دشتستان |بیش از دو سوم کودکان کار در دشتستان اتباع خارجی هستند

رئیس اداره بهزیستی دشتستان گفت: بیش از دو سوم کودکان کار در این شهرستان اتباع خارجی هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان بوشهر به نقل از  دیارجنوب، جعفر کمالی روز چهارشنبه ۲۴ خرداد ماه در جشن "بزرگ مردان کوچک" بمناسبت روز جهانی منع کار کودک در برازجان اظهار داشت: بهزیستی یکی از دستگاههای متولی ساماندهی کودکان کار و خیابان است و این آیین نیز بمنظور سالروز منع کار کودک برگزار شده است.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دشتستان عنوان کرد: کار کردن کودکان یکی از معضلاتی است که گریبانگیر جامعه شده و این حرکت می تواند ناشی از عوامل متعدد بیرونی و درونی باشد.
وی جنگ و ناامنی در کشورهای همسایه ایران را یکی از عوامل بیرونی تاثیرگذار در کار کردن کودکان دانست و گفت: بیش از دو سوم کودکان کار در شهرستان دشتستان از اتباع خارجه و عمدتا افغان هستند.
کمالی برخی از عوامل درونی برای ایجاد انگیزه کار در کودکان را برشمرد و عنوان کرد: فقدان آموزش، آگاهی عمومی، شرایط نابسامان زندگی و خانواده، خشونت، اعتیاد، آسیب های اجتماعی از جمله عواملی است که می تواند منجر به ایجاد انگیزه در کودکان برای کار کردن شود.

وی به ماده ۸۰ قانون کار و ممنوعیت کار کردن برای کودکان زیر ۱۵ سال اشاره کرد و گفت: کودکان بین 15 و 18 سال نیز برای کار کردن باید طبق نظر سازمان تامین اجتماعی اقدام کنند و طبق مصوبات 15 دستگاه اجرایی باید در خصوص کودکان کار و خیابان با بهزیستی همکاری لازم را داشته باشند.
کمالی نقش فعالین اجتماعی در حوزه کودکان کار و خیابان را بی بدیل دانست و افزود: نقش کم رنگ فعالین اجتماعی در این خصوص باعث میشود به کودکان آسیب های بیشتری وارد شود.
وی با بیان اینکه برخی از کودکان به صورت شبکه ای و از روی اجبار مشغول به کار هستند، افزود: کار کردن کودکان برای امرار معاش خانواده در سن کم و در اوج لذت کودکی یکی از نامطلوب ترین شرایط است و همه احاد جامعه در این خصوص نقش اجتماعی برعهده دارند که باید به آن بپردازند.
کمالی به ارتباط مستقیم و ارائه خدمات اداره بهزیستی به کودکان کار اشاره کرد و گفت: بهزیستی خدماتی بارز و آشکار دارد که در زمینه مالی و معنوی ارائه می شود و باتوجه به ظرفیت محدود این نهاد باید دیگر دستگاهها پای کار باشند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دشتستان به مهاجرت و پذیرش مهاجر در کشور ها و شهرهای مختلف اشاره کرد و گفت: وجود یک کودک افغان در شهرستان های مختلف مستلزم یک قانونگذاری است و با همراهی همه مسئولین باید همانند سایر کشورها برنامه ای را مدون تا افراد مهاجر تحت نظارت و کنترل باشند.
وی به مناطق کم برخوردار و حاشیه ای شهرستان اشاره کرد و گفت: در این مناطق با توجه به آسیبهای متعدد، نیاز به کمک بیشتر فعالین اجتماعی و همراهی ادارات دارد و باید به این محلات خدماتی بیشتری ارائه شود.
کمالی خاطر نشان کرد: اگر مسئولین و فعالین اجتماعی همکاری لازم را نداشته باشند امکان تشکیل باندهایی از سوی مهاجرین و کودکان وجود دارد و میتواند آسیبهای موجود در حاشیه شهر را به شهر منتقل و گریبانگیر خانواده ها شود.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دشتستان با بیان اینکه برای رفع معضل کودک کار باید همگی باهم عزم جدی و ملی داشته باشیم، افزود: امیدواریم روزی برسد که کودک کاری در جامعه نباشد و خانواده ها توانمند شده باشند.

کد خبر 81996

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد