در رسانه| معلولان و فرصتی برای نقش‌آفرینی در جامعه

اگر نگاه‌ها به جامعه معلولان تغییر کند قطعاً شاهد تحول در جامعه و همچنین پیشرفت در بخش‌های مختلفی خواهیم شد که حاصل تلاش جامعه معلولان است.

به گزارش ایلام بیدار، باید به معلولان به‌عنوان بخشی از جامعه رسیدگی کرد تا این قشر از جامعه بتوانند به‌خوبی در جامعه نقش ایفا کنند و به آن‌ها خدمات ارائه داد.

برترین دانشمندان و مخترعان دنیا معلول بوده‌اند و به ابن حال بر وضعیت خود فائق آمده و به موفقیت دست‌یافته‌اند بنابراین معلولین امروز هم می‌توانند در جامعه نقش مؤثری داشته باشند.

گاهی خبرهای خوشی از فعالیت معلولان می‌شنویم که خوشحالمان می‌کند؛ اما همه جامعه معلولان نیازمند حضور مؤثر در جامعه هستند و باید به همه آن‌ها فضایی برای نقش‌آفرینی داد.

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان سال ۸۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که باوجوداینکه در پس از بازنگری در سال 97  به تأیید شورای نگهبان رسید؛ اما اجرایی نشده است.

مناسب‌سازی و دسترسی و تردد و تحرک، خدمات بهداشتی، درمانی و توان‌بخشی، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، فرهنگ‌سازی و ارتقا آگاهی عمومی، حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و تسهیلات اداری، شورای هماهنگی امور افراد دارای معلولیت از مواد اصلی این قانون است که به‌خوبی تاکنون اجرایی نشده است.

استعدادهای معلولان نیازمند پذیرش در سطح جامعه

احمدی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: وجود هر معلول یا نتوان در هر خانه به این معنا نیست که وی را از همه پنهان کنیم؛ بلکه به جامعه باید استعدادهایشان را نشان دهیم.

وی افزود: داشتن معلولیت به معنای ضعف نیست؛ بلکه به این معنا است که این قشر نیاز به تلاش بیشتری دارند.

احمدی خاطرنشان کرد: متأسفانه سطح شهرها و روستا به‌درستی برای معلولان مناسب‌سازی نشده و جامعه امروز آن طور که باید استعدادهای این عزیزان را نمی‌پذیرد.

در رسانه| معلولان و فرصتی برای نقش‌آفرینی در جامعه

از استعداد معلولان می‌توان به‌درستی استفاده کرد

حسین ندیمی کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: معلولیت به معنای ضعف نیست؛ بلکه اگر به‌درستی استفاده شود می‌تواند فرصت‌هایی را برای قشر معلولان فراهم آورد.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی، سطح شهرها و روستاها بطن جامعه و حتی برخی خانوارها هنوز به معلولین به‌عنوان یک مشکل و ضعف نگاه می‌کنند این فرهنگ نیازمند اصلاح و پذیرش معلولان است

ندیمی خاطرنشان کرد: نیازمند برنامه‌ای جامع برای حمایت از معلولان با استفاده از همه دستگاه‌ها هستیم و در استخدامی‌ها، ادارات، مشاغل آزاد و... می‌توان از ظرفیت معلولان استفاده کرد.

کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: امروز در سطح جامعه با استفاده از رسانه‌های ارتباط‌جمعی می‌توان فرهنگ‌سازی گسترده‌ای در خصوص معلولان و آسیب‌های اجتماعی ارائه داد و نتایج شگفت‌انگیز به دست آورد.

اقدامات گسترده‌ای برای حمایت از معلولان انجام شده است

حسن نورعلی وند مدیرکل بهزیستی ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: بهزیستی بنا به وظیفه ذاتی خود اقدامات گسترده‌ای را برای حمایت از معلولان انجام داده است که این اقدامات در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وجود نداشته است.

وی افزود: به‌منظور حمایت از مسکن مددجویان به هریک از مددجویان بین 80 میلیون تا یک میلیارد ریال پرداخت شده به‌صورت کمک بلاعوض پرداخت شده که تاکنون 832 نفر ثبت‌نام‌شده است.

نورعلی وند در ادامه گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته انشعاب آب، برق گاز مددجویان و همچنین هزینه صدور پروانه ساختمانی که 778 مددجو تاکنون هزینه آب، برق و گاز آن رایگان شده است که به 185 مورد با سرانه هر خانوار 60 میلیون ریال گازکشی شده است.

نورعلی وند در ادامه گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته انشعاب آب، برق گاز مددجویان و همچنین هزینه صدور پروانه ساختمانی

افزایش حمایت‌ها در بخش بیمه درمان

نورعلی وند در ادامه گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته انشعاب آب، برق گاز مددجویان و همچنین هزینه صدور پروانه ساختمانی

مدیرکل بهزیستی ایلام خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در تأمین آینده مددجویان مؤثر است بحث بیمه است که در این راستا مشوق بیمه معلولان و مددجویان به تعداد 2756 نفر با اعتبار بیش از 55 میلیارد ریال، پوشش بیمه تأمین اجتماعی و عشایری زنان سرپرست خانوار به تعداد 2 هزار نفر و همچنین برقراری بیمه تکمیلی 180 نفر از زنان سرپرست خانوار انجام شده است.

وی در ادامه گفت: سقف پرداخت بیمه بازنشستگی مددجویان و معلولان برداشته شده که قبلاً این سقف برای معلولان 10 سال و برای مددجویان 5 سال بود که با برداشته‌شدن این سقف تا پایان بازنشستگی مددجویان توسط بهزیستی پرداخت خواهد شد.

نورعلی وند یادآور شد: کمک‌هزینه درمان معلولان به تعداد 373 نفر و با اعتبار 2 میلیارد و 850 میلیون ریال و 3 میلیارد ریال به‌عنوان صندوق درمان به مددجویان پرداخته شده که 30 نفر از معلولان و مددجویان به مؤسسات خیریه و انجام عمل‌های جراحی بالغ بر 5 میلیارد ریال به‌صورت رایگان پرداخت شده است.

نورعلی وند در ادامه گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته انشعاب آب، برق گاز مددجویان و همچنین هزینه صدور پروانه ساختمانی

پرداخت 970 فقره تسهیلات اشتغال به جامعه هدف

نورعلی وند در ادامه گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته انشعاب آب، برق گاز مددجویان و همچنین هزینه صدور پروانه ساختمانی

وی با اشاره به مقوله اشتغال به‌عنوان یک موضوع مهم و راهبردی اشاره کرد و گفت: اشتغال مددجویان به‌عنوان یک سیاست مهم برای مددجویان به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد که در این راستا 970 فقره تسهیلات وام اشتغال یک میلیارد تا یک میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات دریافت کرده، همچنین بخشی از سهمیه استخدام ادارات دولتی و دستگاه‌های اجرایی به معلولان اختصاص‌یافته و از بخش‌های خصوصی که اقدام به استخدام معلولان بکنند حمایت خواهد شد.

نورعلی وند در ادامه گفت: امسال در مجموع برای 622 معلول حق‌نگهداری برقرار شده درحالی‌که این رقم در سال گذشته 350 نفر بوده که مبلغ نگهداری برای هر معلول 15 میلیون ریال است.

مدیرکل بهزیستی ایلام یادآور شد: همچنین در حوزه اجتماعی برای  2 هزار 992 خانوار و در حوزه توان‌بخشی برای  2 هزار 409  خانوار در سطح استان مستمری برقرار شده و همچنین دهک درآمدی به‌منظور حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چندقلو، برقراری حق پرستاری و حق‌نگهداری در منزل معلولان و بیماران ضایعه نخاعی برای اولین‌بار از جمله خدمات ارائه شده به جامعه هدف است.

وی بیان داشت: همچنین کمک‌هزینه تحصیلی دانش‌آموزان معلول به تعداد 1535 نفر و کمک‌هزینه ایاب‌وذهاب 890 نفر برای حمایت از تحصیل معلولان و همچنین آموزش مهارت برای اشتغال در بازار هم در مراکز تحصیل هم انجام می‌شود.

نورعلی وند عنوان کرد: برای 5 هزار و 987 نفر معلول و سالمند وسائل کمک توان‌بخشی و بهداشتی تهیه شده که برای خودروی 43 نفر از معلولان مناسب‌سازی صورت‌گرفته است.

نورعلی وند در ادامه گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته انشعاب آب، برق گاز مددجویان و همچنین هزینه صدور پروانه ساختمانی

رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی و خانواده 

نورعلی وند در ادامه گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته انشعاب آب، برق گاز مددجویان و همچنین هزینه صدور پروانه ساختمانی

مدیرکل بهزیستی ایلام در خصوص رسیدگی به مباحث اجتماعی گفت: در خصوص رسیدگی به مباحث اجتماعی و خانواده ساماندهی 89 نفر از کودکان کار و بی‌سرپرست، غربالگری بینایی کودکان، ارائه آموزش‌های خانواده پیش از ازدواج، ارائه مشاوره روان‌شناختی و ژنتیک و همچنین غربالگری شنوایی نوزادان، اجرای طرح پایگاه هنر در مناطق روستایی از جمله این خدمات است.

نورعلی وند تصریح کرد: اعتبارات عمرانی از 12 میلیارد ریال به 31 میلیارد ریال افزایش‌یافته است که ظرفیت‌های خوبی را برای افزایش خدمات‌رسانی ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: قطعاً همکاری مردم و دستگاه‌های مختلف با اصحاب رسانه می‌تواند روند خدمت‌رسانی به معلولان و مددجویان را تسهیل نماید و هرکس می‌تواند در این راه نقش‌آفرین باشد.

کد خبر 84965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد