واگذاری ۲۶ فرزند به خانواده جایگزین

ساره امیرجان معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان سمنان: گزارشی از اقدامات بهزیستی استان، مسائل و عوامل طولانی شده فرایند فرزند خواندگی ارائه کرد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان، ساره امیرجان معاون اجتماعی در مصاحبه با روابط عمومی گزارشی از عملکرد، عوامل و مشکلات پیش روی فرایند فرزند خواندگی بیان داشتند.

وی در مقدمه در این مصاحبه گفت: براساس آیین نامه های اجرایی ماده ۲۲ و ۳۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست (سال ۱۳۹۲)  سازمان بهزیستی متولی حمایت و نگهداری از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست است. این سازمان با توجه به دستاوردهای علمی و تجربی موجود؛ خدمات اجتماعی خود را با رویکرد موسسه زدایی و در راستای تقویت مشارکت خانواده در مراحل مختلف برنامه ریزی و اجرا می نماید و در نهایت هدف این سازمان احیاء و توانمندسازی خانواده جهت قبول مسئولیتهای خود در قبال فرزندان است. این رویکرد و نگاه سازمان بهزیستی کشور به کودکان در بستر خانواده؛ در ماده ۲۰ کنوانسیون جهانی حقوق کودک آشکار است که دولت ها را ملزم به شناسایی و انتخاب خانواده مناسب و جایگزین برای حمایت از کودکان در دوران جدایی از والدین می کند. لذا طبق دستورالعمل های تخصصی سازمان، محور قرار دادن خانواده ها و تقویت حضور فرزندان در خانواده های جایگزین واجد شرایط به عنوان  اصلی ترین ماموریت دفتر کودکان و نوجوانان سازمان و هدف نهایی بهزیستی است.

امیرجان افزود: در واقع هدف اصلی کلیه اقدامات پس از پذیرش کودکان در این سازمان، تلاش در جهت بازگشت ایشان نزد والدین و با کمک اقدامات حرفه ای مددکاری اجتماعی و در صورت نیاز حتی با پرداخت کمک های مالی است و در صورت عدم امکان بازگشت کودک نزد والدین یا فقدان والدین، انتقال کودک به خانواده جایگزین با تشخیص کمیته فرزندپذیری استان و اخذ دستور مقام قضایی صورت می گیرد  و می توان گفت وظیفه بهزیستی در امر فرزند خواندگی گزینش و انتخاب والدین اصلح و دارای شرایط برای فرزندان قابل واگذاری به خانواده جایگزین است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان مهمترین  برنامه ها در بحث مراقبت و پرورش کودکان و نوجوان بی سرپرست و بد سرپرست را پس از پذیرش در قالب دو برنامه مراقبت در خانواده(شامل خانواده زیستی و جایگزین) و مراقبت درخانه های شبانه روزی کودکان و نوجوانان بیان و ابراز داشتند: سیاست اصلی و بنیادین سازمان بهزیستی تاکید بر مراقبت در خانواده است در این برنامه تلاش می گردد با الویت رعایت مصالح عالیه، حمایتهای لازم به کودک و خانواده ارائه گردد و آنچه در این فرایند قابل توجه می باشد ضرورت نظارت بر وضعیت کودک پس ار حضور در خانواده و پیگیری امور مربوط به آنان توسط سازمان می باشد تا ضمن کسب اطمینان از تحقق اهداف در راستای ایجاد محیط امن و سالم برای رشد مناسب کودک  و توانمندسازی همه جابنه وی نسبت به اصلاح و بهبود فرایند اقدام گردد و این مهم با بررسی ابعاد مختلف اجتماعی؛ روانی و عاطفی، بهداشتی، تحصیلی و ...کودک در چهارچوب خدمات مددکاری اجتماعی امکان پذیر است.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص در تعریف فرزند خواندگی گفتند: فرایندی که در آن رابطه والد- فرزندی به صورت قانونی، عاطفی و اجتماعی بین کودک یا نوجوان بی سرپرست و بدسرپرست با زوجین بدون فرزند، زن و دختر بدون شوهر و یا زوجین دارای فرزند برابر حکم دادگاه صالح و مطابق با مقررات قانون حمایت از کودکان در قالب احکام حقوقی قیم، امین موقت، فرزند خوانده و یا طرح جدید مهمان شدن فرزندان در خانواده برقرار می گردد را فرزندخواندگی می نامند که در این فرایند تکالیف سرپرست نسبت به کودک یا نوجوان نظیر تکالیف والدین نسبت به اولاد است به استثناء بهره مندی از ارث جهت فرزندخوانده که در راستای تامین منافع این کودکان با رای و نظر دادگاه تعهدات مالی متناسب با توان اقتصادی متقاضیان تعیین می گردد.

امیرجان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ پس از پایش پرونده فرزندان مقیم در خانه های استان سمنان، سرپرستی ۲۶ کودکان قابل واگذاری با دستور مقام قضایی به متقاضیان فرزندخواندگی صورت پذیرفت که در این میان تعدادی از این فرزندان دارای پیگیری درمان (فرزندان دارای بیماری خاص) و همچنین فرزندان گروه های سنی بالای شش سال  بودند.

وی از مهمترین دلایل قرار گرفتن متقاضیان در لیست انتظار و طولانی شدن فرایند فرزندخواندگی را شرایط داشتن تعداد محدودی از کودکان و نوجوانان مقیم در خانه های نگهداری، افزایش تعداد متقاضیان فرزندخواندگی و عدم تناسب آمار فرزندان قابل واگذاری به درخواست های ارائه شده به ویژه در گروه سنی زیر ۶ سال، شیرخوار و جنسیت دختر بیان داشتند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان با تاکید بر این موضوع که تشکیل پرونده متقاضیان الزاما" به معنای واگذاری سرپرستی فرزند نمی باشد و باید مراحل قانونی و اداری آن با توجه به شرایط خانواده و فرزند صورت پذیرد، ابراز داشتند: در شرایط قانونی و اصلاح آیین نامه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ، به زودی شاهد اجرای طرح جدید با عنوان خانواده میزبان خواهیم بود.

امیرجان در پایان سخنان خود با تخصصی خواندن و داشتن پیچیدگی های فنی در موضوع فرزند خواندگی یادآور شدند: متقاضیان سرپرستی کودکان نیازمند درمان و گروه سنی بالای ۶ سال در فرایند رسیدگی به درخواست ها در الویت می باشند.

کد خبر 80895

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد