وجود ۴۰ خانه کودک و نوجوان در استان اصفهان /۳ هزار نفر متقاضی فرزندخواندگی در اصفهان هستند

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در حوزه اجتماعی حدود ۴۰ خانه فرزندان، اورژانس اجتماعی، مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی، حدود ۹ هزار زن سرپرست خانوار و حدود ۲ هزار و ۳۰۰ خانوار دارای فرزند چند قلو در سطح استان اصفهان وجود دارد.

   به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به  نقل از پیداگرنیوز، ناصر چاوشی با اشاره باینکه سامانه‌ای مبنی بر درخواست قانونی فرزندخواندگی درحال فعالیت است ، گفت: درحال حاضر ۳ هزار نفر در اصفهان متقاضی فرزندخواندگی هستند.

وی در ارتباط با شعار امسال بهزیستی افزود:  شعار اختصاصی امسال بهزیستی ” مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی و رشد و ارتقای خدمات‌رسانی” متناسب با شعار سال  و در راستای ماهیت و ماموریت‌های سازمان انتخاب شده است.

این مقام مسئول در ارتباط با حوزه های تخصصی سازمان بهزیستی توضیح داد: حوزه اول مربوط به توانبخشی است که نسبت به ارائه خدمت به افراد دارای معلولیت و توان‌خواه اقدام می‌کند. معلولیت‌ها در پنج گروه ناشنوایی، نابینایی، ذهنی، جسمی‌حرکتی و اعصاب و روان تقسیم‌بندی می‌شوند و بخشی از مددجویان که حدود ۹۳ هزار نفر هستند، ترکیب چند معلولیتی دارند.

چاووشی با اشاره به جامعه ۱۰۸ هزار نفری معلولیت در استان افزود:بهزیستی استان ۲۴۰ مرکز شامل ۶۶ مرکز شبانه‌روزی، ۱۲۶ مرکز روزانه، ۴۵ مرکز ویزیت در منزل و پنج مرکز مراقبت در منزل اقدام به ارائه خدمت به گروه‌های هدف می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد:  ۴۳۶۲ مددجوی نیازمند حمایت‌های خاص و ویژه از خدمات مراکز شبانه روزی، ۴۴۵۱ مددجو از مراکز روزانه، ۲۱۴۱ مددجو از خدمات مراکز ویزیت در منزل و ۴۵۰ مددجو از مراکز مراقبت در منزل بهره مند می شوند.

وی با بیان اینکه اصفهان دارای یک شیرخوارگاه است، گفت: در این مرکز ۵۲ کودک از بدو تولد تا سن ۳ سالگی نگهداری می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره باینکه نیمی از فرزندان حاضر در شیرخوارگاه، دارای معلولیت‌های خاص هستند یا خانواده قادر به نگهداری آنها نیست، افزود:بخش دوم فرزندان شیرخوارگاه کودکان بدسرپرست هستند که مورد کودک‌آزاری قرار گرفته و با حکم قضائی به شیرخوارگاه منتقل شدند.

این مقام مسئول با اشاره به وجود ۴۰ خانه کودک و نوجوان در سطح استان اصفهان بیان داشت: ۴۵۰ فرزند به تفکیک جنسیت و سن در این خانه ها نگهداری می‌شوند همچنین ۷۷۰ کودک به اقوام سببی درجه یک و یا دو واگذار شده‌اند.

چاووشی با اشاره باینکه در اصفهان حدود ۳ هزار نفر متقاضی فرزندخواندگی هستند، گفت: در سال گذشته ۷۷ فرزند خوانده به خانواده‌ها و همچنین ۵۰ فرزند تحت عنوان امین موقت به خانواده تحویل داده شده‌ است.

وی با بیان اینکه ۸ هزار و ۷۶۸ زن سرپرست خانوار زیرپوشش بهزیستی هستند، افزود: دو هزار و ۶۵ خانواده دارای فرزندان چندقلو تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که به تعداد فرزندان به آنها مستمری پرداخت می شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی با شماره ۱۲۳ به صورت شبانه‌روزی آماده خدمت رسانی به افراد است، توضیح داد:طی سال گذشته۱۱ هزار و ۲۱۰ تماس با اورژانس اجتماعی استان برقرار شده است و در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز ۴۴۰۳ تماس ثبت شده است.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت ۱۸ مرکز و ۱۹ تیم سیار اورژانس اجتماعی در سطح استان افزود: در سال گذشته هزار و ۲۴۲ تماس‌ با اورژانس اجتماعی منجر به اعزام تیم سیار به محل شده است.

چاووشی ادامه داد: بیشترین موارد تماس با اورژانس اجتماعی در اصفهان مربوط  به کودک‌آزاری، همسرآزاری، اقدام به خودکشی و فرار از منزل بوده است.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته توسط اورژانس اجتماعی حدود ۷۰۹ مورد مداخله منجر به انجام شده است که این آمار در ۳ ماهه نخست سال جاری ۴۲۷ مورد بوده که این زمینه نیز رشد کرده است‌.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه ۷۷ کمپ ماده ۱۵ در استان اصفهان دایر است، گفت: که افراد درگیر با پدیده شوم اعتیاد به صورت خودمعرف به این مراکز مراجعه می‌کنند، دوره‌ای ۲۰ روزه را پشت سر می‌گذارند و بهبودیافته از مراکز ترخیص می‌شوند .

چاووشی با بیان اینکه پیگیری اشتغال مددجویان و کمک به تأمین مسکن آنها بر عهده دفاتر مشارکت است، بیان کرد: سال گذشته نه هزار ۴۳۹ فعالیت اشتغال‌زا و هزار و ۱۰۴ خدمات مسکن به مددجویان سازمان بهزیستی ارائه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص طرح قاصدک گفت: این طرح در مراکز بهزیستی در سطح استان اصفهان، خدمات تخصصی رایگان شامل پزشکی، دندانپزشکی، مشاوره، پزشک عمومی، غربالگری، مشاوره‌های حقوقی و خانوادگی، مباحث فرهنگی و نظایر آن به مددجویان ارائه می‌شود که تاکنون ۱۱ برنامه از این طرح در سطح استان اجرا شده است.

کد خبر 84245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد