آغاز برنامه غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ ساله در استان

مدیرکل بهزیستی استان سمنان: در سال گذشته بیست و دو هزار و ۷۵۰ کودک را مورد سنجش بینایی قرار گرفته که از این تعداد یک هزار و ۱۵۷ نفر به بینایی سنج معرفی و در نهایت ۵۵ کودک با اختلالات بینایی شناسایی و به پزشک ارجاع شده اند .

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان آیین افتتاح برنامه غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ ساله در استان سمنان با حضور مدیرکل، معاونین اداره کل بهزیستی استان، مدیر و کارشناسان مرکز بهداشت و بهزیستی شهرستان سمنان، مدیران و غربالگران مراکز مثبت زندگی برگزار شد .

دکتر محمود منطقی مدیرکل بهزیستی استان سمنان در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات و خدمات ارائه شده توسط معاون و کارشناسان معاونت امور توسعه پیشگیری در بخش دولتی و غیردولتی و علی الخصوص کارشناسان طرح غربالگری بینایی بیان داشتند : برنامه غربالگری بینایی کودکان از سال ۷۴ در سازمان بهزیستی آغاز شده و این طرح هر ساله با همراهی آحاد جامعه به یکی از طرح های موفق سازمان در بحث پیشگیری تبدیل شده است .

وی افزود: از اهداف مهم سازمان بهزیستی کشور می توان به پیشگیری از معلولیت ها اشاره داشت که یکی از این فعالیت‌ها طرح غربالگری بینایی ویژه کودکان سه تا ۶ ساله است. که این برنامه امسال در ۳۰ پایگاه دائم و ۲ پایگاه غیردائم تا پایان سال اجرا شده و هدف شناسایی به موقع مشکلات بینایی کودکان به منظور جلوگیری از کم‌بینایی و نابینایی است زیرا بهترین سن تشخیص، مداخله و پیشگیری از این اختلالات سنین سه تا ۶ سالگی است .


مدیرکل بهزیستی استان سمنان یکی از موثرترین شیوه غربالگری بینایی در کودکان را E چارت عنوان و ادامه دادند: پیش بینی شده است در کودکان شرایط خاص و سنین پایین تر و یا کودکانی که امکان استفاده از E چارت را ندارند از دستگاه های پلاس اپتیک استفاده تا بتوان مداخلات به هنگام انجام شود .

منطقی ضمن تاکید بر این مطلب که، موفقیت این برنامه نیازمند شناخت جایگاه مهم غربالگری در بین خانواده ها و انجام آن برای کودکان است افزودند: با تلاش همکاران در بهزیستی استان در بخش دولتی و غیر دولتی توانستیم در سال گذشته بیست و دو هزار و ۷۵۰ کودک را مورد سنجش بینایی قرار دهیم که از این تعداد یک هزار و ۱۵۷ نفر به بینایی سنج معرفی و در نهایت ۵۵ کودک با اختلالات بینایی شناسایی و به پزشک ارجاع داده شدند .

وی در پایان سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از کلیه دستگاه های همکار در این طرح و به ویژه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) استان ابراز داشتند: در سال گذشته با همراهی و همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) به ۱۰۴نفر از افراد شناسایی شده در برنامه غربالگری بینایی کودکان کمک هزینه خرید عینک و به ۳نفر کمک هزینه جراحی پرداخت شد است .

کد خبر 81469

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد