در رسانه | بیش‌از ۵۰۰ خانواده دارای فرزند چندقلو تحت حمایت بهزیستی قزوین/ واگذاری فرزندخواندگی سرعت گرفت

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ما با بحران جدی در حوزه جمعیت روبرو هستیم، در شرایط بحران کمترین آسیب و عارضه را کسی خواهد دید که با تدبیر و دوراندیشی و بدون عجله تصمیم خود را می‌گیرد؛ یکی از دغدغه‌های همیشگی ما داشتن جمعیت سالم است.

علی دهباشی، مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ پیرامون موضوع جمعیت و تکالیف این سازمان در قبال حرکت به سمت جوانی جمعیت ایران اظهار کرد: سازمان بهزیستی در رابطه با موضوع جمعیت علاوه‌بر تکالیف عمومی همچون حمایت از زوج‌های جوان در شرف فرزنددار شدن یا دارای فرزند زیر ۶ سال که مشمول همه دستگاه‌هاست، تکالیف اختصاصی ویژه‌ای طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارد که شامل توسعه شیرخوارگاه و ایجاد زیرساخت لازم برای این موضوع است.
 
وی افزود: در راستای این مسئله بهزیستی استان در دو فاز ورود پیدا کرده، استفاده از ظرفیت خیرین برای توسعه مراکز شیرخوارگاهی و افزایش تعداد این مراکز به جهت بالارفتن کیفیت خدمات است.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: پیش‌از این تنها یک مرکز خیریه نگهداری فرزندان بی‌سرپرست با نام «حلیمه» را در استان داشتیم که تمام گروه‌های سنی را پوشش می‌دادند، اما اکنون سه مرکز خیریه برای دختران، پسران و سنین بالای ۱۲ سال داریم که کار بین آنها تقسیم شده است که این افزایش تعداد مراکز شیرخوارگاهی در شهرستان تاکستان و آبیک هم صورت گرفته است.
 
وی موضوع فرزندخواندگی را از وظایف اصلی سازمان بهزیستی خواند و گفت: کودکان بدسرپرست که به دلایلی مانند طلاق، بیماری و اعتیاد والدین و یا هر دلیل دیگری توسط مراجع قضایی شناسایی شده و به مراکز بهزیستی معرفی می‌شوند، در قانون ظرفیتی برای آنان تحت عنوان فرزندخواندگی امین موقت پیش‌بینی شده است.

واگذاری ۴۰ فرزندخوانده در نیمه دوم سال ۱۴۰۱
 
دهباشی با اشاره به روند طولانی مراحل قانونی برای اخذ سرپرستی فرزندخوانده در سال‌های اخیر، بیان کرد: در گذشته کودکان ما یک الی چندسالی را پشت نوبت می‌ماندند تا مراحل قانونی طی شود، اما با پیگیری همکاران ما در معاونت اجتماعی در این موضوع تحولات بزرگی رخ داد و در بازه زمانی سال ۱۴۰۱ به ویژه در نیمه دوم حدود ۴۰ مورد واگذاری فرزند داشتیم که بی‌سابقه بوده است.
 
این مسئول ادامه داد: روند طولانی طی مراحل فرزندخواندگی، تایید صلاحیت، انتخاب خانواده و استعلام از دادگستری از چند ماه به کمتر از یک ماه و گاهی حتی در عرض یک هفته کاهش پیدا کرده است و این سبب شده تعداد فرزندان مراکز ما از ۱۳۰ فرزند به ۷۰ نفر تقلیل پیدا کند.
 
وی افزود: از سال ۱۴۰۱ برای کارمندانی که تازه ازدواج کرده یا فرزنددار شدند کمک‌های رفاهی بهزیستی تخصیص دادیم، همچنین بحث دورکاری برای مادران باردار و مرخصی پس از زایمان برای مادران و حتی برای پدرها در حال انجام است.
 
مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به موضوع استفاده از منازل مسکونی سازمانی برای کارمندان متاهل نیازمند، اظهار کرد: ما در استان قزوین هیچگونه ساختمانی برای این منظور نداشتیم، در سال جاری همانگونه که به دنبال تامین مسکن ارزان قیمت برای مددجویان هستیم، موضوع تامین مسکن مناسب برای کارکنان دستگاه هم در دستور کار قرار گرفته و کار در قالب تعاونی چند منظوره پیگیری خواهد شد.

دهباشی در خصوص پرداخت حق عائله‌مندی به کارکنان اعلام کرد: برابر قانون آقایان حق عائله‌مندی دریافت می‌کنند که این مهم در سال جاری برای بانوان هم به عنوان مادران اجرایی شده است.
 
وی با اشاره به موضوع تجهیزات و تعمیرات مورد نیاز در مراکز بهزیستی استان در سال ۱۴۰۲ گفت: در حوزه کمک‌های مالی و حمایت‌های تعاملی و رایزنی با سایر نهادها به منظور رفع موانع و مشکلات مراکز بهزیستی در راستای ایجاد رفاه و ارائه خدمات بهتر به مددجویان از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.
 
دهباشی یادآور شد: همچنین فعالیت‌های آموزشی بهزیستی استان در راستای مهارت‌های فرزندپروری و ازدواج به صورت محله‌محور در حال انجام است.
 
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل بهزیستی استان در خصوص جوانی جمعیت برای مددجویان تصریح کرد: مشاوره و آزمایشات ژنتیک و غربالگری برای جامعه هدف معلولین به جهت تامین امنیت و هم برای موالید بدون اضطرار و خطر صورت می‌گیرد و هزینه این آزمایشات و غربالگری به مبالغ مکفی به جامعه هدف پرداخت خواهد شد.

اجرای طرح‌های غربالگری و سالم‌سازی جمعیت 
 
مدیرکل بهزیستی استان یادآور شد: افزایش اعتبار امسال نسبت به سال گذشته برای این منظور قابل توجه بوده و طرح‌های غربالگری با هدف سالم‌سازی جمعیت و پیشگیری نیز برای مددجویان بهزیستی انجام می‌شود.

وی افزود: در همین راستا، عوامل و آسیب‌هایی که سبب بروز معلولیت می‌شود را در افراد شناسایی کرده و به دنبال رفع آن در جامعه هستیم.
 
دهباشی، غربالگری الزایمر را از دیگر طرح‌های در حال اجرای بهزیستی استان نامید و گفت: باتوجه به اینکه جمعیت کشور به سمت پیری رفته، ما هر اندازه بتوانیم در جمعیت سالمند خود ناتوانایی‌ها را بخصوص در حوزه حافظه و تفکر انتزاعی کاهش بدهیم دغدغه‌هایمان در حوزه سالمندی کاهش پیدا می‌کند و میزان نیاز ما به مراقبت و هزینه‌های نگهداری نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: این طرح به صورت پایلوت در قزوین در حال اجراست و خروجی آن می‌تواند به رعایت نکات بهداشتی و تعذیه‌ای و توانمندسازی سالمندان کمک کند تا دوران کم بحران‌تری را پشت سر بگذاریم.
 
۵۷۹ خانواده دارای فرزند چندقلو تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند 

این مسئول بیان کرد: برای خانواده‌های چند قلویی به خصوص سه قلو به بالا مستمری در نظر گرفته و حمایت‌های مناسبی در حوزه بهداشتی، آموزشی، تامین شیرخشک از آنان صورت می‌گیرد به طوری که ۵۷۹ خانواده دارای فرزند چندقلو از حمایت این دستگاه بهره‌مند هستند و مستمری دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به حمایت این دستگاه از ۳۳ خانواده دارای فرزند سه قلو، ادامه داد: تمامی خانواده‌های دارای فرزند سه قلو بدون توجه به دهک درآمدی از حمایت‌های سازمان بهزیستی بهره‌مند هستند.

مدیرکل بهزیستی استان ابراز کرد: خانوارهای ۲قلو با دهک درآمدی خانوار یک تا سه که افراد خانوار آنها از پنج نفر بیشتر باشد نیز تحت حمایت‌های بهزیستی قرار می‌گیرند.

این مسئول بیان کرد: کمک‌های مالی بهزیستی به خانوارهای چندقلو تا ۶ سالگی ادامه دارد.
 
دهباشی خاطرنشان کرد: یکی از گله‌های همیشگی مادران از عدم مشارکت پدر و سایر اعضای خانواده در موضوع نگهداری و تربیت فرزند است که با طرح‌های آموزشی درصدد ایجاد همکاری بین اعضای خانواده برای پرورش فرزندان جدید هستیم که خوشبختانه بازخورد خوبی نیز داشته است.
وی با بیان اینکه ما با بحران جدی در حوزه جمعیت روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: در شرایط بحران کمترین آسیب و عارضه را کسی خواهد دید که با تدبیر و دوراندیشی و بدون عجله تصمیم خود را می‌گیرد؛ یکی از دغدغه‌های همیشگی ما داشتن جمعیت سالم است.
 
دهباشی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها در چند سال آینده ۳۰ میلیون جمعیت سالمند خواهیم داشت که با وضعیت سخت اقتصادی، استرس‌ها و بیماری‌ها این جمعیت پرهزینه‌ای خواهد بود، در بهترین شرایط هر فرد سالمند در ۲۴ ساعت برای نگهداری به سه نفر نیاز دارد، این یعنی ما علاوه بر ۳۰ میلیون سالمند ۹۰ میلیون مراقبت نیاز داریم.
 
وی افزود: اگر در بین جمعیت۹۰ میلیون مراقب، جمعیت معلول هم وجود داشته باشد، باید چندین درصد جمعیت باید برای مراقبت از معلولین گماشته بشوند و سرمایه‌های عظیمی را در این حوزه تخصیص داده بشود که این نشان از اهمیت داشتن جمعیت سالم برای آینده است.
 
دهباشی در پایان گفت: سفارش تمام بزرگان دینی ما از ائمه اطهار(ع) تا مقام معظم رهبری بارها بر ساده‌زیستی و پرهیز از زندگی تجملاتی است، اما آنچه که در فضای رسانه‌ ملی و مجازی به عنوان الگو به مردم ارائه می‌شود، کاملا خلاف این ارزش است، خانواده و فضایی که برای مخاطبان عرضه می‌شود گل و بلبل است، خیلی از چیزهایی تبلیغ می‌شود که به هیچ‌وجه جزو ضروریات زندگی نیست، این روند کار را برای جوانان، تشکیل خانواده و در نهایت فرزنددار شدن سخت می‌کند که باید یک بازنگری جدی در این حوزه صورت بگیرد.
کد خبر 80009

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد