خبر تجمیعی| ارتقاء سطح ارائه خدمات بهزیستی با تغییر رویکرد امکان پذیر است/ لزوم تدوین پیوست رسانه ای و محتوایی

رییس دبیرخانه شورای مشارکت های مردمی بهزیستی کشور، تغییر رویکرد را عامل ارتقاء سطح ارائه خدمات به جامعه هدف دانست و بر لزوم پیش بینی و تدوین پیوست محتوایی و رسانه ای در راستای آگاهی بخشی و دستیابی به اهداف گسترده سازمان، تاکید کرد .

رئیس دبیرخانه شورای مشارکت های مردمی بهزیستی کشور در سفر فشرده کاری به آذربایجان شرقی ضمن نشست با اعضای شورای معاونان، با گروه های موثر مردمی و نمایندگان مراکز مثبت زندگی در محلات مختلف تبریز دیدار کرد و همچنین با مربیان و مقیمان خانه کودکان و نوجوانان طوبی و اورژانس اجتماعی به گفتگو نشست.

محسن صیاد در نشست مشترک با اعضای شورای معاونان بهزیستی آذربایجان شرقی با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، مسئولیت را در اسلام کاری بس بزرگ خواند که در روز قیامت بازخواستی دقیق از آن خواهد شد و ابراز داشت : خدمتگزاری به بهترین های جامعه و ولی نعمتان توفیقی است که نصیب کارکنان بهزیستی شده است و شکرگزاری عملی این نعمت عظیم، خدمت به جامعه هدف می باشد که اجرای آن الزامی است.

وی آسیب های اجتماعی را یکی از مخاطراتی خواند که مستلزم توجه ویژه و اقدامات موثر جهت پیشگیری از سایر آسیب هاست، چرا که در اکثر موارد آسیب ها به هم گره خورده اند و در بیشتر مواقع یک آسیب، در پی دارنده آسیب دیگری است و جامعه را مورد تهدید قرار می دهند.

خبر تجمیعی| ارتقاء سطح ارائه خدمات بهزیستی با تغییر رویکرد امکان پذیر است/ لزوم تدوین پیوست رسانه ای و محتوایی

صیاد با بیان لزوم فعالیت بیشتر در راستای آشنایی بیشتر افراد و ارگان ها با فعالیت های بهزیستی، مشارکت مردم در دوران دفاع مقدس را نمونه ای کامل از فناوری مشارکت مردم دانست که مغفول واقع شده و به دست فراموشی سپرده شده است و بهره گیری از این تجربه را روشی موثر برای رفع مشکلات اقشار تحت پوشش دانست .

وی افزود: ما در حوزه مشارکت های مردمی بهزیستی کشور با یک پاشنه آشیلی برخورد و مواجه بودیم که از درد های قدیمی و کهنه سازمان به شمار می آید و در این خصوص تلاش کردیم با تشکیل شورای اندیشه ورز، متشکل از همکاران سازمان بهزیستی و همچنین از مجموعه فعالان مردمی، توام با خلاقیت و نوآوری، با هم همفکری کنیم، بطوری که آنها را با کلان مسئله مواجه کرده و نسبت به رفع موانع اقدام کنیم. وی ادامه داد: عدم آگاهی و شناخت کافی عموم مردم از بهزیستی و به تبع آن عدم مشارکت جدی اقشار خرد مردمی از آسیب های موجود بود که راهکارهای مختص خود را می طلبید.

خبر تجمیعی| ارتقاء سطح ارائه خدمات بهزیستی با تغییر رویکرد امکان پذیر است/ لزوم تدوین پیوست رسانه ای و محتوایی

* روش های قبلی در حوزه مشارکت های مردمی جوابگو نیست / جمع سپاری و خردکردن مسئله های بزرگ

دستیار رئیس سازمان در امر مردمی سازی دولت، خاطرنشان کرد: مجموعه بهزیستی کشور در حوزه مشارکت های مردمی با سازمان های دولتی و غیردولتی و مجموعه های اقتصادی، صنعتی و خیران بزرگوار، سال هاست که ارتباط داشته و بهره مند شده است اما به واسطه ناترازی بزرگی که بهزیستی در این سال ها با آن مواجه شده، دیگر این روش های قبلی جوابگو نبوده و کفاف نیازهای کلان را نمی دهد. در نتیجه به یک ایده و راهکاری رسیدیم که پیش زمینه آن جمع سپاری و خرد کردن مسئله های بزرگ است.

وی سه گام اساسی در بستر سرمایه اجتماعی را در ابعاد مختلف مردمی سازی، جمع سپاری و خرد کردن مساله های بزرگ و ایجاد یک حرکت عمومی در رفع مسایل را در راستای شناخت، آگاهی و درگیر کردن مردم، دغدغه سازی، فرهنگ سازی و رفتارسازی، از جمله محورهایی عنوان کرد که باید بیش از پیش بدان وقت گذاشت تا به نتیجه مطلوب رسید و زنجیره هماهنگ بین این مسیرها برای تقویت روحیه اجتماعی و تیمی قابل توجه است بطوری که سبب می شود کارها بهتر، خلاقانه و با سرعت بیشتر به سرانجام برسد.

خبر تجمیعی| ارتقاء سطح ارائه خدمات بهزیستی با تغییر رویکرد امکان پذیر است/ لزوم تدوین پیوست رسانه ای و محتوایی

* زمینه اعتماد به بهزیستی بیشتر از مجموعه های دیگر است

وی تهیه و ارایه مجموعه جامع و کافی آگاهی ها و وظایف سازمان و بیان اولویت ها و مسایل مددجویان تحت پوشش و همچنین تعامل و ارتباط تنگاتنگ با اهالی رسانه و حضور در فضای میدانی با مردم را مهم خواند و گفت: زمینه اعتماد به بهزیستی خیلی بیشتر از هر مجموعه دیگر است چون سرمایه ای که بهزیستی دارد ، مسئله ها و مخاطبان خاص خود را داشته و هیچکس از آن بهره مند نیست و اینها زمینه همکاری را بالا می برد و در شکل گیری اعتماد حداکثری و واقعی آحاد مردم اهمیت دارد. محسن صیاد، مراکز مثبت زندگی را از جزو مراکزی دانست که می توانند در ارتباط با نهادهای مردمی از قبیل هیات ها، پایگاه های بسیج و... ، انعکاس مشکلات جامعه هدف و استفاده از ظرفیت های آنان در رفع مشکلات مددجویان نقش اساسی را ایفا کنند و هدف از طرح "در محضر ولی نعمتان" را نیز خرد کردن مسائل بزرگ و مردمی سازی حل مشکلات هدف با خلق مخاطب برای بهزیستی خواند.

* مهرواره در محضر ولی نعمتان یک راهبرد جدید است/ حرکتی مردم پایه و مسئله محور

وی با بیان تدوین شیوه نامه اجرایی این طرح، اظهار داشت: طرح در محضر ولی نعمتان، یک پویش موقتی نیست، یک راهبرد جدید است که باید تلاش شود، انواع و اقسام مجموعه ها و نهادهای مردمی را با مراکز مثبت زندگی که سرپنجه های بهزیستی در محلات است، آشنا کنیم و در این فضای تعامل و تضارب آرا به حل مسئله نزدیک می شویم، حرکتی مردم پایه و مسئله محور که به وسیله همدلی و هم افزایی شکل می گیرد.

خبر تجمیعی| ارتقاء سطح ارائه خدمات بهزیستی با تغییر رویکرد امکان پذیر است/ لزوم تدوین پیوست رسانه ای و محتوایی

* لزوم جهت دهی به ظرفیت گروه های موثر مردمی

وی با بیان اینکه توفیق یافته ایم به عنوان پنجمین استان در سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر کنیم و اولویت بندی نیازهای حوزه مشارکت های مردمی و جهت دهی به ظرفیت تشکل ها و گروه های موثر مردمی را بررسی و ارزیابی کنیم، گفت: تلاش می کنیم در این سفرها، دو سه پایلوت را انتخاب و به جمع بندی برسیم و اشتراک های آنها را یادآور شویم.

وی با یادآوری اینکه این حرکت ها و برنامه ها در همه شهرستان ها نیز انجام می شود، گفت: لازم است روسای شهرستانی با تنظیم جدول زمانی در محلات، نسبت به اجرای آن اقدام کنند. وی همچنین در این خصوص، با تشریح اهمیت و ضرورت جریان سازی و گفتمان سازی، از طراحی یک نظام پیگیری در استان ها و شهرستان ها، خبر داد که مجموعه های مردمی در آن عضو هستند و در نهایت تلاش می شود تا همگام با رفع موانع، نسبت به روایت حل مسئله اقدام شود.

* ضرورت تدوین پیوست محتوایی و رسانه ای

وی افزود: یکی از تکنیک هایی که در سطح کشور و استان ها تلاش می کنیم از آن استفاده کنیم، تعریف و اجرای عملیات های مشترک با حضور حوزه های تخصصی ، مشارکت های مردمی، حوزه فناوری و امور فرهنگی است که با تقسیم کار، فرایند را تسهیل کرده و با هم افزایی که به شدت بدان نیاز داریم، می توانیم نقاط مشترک کاری را برجسته، تقویت و ارتقا بخشیم.

وی همچنین بر لزوم پیش بینی و تدوین پیوست محتوایی و رسانه ای در راستای آگاهی بخشی و دستیابی به اهداف گسترده و مختلف سازمان، تاکید کرد . رئیس دبیرخانه شورای مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی، همچنین در سفر و برنامه کاری فشرده یکروزه به استان، در دیدار با حلقه های میانی و مراکز مثبت زندگی در مسجد حضرت امام مهدی (عج) تبریز افزود: سعی می شود رابطه ای موثر و دوجانبه را میان آحاد مختلف جامعه شامل: نخبگان، معتمدین و همه گروه های موثر مردمی برقرار کنیم.

خبر تجمیعی| ارتقاء سطح ارائه خدمات بهزیستی با تغییر رویکرد امکان پذیر است/ لزوم تدوین پیوست رسانه ای و محتوایی

* تقویت همدلی و هم افزایی و تعریف اقدام مشترک در سطح محلات

صیاد با بیان اینکه در این پویش تفاهم نامه ای فی مابین سازمان بهزیستی کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، قرارگاه مردمی تحول اجتماعی و بسیج دانشجویی منعقد شده است، اظهار داشت: طبق شیوه‌نامه‌ای مشخص، فعالان محلی مردمی مثل خیریه ها، مساجد، گروه‌های جهادی و پایگاه‌های بسیج، با هم‌افزایی، هم فکری و تعریف اقدام مشترک با مراکز مثبت زندگی بهزیستی در سطح محلات سعی در پیاده سازی و اجرای این برنامه خواهند داشت که استفاده از این ظرفیت ها ی بی نظیر، در نوع خود می تواند مسیر بزرگی را پیش روی سازمان باز کند.

وی بیان داشت : در این هم‌افزایی و همدلی میان مراکز و نهادهای محلی و مردمی، نیازهای ساکن منازل در سطح محلات توسط مراکز مثبت زندگی شناسایی و اولویت‌بندی شده و با اطلاع‌رسانی به مجموعه‌های فعال مردمی سطح محله و اعلام توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نهادهای خرد محلی، نسبت به حل مشکلات مددجویان اقدام می‌شود.

"مهرواره در محضر ولی نعمتان"، آشنایی با نظام مسایل و مشکلات مددجویان بهزیستی در سطح محله

رئیس دبیرخانه شورای مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور در ادامه برنامه های خود با حضور در جمع ذینفعان، معتمدان و نمایندگان مراکز مثبت زندگی در مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) در محله ارم تبریز، هدف از اجرای "مهرواره در محضر ولی نعمتان"، را آشنایی با نظام مسایل و مشکلات مددجویان بهزیستی ساکن محله از طریق همنشینی و ارتباط آنها، رفع حداقل یک مشکل از میان نیازهای مددجویان تحت پوشش بهزیستی ساکن محله، امیدافزایی در میان جامعه هدف تحت پوشش بهزیستی از طریق پیگیری رفع نیازها و حل مسائل به صورت مردمی، تقویت همدلی میان مجموعه‌های مردمی در سطح محلات از طریق تعریف اقدام مشترک در راستای هماهنگی و اقدام حمایتی لازم از میان افراد دارای معلولیت مستقر در منازل سطح محله، بانوان سرپرست خانوار سطح محله، مراکز نگهداری معلولان و سالمندان، مراکز شبانه‌روزی نگهداری کودکان بدسرپرست و ایتام، مراکز نگهداری کودکان کار و مراکز بازتوانی و ترک اعتیاد عنوان کرد.

وی بیان کرد: عرصه‌های اولویت‌دار خدمت به مددجویان بهزیستی و پیشنهادات اجرایی برای گروه‌های مردمی شامل عرصه خدمات عمرانی و زیرساختی ( مناسب‌سازی منازل معلولان، ایجاد سرویس بهداشتی فرنگی در منازل معلولان و ساخت مسکن )، عرصه خدمات معیشتی و ضروری زندگی ( تامین کمک هزینه ودیعه مسکن جامعه هدف سازمان، تامین وام قرض‌الحسنه برای مددجویان متقاضی، تهیه جهیزیه برای فرزندان خانواده‌های تحت پوشش سازمان، ارائه بسته‌های معیشتی به مددجویان سازمان، ایجاد فرصت‌های شغلی برای مددجویان واجد شرایط، ارائه خدمات پزشکی و تخصصی و تامین وسایل بهداشتی، درمانی و کمک توانبخشی)، عرصه خدمات فرهنگی، آموزشی، علمی، مهارتی، ورزشی و اردویی ( ارائه خدمات آموزشی، توانمندسازی و پیشگیرانه به مددجویان، ارائه خدمات علمی، مهارتی ورزشی و...) است.

وی خاطرنشان کرد: در این هم‌افزایی و همدلی میان مراکز و نهادهای محلی و مردمی، نیازهای خانواده های تحت پوشش ساکن منازل در سطح محلات توسط مراکز مثبت زندگی شناسایی و اولویت‌بندی شده و با اطلاع‌رسانی به مجموعه‌های فعال مردمی سطح محله و اعلام توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نهادهای خرد محلی، نسبت به حل مشکلات و ایجاد لبخند بر روی لب‌های مددجویان اقدام می‌شود. لازم به ذکر است در ادامه نشست ها و گفتگوها در مساجد المهدی (عج) محله عباسی و حضرت فاطمه زهرا (س) در محله ارم تبریز، نمایندگان هر یک از تشکل های مردمی، معتمدین و نمایندگان مراکز مثبت زندگی، به ارائه نقطه نظرات، چالش ها و دیدگاه های خود پرداختند.

گفتنی است: از برنامه های دیگر این سفر، بازدید از خانه کودکان و نوجوانان طوبی و گفتگو و همفکری با مدیر، مربیان و فرزندان مقیم و بررسی مسایل و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی آنها بود. بررسی فعالیت ها و اقدامات اورژانس اجتماعی تبریز نیز آخرین بخش برنامه سفر کاری فشرده رئیس دبیرخانه شورای مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور به تبریز بود.

گزارش تصویری| گفتگوی رئیس دبیرخانه مشارکت های مردمی بهزیستی با نمایندگان گروه های محلی

گزارش تصویری| گفتگوی رئیس دبیرخانه شورای مشارکت های مردمی سازمان با گروه های موثر مردمی در تبریز

گزارش تصویری| بازدید رئیس دبیرخانه مشارکت های مردمی بهزیستی از طوبی

گزارش تصویری| نشست رییس دبیرخانه شورای مشارکت های مردمی سازمان با شورای معاونان بهزیستی آذربایجان شرقی

لزوم پیش بینی مراکز حامی فرزندان مستقل بهزیستی

کد خبر 80188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد