فرآیند رشد کودک نباید بدون حضور خانواده طی شود

معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۵ مشهد در مراسم افتتاح طرح بهسرا؛ اولین شیرخوارگاه بدون فرزند در ایران، ضمن تاکید بر اینکه ساختن کودکان قوی بسیار آسان‌تر از اصلاح بزگسالان شکست خورده است، گفت: وجود برخی از نهادها مثل زندان‌ها و مراکز نگهداری شبانه‌روزی در جامعه بسیار ضروری است. اما به لحاظ اینکه مراکزی ذاتی و طبیعی نیستند، قاعدتا اختتام آنها بسیار خوشحال کننده‌تر خواهد بود. بنابراین باید به گونه‌ای مبتکرانه در راستای تامین بهترین مامن حقوقی و اجتماعی که برای کودکان در قانون پیش بینی شده است، اقدام نماییم.

نیره عابدین‌زاده افزود: وظیفه سیستم قضایی است تا زیرساخت‌های حقوقی-قانونی لازم را مهیا سازد و از این طریق بتواند مصالح عالیه کودکان را تامین نماید. جداسازی کودک از خانواده یکی از تدابیری است که برای شرایط خاص درنظر گرفته شده است اما مداخلات دادستان در قوانین امروز صرفا به جداسازی کودک از خانواده ختم نمی‌شود. باید تفسیر وسیعتری از قوانین حقوقی داشته باشیم، تفسیری سودمندانه که به‌نفع کودکان باشد زیرا در مقابل قوانین حقوقی کودک دارای حق است و سایرین دارای تکلیف هستند.

وی خاطرنشان کرد: در شکل‌گیری طرح بهسرا یک ضلع آن سیستم قضایی است که قوانین را به نفع کودکان تفسیر می‌کند، در ضلع دیگر بهزیستی بسترسازی اجرای این تفسیر را مهیا می‌نماید و بخش دیگر مشارکت‌های مردمی است. تسهیلگری این طرح توسط موسسه بهرویش انجام گرفته و اگر موسسه بهرویش نبود، این طرح قطعا به این خوبی نمی‌توانست نقش اساسی خود را در راستای حمایت از کودکان اجرا کند.

معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۵ مشهد ضمن تاکید بر اینکه فرآیند رشد کودک نباید بدون حضور خانواده طی شود، گفت: هربار که به‌عنوان دادستان و دادیار در مراکز مختلف بهزیستی حضور یافتم، حرف دل تمامی بچه‌ها که در مراکز نگهداری می‌شدند این بود که خانواده می‌خواستند. آنها یک زندگی تجمل‌گرایانه یا امکانات رفاهی گسترده نمی‌خواستند بلکه نیاز به محبت داشتند. این خلاهای عاطفی در آینده تاثیرات خود را در وضعیت ثبات شخصیت و شرایط روحی عاطفی کودک خواهد داشت. امیدواریم بتوانیم سایه‌بان‌های امنی را ایجاد کنیم که حتی برای یک دوره موقت نیز کودکان در شیرخوارگاه نماند و در محیط خانه و خانواده زندگی کنند. بنده در طی این مدت صحنه‌های خیلی خاص و متفاوتی دیدم که اشتیاقم را به ادامه این مسیر بسیار بیشتر کرد. از تمامی کسانی که تسهیلگری و از قوه قضاییه مطالبه‌گری کردند بسیار سپاسگزارم و در مقابل این همه عشق و محبت شما به کودکان سر تعظیم فرو می‌آورم.

کد خبر 83039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد