در رسانه | سال گذشته بیش از ۲۲ هزار نفر خدمات درمان اعتیاد گرفته‌اند

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان، با بیان اینکه سرانه ۴۲ هزار تومانی پرداختی برای نگهداری معتادین، جوابگوی هزینه‌ها نیست؛ گفت: با این وجود توانستیم سال گذشته سه برابر ظرفیت، خدمت ارائه کنیم و بیش از ۲۲ هزار نفر خدمات درمان اعتیاد گرفتند.

به گزارش خبرگزاری برنا هرمزگان، سامیه جهانشاهی، مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان در نشست با خبرنگاران اظهارداشت: اداره کل بهزیستی استان هرمزگان، ۸۱ مرکز درمان و کاهش آسیب از اعتیاد دارد و تلاش می‌کنیم علاوه بر محیط‌هایی که در اختیار داریم  برنامه‌های آموزشی و آگاهی‌بخشانه را به سایر محیط‌های اجتماع محوز تسری دهیم چنانچه سال گذشته موفق شدیم در ۳۳۰ محیط اجتماع‌محور  برنامه‌های مختلف برگزار کنیم که شمار برنامه‌ها به ۳۳۰ هزار برنامه و خدمت در بحث پیشگیری از اعتیاد رسید.

وی برنامه‌های پیشگیرانه در حوزه اعتیاد را یکی از  اولویت‌های سازمان بهزیستی دانست و افزود: ببرداشت ثمر فعالیت‌ها در حوزه‌هایی مانند مبارزه با اعتیاد نیازمند سپری شدن زمان است اما معتقدیم هر چه که امروز بیشتر در بحث پیشگیری سرمایه‌گذاری شود جلوی هزینه‌های بعدی ما در حوزه درمان را خواهد گرفت.

جهانشاهی بیان‌کرد: طی سال گذشته از سهم اعتبارات ملی بالغ بر ۶۳۰ میلیون تومان را در بحث برگزاری برنامه‌های پیشگیرانه هزینه کردیم و نگاه ما این است که اگر سهمی از اعتبارات استانی هم داشته باشیم بتوانیم اجرای برنامه و خدمات دهی را از  ۳۲۱ هزار نفر نیز فراتر ببریم و آموزش‌ها به صورت همگانی و ویژه عموم برگزار شود.

وی ادامه داد: یکی برنامه‌های مهم سازمان بهزیستی توانمندسازی زنان دارای همسر معتاد است که جامعه هدف ما نیز به صورت ویژه محلات حاشیه‌ای تا با آموزش‌هایی زنان دارای همسران معتاد، یاد بگیرند چگونه باید با همسر معتاد یا بهبودیافته خود رفتار کنند تا بتواند وضعیت رو به بهبودی خود را تثبیت کرده و به سوی اعتیاد نرود که این طرح در حال حاضر در ۶۷ محله از استان به تفکیک  ۳۷ محله شهری و ۳۰ محله روستایی اجرا می‌شود ضمن اینکه طرح پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری تحت عنوان " کیان"  از دیگر الویت‌های بهزیستی در استان است.

جهانشاهی اظهارداشت: برگزاری کارزارهای رسانه‌ای از دیگر برنامه‌های بهزیستی است  که با معرفی خط اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۷ انجام می‌شود و طی آن افراد می‌توانند از ۸ صبح تا ۸ شب خدمات مشاوره‌ای به صورت رایگان دریافت کنند.

وی با اشاره به برگزاری کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد، گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما در کارزار رسانه‌ای، بحث اجرای طرح " والد آگاه و فرزند ایمن" است و نگاه ما این است که بتوانیم روی والدین سرمایه‌گذاری کنیم تا خودشان بتوانند در این حوزه از کشیده‌شدن فرزندشان به اعتیاد جلوگیری کنند ضمن اینکه این مقوله را دنبال می‌کنید که نظارت خانواده‌ها بر گروه دوستان فرزندان افزایش یابد.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان، عنوان کرد: یکی از آسیب‌های موجود در بحث اعتیاد که در استان هرمزگان نیز خود را نشان می‌دهد بحث اعتیاد بانوان است که شرایط سخت‌تری نسبت به آقایان دارند ما در استان مراکز کاهش آسیب بانوان  و یک سری مرکزی هم تحت عنوان سرپناه‌های شبانه برای بانوان در دام اعتیاد داریم.

جهانشاهی تاکیدکرد: در سرپناه‌های شبانه معتادین می‌توانند مراجعه کنند و خدمات بگیرند و در بحث نگهداری از بانوان معتاد نیز در صورتی که دستور مقام قضایی صادر شود این افراد به مراکز تبصره ۱۶ منتقل می‌شوند و بین سه ماه تا ۶ ماه نگهداری می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بهزیستی استان همخوانی نداشتن هزینه‌های نگهداری از معتادین با سرانه‌ی مصوب بهزیستی است، سرانه برای نگهداری از هر نفر ۴۲ هزار تومان است که به هیچ عنوان کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد در حالی همین سرانه ۴۲ هزار تومانی نیز به موقع پرداخت نمی‌شود و چنانچه سال گذشته مصوب ستاد مواد مخدر برای پرداخت به هرمزگان ۹ میلیارد تومان بود اما همان ۹ میلیارد هم واریز نشده است و ما به بسیاری از سازمان‌ها بدهکار هستیم.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان، خاطرنشان‌کرد: سال گذشته ۲۲ هزار و ۸۱۵ نفر خدمات درمان اعتیاد در مراکز وابسته به بهزیستی دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد بهزیستی بار آسیب‌ها را به تنهایی بر دوش می‌کشد از این رو لازم است، صنایع، شهرداری‌ها و خیرین نیز به کمک ما بیایند.

کد خبر 83285

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد