منزل و محل کسب و کار خود را مناسب سازی کند، می توان در دستیابی به اهداف مناسب سازی گام برداشت.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان، علی نصیری در جلسه کمیته مناسب سازی استان با اشاره به حقوق افراد داری معلولیت، گفت: افراد دارای معلولیت مانند سایر افراد حق دارند که به راحتی در فضاهای شهری به ویژه معابر و پیاده روها تردد کنند و در این رابطه با مشکل و مانعی مواجه نباشند. آنها همچون سایر افراد دارای حقوق شهروندی هستند و چه‌بسا به لحاظ شرایط فیزیکی، رفاه اجتماعی آنها نسبت به دیگر اقشار در اولویت است.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: مناسب سازی معابر شهری مطالبه‌ای ثابت و پایدار که همیشه در ردیف اولین خواسته‌های معلولین مطرح می‌شود، رعایت نکردن قوانین مناسب­سازی و رفع موانع معماری در سطح شهر مشکلات عدیده­ای برای افراد معلول، جانباز، افراد کم توان و سالمندان ایجادکرده است. موضوع مناسب سازی با ورود به اجتماع  این گروه از افراد جامعه ارتباط مستقیم دارد و چه بسیار افرادی که برای رهایی از وابستگی به دیگری ماندن در خانه را ترجیح می دهند.

وی خاطر نشان کرد: دستیابی همه شهروندان به فرصت‌های برابر برای پویایی و تحرک در سطح شهر و دسترسی به تمامی فضاهای شهری از لوازم اصلی رشد و توسعه جامعه به شمار می‌رود و اجرای ضوابط متناسب با نیاز جامعه معلولین، تردد سایر افراد جامعه نیز بهبود خواهد داد.

نصیری اظهار داشت: آنچه که همواره در بحث مناسب‌سازی مطرح می شود این است که معلولیت یک تهدید بالقوه است، تصادف، سقوط از ارتفاع و حوادث کار همیشه وجود دارد و سالمندان، کودکان و بانوان در مقاطعی کم‌توان می‌شوند، بر این اساس امر مناسب‌سازی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و در خصوص فرهنگ سازی مناسب سازی برای عموم مردم شهرداری شهرکرد با دبیرخانه مناسب سازی استان همکاری نماید.

رعایت مفاد دستورالعمل های مناسب سازی در زمان صدور و تمدید مجوز مراکز درمانی غیر دولتی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی، ارائه طرح ویژه برای مناسب سازی هر مکان به صورت جداگانه، رصد سامانه ای اقدامات شهرداری ها در خصوص مناسب سازی و همچنین رعایت چک لیست الزامات طراحی اماکن و معابر عمومی توسط کلیه شهرداران تابعه استان از موضوعات دیگر مطرح شده در جلسه مناسب سازی استان بود.

کد خبر 86633

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد