انگ زدن، مانعی بر سر راه درمان اعتیاد

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه ریشه کنی انگ و تبعیض اجتماعی در برخورد با بیماران مبتلاء به سوء مصرف مواد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: انگ خوردن اجتماعی فرآیندی معمولی و به امری بدیهی درمیان افراد مبتلا به اعتیاد تبدیل شده است. بیماران معتاد انگ و تبعیض اجتماعی را در خودانگاره خود می‌پذیرند. رسانه‌ها از قبیل تلوزیون، فیلم‌های سینمایی، فضای مجازی و... در دامن زدن به این انگ‌ها در میان مردم نقش بسزایی دارند. به تدریج شرایط به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که معتاد نیز انگ دریافت شده از جانب دیگران را می‌پذیرد، از حلقه‌های اجتماعی دوری کرده وخود به خود به حاشیه رانده می‌شود. گاهی خانواده نیز از آنها فاصله گرفته و آنها را رها و از خود دور می‌کنند. انزوای این افراد سبب بروز مشکلات عدیده روحی مانند پریشانی، اضطراب، تمایل به مصرف بیشتر مواد برای دور ماندن از وضعیت، بالابردن دوز مواد مصرفی، جایگزین کردن مواد مصرفی قوی‌تر با اثرگذاری بیشتر و خطرناک‌تر وگاهی خودکشی می‌شود.

غلامحسین دلبری افزود: ترس از قضاوت یا تبعیض از سوی دیگران می‌تواند روش نگریستن افراد مبتلا به سوء مصرف مواد را به خود و نحوه تطابق با وضعیت بیماری را عمیقاً تحت تأثیر قرار دهد. این تجربه ممکن است موجب شود افراد خود را مورد سرزنش قرار داده و سزاوار  بد رفتاری بدانند. حتی از حق درمان و استفاده از سایر مزایای اجتماعی دست بکشند.

وی خاطرنشان کرد:  اعتیادنوعی بیماری تلقی می‌شود اما متاسفانه توام بودن اعتیاد با ارتکاب برخی از جرائم نیز باعث افزایش انگ وتبعیض به این افراد شده است. گاها افراد معتاد شرایط را طوری ارزیابی می کنند که حتی جامعه نیز امیدی بر برگشت آنان ندارد ودست از زندگی می‌کشند. از این رو با افزایش آگاهی مردم در مورد این بیماری باید در راستای متوقف ساختن هرگونه انگ وتبعیض نسبت به این افراد و تغییر نگرش مردم اقدام کرد.

دلبری با بیان اینکه انگ وتبعیض مانع بزرگی در راه درمان بیماران مبتلا به اعتیاد می‌باشد، گفت: افرادی که انگ و تبعیض را تجربه می‌کنند به حاشیه رانده شده و در مقابل اعتیاد آسیب‌پذیرتر می‌شوند. پرهیز از آن یکی از اصولی‌ترین اقدامات در اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در برابر همه‌گیری آن می‌باشد.

کد خبر 85175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد