در رسانه| استان اصفهان ۴۰ خانه کودک و نوجوان دارد

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: جذب و توانمندسازی کودکان کار، رفع نیازهای اقتصادی و مشاوره از جمله خدمات‌ ارائه شده در مرز ساماندهی به کودکان کار است و ورود بهزیستی به این عرصه باعث شده تا فضا برای خانواده‌ها و افرادی که به دنبال استفاده از کودکان کار هستتد، ناامن شود.

  به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از رکنا؛ ناصر چاوشی، در نشست خبری با خبرنگاران گفت: ۷۷ کمپ ماده ۱۵ در استان اصفهان دایر است که افراد درگیر با پدیده شوم اعتیاد به صورت خودمعرف به این مراکز مراجعه می‌کنند، پس از پشت سر گذاشتن دوره‌ای ۲۰ روزه، بهبودیافته از مراکز ترخیص می‌شوند و طبق آمارها، ۹۵ درصد افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند، سالم و پاک ترخیص می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی استان امسال شعار اختصاصی " مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی و رشد و ارتقای خدمات‌رسانی" را متناسب با شعار سال  و در راستای ماهیت و ماموریت‌های سازمان انتخاب و برنامه‌هایش را اساس آن تنظیم کرده است؛ همچنین شعار " برای مردم، برای به زیستن" به منظور گرامیداشت هفته بهزیستی و متناسب با چشم‌انداز سازمان از اهدافش در سال جاری مطرح شده است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ یازده هزار و ۲۱۰ تماس با اورژانس اجتماعی گرفته شده که این آمار در ۳ ماهه نخست سال جاری به چهار هزار ۴۰۳ مورد رسیده و میزان تماس‌ها با اورژانس اجتماعی رشد کرده است.

 وی افزود: بهزیستی استان ۲۴۰ مرکز توابخشی دارد که ۶۶ مرکز به صورت شبانه‌روزی اداره شده  و ۴ هزار ۳۶۲ نفر از افراد نیازمند به حمایت‌های خاص در این مراکز به صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند؛ همچنین در ۱۲۶ مرکز روزانه بهزیستی به ۴ هزار ۴۵۱ نفر توان‌خواه به صورت روزانه خدمات‌ تخصصی ارائه می‌شود.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در ۴۵ مرکز خدمت در منزل به ۲ هزار و ۱۴۱ نفر از مددجویان بهزیستی  خدمت‌رسانی می‌شود، گفت: در ۵ مرکز مراقبت در منزل به ۴۵۰ نفر خدمت‌رسانی می‌شود و در مجموع ۱۱ هزار ۴۰۳ نفر از خدمات‌ توان‌بخشی بهزیستی استفاده می‌کنند.

 چاوشی افزود: در سال گذشته، نه هزار ۴۳۹ فعالیت اشتغال‌زا در طرح‌های متعدد ارائه و هزار و ۱۰۴ خدمات مسکن از جمله ۷۰۱ مورد واگذاری واحد مسکونی و کمک به هزینه اجاره به مددجویان این اداره ارائه شده است.

قرارداد با ۱۸ آزمایشگاه ژنتیک

 وی  گفت: یک مرکز شیرخوارگاه در کلان‌شهر اصفهان فعال است که ۵۲ کودک از بدو تولد تا سن ۳ سال در آن نگهداری می‌شوند که نیمی از فرزندان حاضر در شیرخوارگاه، دارای معلولیت‌های خاصی هستند یا خانواده قادر به نگهداری آنها نیست.

وی با بیان اینکه بخش دوم فرزندان حاضر در شیرخوارگاه از کودکان بد سرپرست هستند که مورد کودک‌آزاری قرار گرفته و با حکم قضائی به شیرخوارگاه منتقل شده‌اند، اظهار داشت: تعداد محدودی از این کودکان نیز مجهول‌ الهویه هستند و که بیشتر آنها معلولیت‌هایی خاص و ویژه دارند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان گفت: بهزیستی در سطح استان ۴۰ خانه کودک و نوجوان را دایر کرده است و در این مراکز ۴۵۰ فرزند به تفکیک جنسیت و سن در حال نگهداری هستند؛ همچنین ما سعی داریم که کودکان بدسرپرست را در بافت خانوادگی خودشان نگهداری کنیم و در این راستا ۷۷۰ کودک به اقوام سببی درجه یک و یا دو واگذار شده‌اند و اکثر این کودکان از خدمات‌ خانه‌های کودک برخوردار هستند.

وی ادامه داد:  درحال حاضر با ۱۸ آزمایشگاه ژنتیک قرارداد داریم و در صورت نیاز به انجام آزمایش ژنتیک، موارد از سمت این آزمایشگاه‌ها پیگیری خواهد شد.

۳۰۵ مرکز پیشگیری و مشاوره در اصفهان فعال است

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری ۳۰۵ مرکز مشاوره خانواده و کلینیک روانشناسی در سطح استان اصفهان وجود دارد، همچنین ۷۸ مرکز ماده ۱۵ ترک اعتیاد، یک مرکز درمان و صیانت از معتادان متجاهر و گروه‌های سلامت روان در استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه خدماتی که به مددجویان ارائه می‌شود در حوزه‌های مختلفی قرار دارد، یادآور شد: بهداشت و درمان، حمایت از اشتغال، تأمین مسکن و تأمین وسایل مورد نیاز در حوزه‌های توانبخشی و غیره از جمله خدمات ارائه شده است.

چاووشی در خصوص طرح قاصدک گفت: این طرح در مراکز بهزیستی در سطح استان اصفهان، خدمات تخصصی رایگان شامل پزشکی، دندانپزشکی، مشاوره، پزشک عمومی، غربالگری، مشاوره‌های حقوقی و خانوادگی، مباحث فرهنگی و نظایر آن به مددجویان ارائه می‌شود که تاکنون ۱۱ برنامه از این طرح در سطح استان اجرا شده است.

۳ هزار متقاضی فرزندخواندگی در اصفهان

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳۴۹ کودک در بهزیستی پذیرش شدند، تصریح کرد: در سطح استان اصفهان حدود ۳ هزار نفر متقاضی فرزندخواندگی هستند و سال گذشته ۷۷ فرزند خوانده به خانواده‌ها تحویل داده شده‌ است؛ همچنین ۵۰ فرزند به صورت امین موقت به خانواده‌های متقاضی تحویل داده شده و در واقع حکم فرزندخواندگی برای آنها صادر نشده، اما فرزند در دوره‌ای شش ماهه مهمان خانواده است تا تعیین تکلیف قانونی صورت گیرد.

چاوشی ادامه داد: خانه امن ویژه زنان تحت خشونت خانگی در مرکز استان دایر و در سه ماهه ابتدایی سال جاری، پذیرای ۱۳ مادر بوده است. تلاش بر این است که این افراد با انجام خدمات مشاوره‌ای، روانشناسی و مددکاری به خانواده بازگردند و درحال حاضر هیچ زنی در این مرکز ساکن نیست.

بهمن راعی/اصفهان

کد خبر 84206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد