حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست کارگروه اشتغال خراسان رضوی

نشست کارگروه اشتغال خراسان رضوی امروز با حضور صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمود کریمی بیرانوند، معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، سید مرتضی بختیاری، رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) ، محمدحسین استاد آقا، مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی و جمعی از مدیران نهادهای حمایتی در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: این وزارتخانه طراحی سامانه ای را از سال گذشته آغاز کرده است که می توان با کمک آن افراد بیکار، جنسیت، نوع مهارتها و دانش آنان و نیز محل سکونتشان را به طور کامل شناسایی کرد.

صولت مرتضوی افزود: تاکنون براساس آمایش ها و سنجش هایی که صورت می گرفت، افراد بیکار به صورت کامل شناسایی نمی شدند که با طراحی این سامانه نقیصه یاد شده برطرف شده است.

وی به موفقیتهای دولت سیزدهم در زمینه اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی اشاره و بیان کرد: اسناد دهه ۹۰ که از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی ارایه شده، نشان می دهد که کشورمان تقریبا یک دهه با رشد منفی اقتصادی مواجه بوده و همه نماگرها شامل اشتغال، بیکاری، تراز تجاری، صادرات نفتی و غیرنفتی، شکاف طبقاتی و ضریب جینی موید این رشد منفی است.

حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست کارگروه اشتغال خراسان رضوی

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت:در همین راستا اساسا به لحاظ سیاستهای خصمانه غرب، تقریبا می توان گفت بخشی از صادرات منفی کشور در دهه ۹۰ با چالش جدی مواجه بود، فشار، خیلی سنگین بود و به دلایل مختلف نقطه آسیب کشور ما را نیز شناسایی کرده بودند، رویکرد، تعامل با دو یا سه کشور غربی بود لذا هر وقت سخنی در خصوص رفع مشکلات به میان می آمد می گفتند که باید چند مساله حل شود.

مرتضوی افزود: در سال ۱۴۰۰ بودجه کشور ناترازی بسیار گسترده ای داشت و برای تامین مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی مردم هشت میلیارد دلار در پایه بودجه پیش بینی شده بود که در پنج ماهه اول هزینه شد.

وی اضافه کرد: در این سال بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی منهای صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری، ۴۲۰ هزار میلیارد تومان بود و از سوی دیگر ناترازی صندوق های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای نخستین بار در طول تاریخ ایران بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۱۱۶ درصد در حوزه جاری افزایش یافت و منابعش را هم پیش بینی نکرده بودند و در چنین شرایط و وضعیتی فردی (رئیس جمهور) پاک باخته و عاشق خدمت و ملت و تابع ولایت آمد و عالمانه خود را در معرض قرار داد و پذیرفتیم که می توانیم.

مرتضوی افزود: به لطف خدا دولت از بحران عبور کرده و تمام مشکلات را پشت سر گذاشته است، ناترازی های بودجه سال ۱۴۰۰ به جایی رسید که تا پایان سال جبران شد.

وی ادامه داد: زمانی در انتهای کار دولت دوازدهم، در رسانه ها بحث ابربدهکاران بانکی مطرح شد اما یکی از این ابربدهکاران سازمان تامین اجتماعی بود که ۸۵ هزار میلیارد تومان مازاد برداشت از بانک داشت، یعنی پول پرقدرت که اثرات تورمی چند برابری نسبت به پول سالم و صحیح دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت توانست تا پایان سال ۱۴۰۱، ۲۱۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی را پرداخت کند، صادرات نفت را از ۳۰۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رساند، هشت هزار مگاوات ناترازی تولید برق را در کشور جبران کرد و یک برنامه پنج ساله برای جبران ۲۴ هزار مگاوات ناترازی باقیمانده تولید برق را تدوین کرد.

حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست کارگروه اشتغال خراسان رضوی

اعتبارات امسال بخش مشاغل خانگی در کشور نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: اعتبارات امسال بخش مشاغل خانگی در کشور نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است.

محمود کریمی بیرانوند بدون ذکر میزان این اعتبارات افزود: اعتبارات مزبور ابلاغ شده است و مورد مصرف آنها در سال جاری بیشتر بر توسعه پشتیبانی ها تمرکز دارد.

وی با قدردانی از مسوولان خراسان رضوی برای تحقق ایجاد ۱۱۵ هزار فرصت شغلی طی سال گذشته در این استان بیان کرد: خراسان رضوی در این بخش از استانهای دیگر موفق‌تر عمل کرده است، ضمن اینکه نرخ بیکاری در این استان نیز تک رقمی است.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سامانه رصد اشتغال در کشور اشاره و گفت: ۲ سال از راه اندازی سامانه ملی رصد اشتغال توسط دولت سیزدهم می گذرد و به همین سبب اطلاعات خوبی برای رصد اشتغال در اختیار استان قرار دارد.

کریمی بیرانوند اظهار داشت: شفافیت در آمار اشتغال ایجاد شده توسط استانها از جمله مزیتهای سامانه رصد اشتغال در کشور است که اتفاقات در کف میدان اشتغال را به طور کامل رصد کرده و رسته شغلی و موقعیت هر فردی که برای وی شغل ایجاد شده است را بررسی می کند و "داشبوردهای تحلیلی" (پوشه‌های اطلاعاتی) متعددی ارایه می دهد.

وی بیان کرد: فراهم شدن زمینه نظارت سختگیرانه نسبت به اشتغال ایجاد شده از طریق سامانه ملی رصد اشتغال از دیگر ویژگی های این سامانه است که از طریق مرکز دو مرحله نظارت پیامکی و تماسی انجام می شود، اما انتظار می رود حداقل دستگاههای اجرایی، تسهیلاتی که پرداخت می کنند، تمام شماری نظارت حضوری آن را داشته باشند و در نظارت سختگیرانه ملاحظه جدی داشته باشیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال بر خلاف سال گذشته که نظارت بر سامانه رصد اشتغال با تاخیر شروع شد، از ابتدای مرداد ماه اجرای طرح نظارت حضوری و "تمام شماری" اشتغال ایجادی استانها آغاز می شود که باید زمینه طراحی آن در کارگروه اشتغال استان فراهم شود.

وی مساله سوم در سامانه ملی رصد اشتغال را سیاستگذاری دانست و افزود: براساس اطلاعاتی که از سال ۱۴۰۱ از طریق سامانه رصد اشتغال در اختیار داریم، می توان مسیرهای اشتغالزایی را در خراسان رضوی تغییر داد، در واقع سامانه ملی رصد اشتغال تبدیل به یک پایگاه برای تغییر و اعمال سیاستهای درست شده است.

کریمی بیرانوند اظهار داشت: امسال بنا به دستور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، تمرکز وزارتخانه در اشتغالزایی بر اشتغال فارغ التحصیلان بیکار قرار گرفته و ستاد عالی اشتغال کشور به ریاست رییس جمهور نیز در این زمینه مصوبه داده و طبق آن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم مکلف شده اند برای حل مشکل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، برنامه ارایه دهند.

حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست کارگروه اشتغال خراسان رضوی

خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ توانست رتبه نخست اشتغال خالص کشور را کسب کند

 استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار داشت: حتما باید فعالیت درستی برای ایجاد فرصت‌ها انجام گیرد تا اشتغال درستی هم ایجاد شود.

یعقوبعلی نظری گفت: اصرار ما در استان بر این است که اشتغال پایدار ایجاد شود و انرژی ها به سمت این موضوع متمرکز شود، در عین حال مرکز هم باید بتوانند از جریان حرکت استان در حوزه اشتغال مطمئن شوند؛ چرا که جریان تولید و کسب و کار در استان رو به جلو، مثبت و در جهت تحقق اهداف مربوطه است که این آمار و ارقام گویای همین مطلب است.

وی افزود: در استان نگرانی بابت ایجاد اشتغال وجود ندارد اما نگران اتصال و ارتباط بین واحدهای تولیدی و نیروی کار هستیم، حلقه مفقوده اینجا است که با توجه به وجود سازمان فنی و حرفه ای و بخشهای دیگر در مهارت آموزی، به نظر می آید باید راهکارهایی برای جذب نیروی کار فاقد مهارت اتخاذ کرد که این موضوع در خصوص ایجاد اشتغال و تامین نیروی کار باید مورد توجه قرار گیرد.

نظری با تاکید بر نگاه ویژه به روستا گفت: به تثبیت اشتغال در روستاها نیاز داریم باید این امکان و ظرفیت برای ماندگاری شغل در روستا با توجه به تورم و گرفتاریهای مردم و بخشهای خرده مالک و اشتغال فراهم شود که تحقق آن نیاز به برنامه ریزی دارد.

وی اظهار داشت: نیاز به تجزیه اشتغال ایجاد شده در بخشهای مختلف داریم، باید اشتغالزایی هدفمند، مبتنی بر سیاستهای نظام و پر کردن خلاها باشد، اشتغال های ایجاد شده نیز باید مورد تحلیل قرار گیرد و اشتغالزایی در بخشهایی که عقب ماندگی وجود دارد، مورد توجه قرار گیرد، پشتیبانی های بیشتری انجام گیرد تا این مهم محقق شود.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اشتغال های مبتنی بر زنجیره های ارزش گفت: موضوع جدی ما هم در این استان، تکمیل زنجیره های ارزش مانند پوشاک یا صنایع چرم است که هم می توان این زنجیره ها را تکمیل و هم اشتغال ایجاد کرد، باید ساز و کاری ایجاد شود تا اشتغالزایی به سمت اهداف معین سوق پیدا کند.

نظری توزیع یکنواخت تسهیلات بانکی بین استانهای مختلف در سال جاری را محل اشکال دانست و گفت: درخواست می شود که توزیع تسهیلات مبتنی بر اهداف کمی باشد، سرانه شغل هم باید متناسب با شرایط هر استان متفاوت باشد چرا که به ازای ایجاد هر شغل، اهداف سرانه در تامین آن متفاوت خواهد شد، پیشنهاد می شود که کارگروه اشتغال نیازمندیهای شغلی خود را با توجه به اهداف خاص معین کند که در این راستا نیازهای تسهیلاتی هم مشخص و هدفمند می‌شود.

وی به کمبود نیروی کار در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: حتما باید برای مهارت آموزی دانشگاه ها را به سمت شهرک‌های صنعتی ببریم، برخی از صاحبان صنایع عمده استان هم می توانند از همان ابتدا نیروها را بورسیه کنند و در اختیار دانشگاه قرار دهند و بعد از دو سال فرد را مهارت آموخته تحویل بگیرند، هزینه های این مهارت آموزی هم بعدها می تواند از سرانه حقوق آنان کسر شود.

کد خبر 83441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد