مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته در برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه (cbr) در سال گذشته

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی درخصوص مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته در برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه (cbr) در سال گذشته، گفت: اجرای طرح بهبود دسترسی برای کودکان محروم یا بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و صعب‌العبور در شهرستان‌های قوچان و تربت‌جام توسط تسهیلگران یکی از اقدامات مثبت در این حوزه بوده است.

حمیدرضا علیزاده رضایی گفت: در این طرح  تعداد ۱۱۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شده و توسط ۳۹ تسهیلگر مورد آموزش قرار گرفتند. تخصیص مبلغ ۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان و مشارکت‌های مردمی در راستای مناسب‌سازی منازل، خودرو و تعمیر مسکن توانخواهان، پیگیری ساخت و تعمیر مسکن برای ۵۰۰ نفر از توانخواهان ساکن روستا، اصلاح فرهنگ و ارتقا نسبی جامعه در جهت پذیرش افراد دارای معلولیت، افزایش مسئولیت‌پذیری و دادخواهی افراد دارای معلولیت، حمایت از افراد دارای معلولیت و خانواده‌های ایشان در جهت توانمندسازی، شناسایی و ارجاع به موقع جهت تشکیل پرونده و بهره‌مندی آنها از خدمات توانبخشی، برگزاری دوره‌های آموزشی رسمی و غیر رسمی برای ۱۳ هزار نفر از معلولین و خانواده‌های آنها بخشی از این اقدامات می‌باشد.

وی افزود: ۸۴۴ تسهیلگر آموزش‌دیده در اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (cbr) در استان خراسان رضوی در ۲ هزار ۴۴۴ روستا فعالیت می‌نمایند. تسهیلگران و داوطلبان در روستاها یا محلات حاشیه شهرها پیگیر حل مشکلات، رسیدگی و پیگیری امور افراد دارای معلولیت و خانواده‌های ایشان می‌باشند.

علیزاده رضایی ضمن تاکید بر اینکه اقدامات حوزه  cbr یکی از گسترده‌ترین وظایف معاونت توانبخشی است، گفت: در سال گذشته ۹۳ صندوق خرد مالی در مناطق روستایی و حاشیه شهرها با همکاری صندوق کار آفرینی امید که یک هزار و ۴۳۶ نفر از افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنها در این صندوق عضویت دارند، تشکیل گردید. هدف صندوق خرد مالی ایجاد اشتغال و توانمندسازی افراد دارای معلولیت و خانواده‌های کم در آمد می‌باشد. پرداخت ۶ میلیارد تومان وام اشتغال و ایجاد اشتغال برای ۶۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنها، اختصاص مبلغ  ۴میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کمک موردی جهت ایجاد یا توسعه اشتغال در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه برای  ۶۱۸ نفر از افراد دارای معلولیت در روستاها و همینطور تخصیص مبلغ ۲میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان جهت اشتغال افراد دارای معلولیت در حاشیه شهرها، افتتاح  ۶  صندوق و  تقویت ۱۶صندوق خرد مالی، تخصیص ۵۰۰میلیون تومان به‌عنوان مشوق بلاعوض به صندوق‌های روستایی و شهری بخش دیگری از اقدامات انجام گرفته در حوزه cbr در سال گذشته بوده است.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی فراگیر با حضور بیش از ۲۵۰دانش‌آموز مدارس عادی شهر مشهد و مدارس استثنایی حاشیه شهر و اجرای مسابقات ورزشی با همکاری آسایشگاه معلولین فیاض بخش، اداره آموزش و پرورش عادی و اسثنایی مراکز طرف تفاهمنامه CBR  مشهد در این طرح انجام گرفته و مبلغ  ۲۳۸ میلیون تومان جهت اجرای ورزش و بازی‌های بومی محلی افراد دارای معلولیت به شهرستان‌ها اختصاص یافته است. در مجموع ۴۶ برنامه اجرا گردید و۹۳۰ نفر در این برنامه‌ها شرکت داشتند.

کد خبر 84696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد