۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
کرمانشاه | روز جهانی بیماری MS 

روز جهانی ام‌اس را بهانه می‌کنیم برای ارج نهادن به هم‌وطنانی که با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه: این مناسبت جهانی، هر ساله در تاریخ ۳۰ مِی برگزار می‌شود. این روز را جهت به اشتراک گذاشتن تجربه و داستان‌ها در خصوص این بیماری، همچنین افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماران مبتلا به بیماری MS نامگذاری کرده‌اند.
بیماری ام‌اس یک بیماری عصبی مربوط به مغز و نخاع است که درآن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی مغز و نخاع که (نقش محافظتی دارند) آسیب می‌بیند،  در نتیجه در ارتباط بین مغز و سایر با  اندام‌ها اختلالاتی بوجود می‌آید. 
از علائم شایع در آنان: خستگی بیش از حد، خواب رفتگی صورت، بدن و اندام‌ها، اختلال عملکردی مثانه و روده‌ها، مشکلات بینایی، سرگیجه و احساس گیجی و تاری دید به‌صورت دو بینی، اختلالات بلع و همچنین لرزش اندام‌ها و حتی مشکلات شنوایی می‌باشد. معمولا علائم به‌صورت متناوب و بصورت دوره‌های عود و بهبودی ظاهر می‌شود .
در واحدهای تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، بیماران MS  بعد از شرکت در کمیسیون پزشکی توانبخشی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت و اخذ کد معلولیت که غالبا کد معلولیت جسمی_حرکتی را دریافت می‌دارند، می‌توانند از خدماتی شامل مستمری، کمک‌هزینه درمان، وسایل کمک‌توانبخشی، کمک‌هزینه اندام‌های مصنوعی(در صورت نیاز )، کمک‌هزینه حق پرستاری، کمک‌هزینه تحصیلی، دانشجویی، ایاب‌وذهاب و .... بهره‌مند گردند.
همچنین همانند سایر معلولین جسمی_حرکتی نیز می‌توانند از کمک‌هزینه مسکن، تسهیلات اشتغال‌زایی و بیمه خویش‌فرمایی و کارفرمایی نیز بهره‌مند می‌گردند.

در استان کرمانشاه ۷ مرکز جسمی_حرکتی شامل(یک مرکز در سرپل، یک مرکز در پاوه، یک مرکز در اسلام‌آبادغرب، ۴ مرکز در کرمانشاه) و  ۶ مرکز چند_معلولیتی در شهرستان‌های صحنه، کنگاور، ثلاث باباجانی، سنقر، گیلان‌غرب و روانسر با کاربری جسمی ذهنی وجود دارد که می‌توانند به بیماران MS خدمات توانپزشکی شامل فیزیوتراپی ،کاردرمانی و گفتاردرمانی ارائه دهند.
یک مرکز روزانه آموزشی توانبخشی ویژه افراد دارای آسیب نخاعی نیز در شهرستان کرمانشاه وجود دارد که می‌تواند علاوه بر افراد نخاعی به بیماران Ms که کد نخاعی دریافت کرده باشند ارائه خدمت نماید.
در حال حاضر تعداد قریب به ۶۵۰ نفر از بیماران Ms  تحت پوشش این اداره کل می‌باشند.


برای پیوستن به کانال اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه در پیام‌رسان ایتا، اینجا را لمس کنید
 

کد خبر 80775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد