یادداشت  ا جستاری در سیاستگذاری رسانه‌ای در سازمان بهزیستی به مناسبت  گرامیداشت هفته بهزیستی

سازمان بهزیستی به عنوان بزرگترین نهاد حمایتی و دولتی حامی برای گروه‌های سنی مختلف، خانواده‌ها و افراد نیازمند، با سابقه ترین و پر تجربه ترین نهاد حمایتی کشور و دارای یکی از گسترده ترین شبکه‌های ارائه خدمات از طریق تعمیم واحدهای مناسب در قالب شبکه‌های بهزیستی براساس نیازهای محلی است.

تامین و عرضه خدمات مربوط به معلولین جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی قابل توانبخشی و غیر قابل توانبخشی از طریق نگهداری و مراقبت از آنان در واحدهای مناسب از دیگر وظایف و مأموریت‌های ذاتی این سازمان رفاهی است که از طریق بررسی مناطق و ارزیابی واحدهای حمایتی و توانبخشی و گسترش کمی و کیفی خدمات در سطح ملی و ادارات استانی ارائه می‌شود.

از سوی دیگر ارائه آموزش های لازم به منظور آگاه‌سازی اجتماعی و نیروی انسانی واحدهای تابعه و تشویق و ترغیب افراد علاقمند و خیرین و نیکوکاران جهت جذب مشارکت عمومی در فعالیت‌ها و خدمات مراکز بهزیستی دیگر موضوع مهم فعالیت این سازمان به شمار می‌رود.

از طرف دیگر رسانه‌ها به عنوان یک عامل اجتماعی و فرهنگی مهم در جوامع، نقش برجسته و سازنده‌ای در فرایندهای اجتماعی و فرهنگی ایفا می‌کنند.

با توجه به گستره جمعیت تحت پوشش و پراکندگی این جمعیت در نقاط مختلف کشور با شرایط اقلیمی و اجتماعی، قومی، مذهبی و جغرافیایی متفاوت و متنوع، ضرورت بهره‌گیری از سیاستگذاری رسانه‌ای برای سازمان بهزیستی را ضروری ساخته است؛ زیرا فعالیت این سازمان به شدت تحت تاثیر فضای رسانه‌ای از حیث پاسخگویی به نیازها، رصد، پایش و پیمایشهاست تا سازمان بتواند با چراغ های روشن و بین خطوط حرکت کند.

سازگارسازی ظرفیت‌ها و فرایندهای تعاملی و ارتباطی همچون ایجاد و تقویت همبستگی اجتماعی و عمومی، اطلاع رسانی سازنده و هدایت صحیح افکار عمومی در مقابل برخی هجمه‌های رسانه‌ای معارض و تشدید کننده تعارض‌ها، آموزش، فرهنگ سازی و مهمتر از همه بازسازی و پویایی و مستمر تعامل و ارتباطی به ویژه اعتمادسازی با ذینفعان در این سازمان از جمله زمینه‌های مهم برای ارتباط سازنده بهزیستی در رسانه به منظور توفیق مطلوب و غلبه بر ناکامی‌های احتمالی در این عرصه مهم است.

 از این رو سیاستگذاری ارتباطات رسانه‌ای بین سازمان و ذینفعان و شرکای اجتماعی یک ضرورت اساسی است که ریشه در تنوع ذینفعان، تنوع خدمات، گستره زمانی و مکانی خدمات رسانی در پهنه جمعیتی کشور دارد.

در این میان توجه به ترمیم چند پارگی و واگرایی بین اجزا رسانه‌ای و ارتباط سازمانی در راستای تامین آمیخته رسانه‌ای و آمیخته محتوایی در سبد رسانه‌ای سازمان، نقش اساسی در تحقق اهداف عالیه آن دارد و لازم است مورد توجه مسئولین تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز قرار گیرد.

شرکای اجتماعی از بهترین یاوران و بازوهای اجرایی سازمان بهزیستی هستند که الحاق واقع گرایانه و تقویت احساس تعلق خاطر به سازمان، نیازمند گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای به منظور همسوسازی فعالیتها و برآیند عملکرد در مسیری واحد و در عین تکثر و هم‌افزایی اقدامات در رسیدن به مطلوبت های ترسیم شده و اهداف عالیه سازمان در این حوزه حساس و مهم بوده و نیازمند سیاستگذاری رسانه‌ای‌ است تا چگونگی تاثیرگذاری و درک و فهم افراد درباره موضوعات مرتبط با اهداف و ماموریت‌های سازمان از طریق چارچوب‌های تفسیری فراهم آید.
                                                    روابط عمومی بهزیستی استان مرکزی

کد خبر 84547

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد