دررسانه|بیش از هزار و ۲۰۰ معتاد متجاهر در مراکز اقامتی بهزیستی خوزستان پذیرش شدند

اهواز- ایرنا - سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: سال گذشته یک هزار و ۲۸۱ معتاد متجاهر با حکم قضایی در مراکز اقامتی و درمانی تحت نظارت بهزیستی خوزستان پذیرش و از خدمات این مراکز بهره‌مند شدند.

صادق خجسته دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر افزود: چنانچه فرد معتاد با وجود زمینه مناسب برای درمان و امکانات لازم برای ترک اعتیاد اقدام نکند، متجاهر شناخته شده و در چنین شرایطی باید او را به مراکز درمان اجباری ارجاع داد.

وی ادامه داد: در سه ماهه اول سال جاری نیز۱۲۰ معتاد متجاهر جمع آوری و در مراکز اقامتی بهزیستی خوزستان پذیرش شدند.

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری خوزستان با اشاره به برنامه های پیشگیری از اعتیاد در سازمان بهزیستی بیان کرد: این برنامه‌ها شامل پیشگیری از اعتیاد، درمان، کاهش آسیب و صیانت و توانمندسازی است.

وی با اشاره به اجراء برنامه‌های آموزشی در حوزه پیشگیری از اعتیاد بیان کرد: آموزش ها از طریق موسسات اجتماع محور در محلات شهری و روستایی و همچنین مراکز آموزشی مانند دانشگاه، مدارس و محیط های اداری به شکل مستمر اجرا می شود.

خجسته افزود: "طرح پازک" پیشگیری از اعتیاد کودکان و نوجوانان و زنان دارای همسر معتاد در ۶ شهرستان خوزستان، طرح "کیان" پیشگیری از اعتیاد در محیط کار ویژه ۱۴ شهرستان و طرح ارتقاء توانمندی شناختی و رفتاری در محلات آسیب پذیر در پنج شهرستان و ۱۱محله با محوریت پیشگیری از اعتیاد در حال اجرا است.

برگزاری کارزار رسانه ای "والد آگاه و فرزند ایمن" در خوزستان

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری خوزستان با اشاره به برگزاری پویش رسانه ای تحت عنوان "والد آگاه و فرزند ایمن" در شهرستان‌های رامهرمز و رامشیر بیان کرد: این پویش نیز با شعار" آیا دوست فرزندت را می شناسی" با هدف حساس سازی و آگاه سازی والدین نوجوانان محور فعالیت های بهزیستی در مبارزه با مواد مخدر در خوزستان برگزار می شود.

وی افزود: آگاه سازی خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ در پنج شهرستان خوزستان اجرا شد، این خط ارایه دهنده مشاوره تلفنی به مردم در مورد پیشگیری، درمان و معرفی مراکز ترک اعتیاد است که می توانند از راهنمایی و مشاوره این مجموعه بهره ببرند.

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری خوزستان با اشاره به ارایه خدمات در زمینه کاهش آسیب ترک اعتیاد بیان کرد: ۲ دستگاه خودرو موبایل ون در مناطق آسیب خیز و در پاتوق‌ها استقرار دارند که به معتادان سخت در دسترس خدمات حمایتی و تخصصی می دهند.

وی گفت: در زمینه توانمندسازی و صیانت در سال گذشته تعداد زیادی از معتادان بهبود یافته ،کمک هزینه درمان را در قالب یاری برگ در یافت کردند و تعدادی نیز به صورت رایگان درمان شدند.

خجسته با اشاره به مرکز توانمند سازی و صیانت اجتماعی معتادان بهبود یافته گفت: این افراد پس از بهبودی فاقد جا و مکان هستند که به مدت یک سال از خدمات نگهداری و مددکاری دریافت می کنند که در حال حاضر در این مرکز ۳۰ نفر از این خدمات بهره مند شده اند.

وی افزود: در حوزه اشتغال نیز سال گذشته به ۵۴۵ نفر از معتادان بهبود یافته که یک سال از پاکی آنها گذشته باشد و به تایید مرکز ترک اعتیاد رسیده و همچنین دوره آماده سازی شغلی را گذرانده و دارای مدرک از مرکز آموزش فنی و حرفه ای و یا جواز کسب هستند تسهیلات اشتغال زایی پرداخت شد و امسال نیز به ۴۰ نفر تسهیلات اشتغال زایی در سه ماه ها اول پرداخت شده است.

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری خوزستان با اشاره به مرکز جامع درمان و بازتوانی در آبادان گفت: این مراکز که از بهترین روش برای درمان اعتیاد محسوب می شوند با ظرفیت بیش از۶۰ نفر فعالیت می کند که تمامی خدمات تخصصی مانند مشاوره روانشناختی مددکاری و آماده سازی شغلی را در طی یک سال درمان خود دریافت می کند.

وی با اشاره به فعالیت ۷۲مراکز اقامتی کوتاه مدت در سطح استان گفت: یکی از این مرکز اقامتی مربوط به بانوان در شهرستان ماهشهر دایر است که می توانند از خدمات ترک اعتیاد بهره‌مند ‌شوند.

خجسته با بیان اینکه ۱۳مراکز کاهش آسیب ترک اعتیاد شامل کانکس و مراکز سیار برای معتادان با رفتارهای پرخطر در مناطق آسیب خیز فعال هستند اضافه کرد: برای پیشگیری ازبیماری‌های انتقالی مانند ایدز و هپاتیت به معتادانی که رفتارهای پر خطر دارند بسته‌های بهداشتی توزیع می‌شود و علاوه بر این در دوره های آموزشی نیز شرکت داده می شوند.

وی با اشاره به فعالیت ۵۸ مرکز درمان سرپایی ( متادون درمانی) در خوزستان ادامه داد: یک مرکز تی سی یا اجتماع درمان مدار نیز ویژه بانوان در اهواز فعالیت می‌کند.

۱۴۶ مرکز اقامتی، درمانی و کاهش آسیب ترک اعتیاد در خوزستان فعال است

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری خوزستان گفت: ۱۴۶مرکز اقامتی، درمانی و کاهش آسیب ترک اعتیاد در خوزستان دایر و فعال است که معتادان جامعه هدف بهزیستی از خدمات این مراکز بهره‌مند می شوند.

وی بهترین راه برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر را پیشگیری ازآن عنوان کرد و افزود: با روش‌های صحیح فرزند پروری و آگاه سازی والدین در شناخت دوست وآموزش مناسب برای این معضل خانواده خود را از این آسیب اجتماعی دور کنیم.

خجسته راه اندازی یک مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد در اهواز با ظرفیت ۴۰ نفر را از جمله اقدامات هفته مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و افزود: بهزیستی برای راه اندازی مرکز ترک اعتیاد با متقاضیان واجد شرایط دعوت به همکاری می کند.

اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی،اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب رکورد اجتماعی در زمینه های مختلف می گردد.

۲۶ ژوئن برابر با ۵ تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است.

کد خبر 82790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد