کرمانشاه-بیش از 5 هزار نابینا در استان کرمانشاه وجود دارد/ ایجاد اشتغال برای 60 روشندل از ابتدای امسال

مدیرکل بهزیستی استانر کرمانشاه از وجود ۵۲۰۰ نابینا در استان کرمانشاه خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد یک هزار و ۶۹۰ نفر زن و ۳ هزار و ۵۱۰ نفر مرد هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، مراسم روز جهانی نابینایان(عصای سفید) به همت بهزیستی شهرستان کرمانشاه و معاونت توانبخشی به همراه ویژه برنامه های مختلفی با حضور دکتر رضوان مدنی مدیرکل بهزیستی استان، معاونین‌، فرماندار کرمانشاه، مدیرکل نهادکتابخانه های عمومی، مدیر بهزیستی شهرستان کرمانشاه، جمعی از کارشناسان ستادی و شهرستانی و تعداد کثیری از نابینایان موفق تحت پوشش بهزیستی در محل سالن شهید شریفی بهزیستی شهرستان کرمانشاه برگزار شد.

دکتر فاطمه رضوان مدنی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در مراسم روز جهانی نابینایان(عصای سفید) ضمن تبریک این روز به روشندلان عزیز، از وجود ۵۲۰۰ نابینا در استان کرمانشاه خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد یک هزار و ۶۹۰ نفر زن و ۳ هزار و ۵۱۰ نفر مرد هستند.

وی در خصوص تعداد نابینایان بر حسب شدت، گفت: از مجموع نابینایان استان، دوهزار و ۴۶ نفر دارای معلولیت خفیف، ۹۹۴نفر دارای معلولیت متوسط، یک هزار و ۵۲۸ نفر دارای معلولیت شدید و ۶۳۲ نفر داری معلولیت خیلی شدید هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در خصوص عواملی که منجر به این نابینایی می شود، گفت: ۷ نفر در اثر عوارض زایمان، ۶۴ نفر در اثر مسائل ژنتیکی، ۳ هزار و 404 نفر مادرزادی، ۲۴۹ نفر در اثر سوانح و سوختگی، یک هزار و ۳۶ نفر در اثر بیماری و ۴۴۰ نفر به علت سایر مسائل بوده است.

این مسئول تعداد مددجویان نابینای مستمری بگیر استان کرمانشاه را ۳ هزار و ۶۶۸ خانوار و تعداد خانوار های پشت نوبتی مستمری بگیر را ۵۴۰ خانوار اعلام کرد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای توانمندسازی نابینایان استان گفت: پرداخت تسهیلات خوداشتغالی از جمله اقدامات ما در این راستا بوده است که طی 6 ماهه ابتدای سال جاری، تعداد مددجویان نابینای معرفی به بانک جهت دریافت وام خود اشتغالی ۶۰ مورد بوده که در حرفه های دامپروری، لوازم خانگی، سوپر مارکت و اقدام به ایجاد شغل کرده اند.

دکتر رضوان مدنی همچنین تعداد دانشجویان نابینا تحت پوشش بهزیستی استان کرمانشاه را ۲۰ نفر عنوان کرد که ۲ نفر در مقطع کاردانی، ۱۱ نفر در مقطع کارشناسی، ۶ نفر در مقطع ارشد و یک نفر در مقطع دکترا تحصیل می کنند.

وی به اقدامات پیشگیرانه زمینه نابینایی نیز اشاره کرد و گفت:  از ابتدای امسال تا کنون توسط بهزیستی ۲۵ هزار نفر از کودکان ۳ تا ۶ سال در تمام استان غربالگری بینایی شدند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: غربال گری های نابینایی از آغاز سال در پایگاه سلامت اجتماعی بهزیستی برای عموم مردم و در مهدهای کودک نیز از ۱۵ آبان به بعد انجام می  شود.

این مسئول ادامه داد: از کل تعداد نوزادانی که غربالگری بینایی شدند، تعداد ۲۵۴ نفر به مداخله درمانی نیاز داشتند که به ۱۴۵ مورد عینک داده شده، برای ۳ مورد درمان آب‌مروارید صورت گرفته، ۵ مورد انحراف چشم بوده و ۱۰۱ مورد نیز در انتظار اعلام نتیجه غربالگری از سوی متخصص هستند.

در پایان این مراسم جمعی از نابینایان موفق با اهدای لوح و هدایایی تجلی شدند.

کد خبر 8392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد