مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی: امیدآفرینی، جانمایه اهداف و فعالیت های بهزیستی است

افراد شاغل در سازمان بهزیستی همواره اتفاقات بسیار متفاوتی را در طول دوران خدمت خود تجربه می‌کنند. کار در بهزیستی با فرسودگی شغلی بسیاری همراه است اما با این وجود، تجربیات کارمندان در این سازمان بیانگر وجود روزهای شیرین و تلخ در کنار یکدیگر بوده است. روزهایی در بهزیستی وجود دارد که سراسر وجود انسان پس از مواجهه با یک فرد آسیب‌دیده یا کودک دارای معلولیت و ... سرشار از حس یاس و ناامیدی می‌شود و برعکس زمانی که شاهد گره‌گشایی و رفع مشکلات مددجویان و توانخواهان می‌شویم، حس‌وحال خوب موفقیت و شادکامی کامِ انسان را بسیار شیرین می‌کند. در این مصاحبه پای صحبت مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نشستیم تا از تجربیات ایشان در طول دوران خدمت در این سازمان بشنویم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی می‌گوید: کسی که در این سازمان  فعالیت می‌کند، طعم شیرین خدمت به مردم را می‌چشد. بهزیستی روزهای شیرینِ زیادی دارد. از ذوق مددکار بعد از ادای اولین کلمه توسط یک معلول ذهنی گرفته تا قبولی یکی از فرزندان‌مان در کنکور، خانه‌ی بخت فرستادن و تامین جهیزیه برای دختران‌مان، ترک اعتیاد یک معتاد، ایجاد اشتغال برای زن سرپرست خانوار و ...تمام اینها روزهای شیرینی را برای ما رقم زده است. البته که زندگی همواره بالا و پایین دارد و بهزیستی نیز از این قاعده مستثنی نیست و گاهی شاهد اتفاقات تلخ نیز بوده‌ایم. تلاش تمامی همکارانِ ما در بهزیستی همواره بر ایجاد روزنه‌ی امیدی است در روزهایی که مددجویان در ناامیدی مطلق به‌سر می‌برند. ما از مولایمان آموختیم که " بزرگترین بلاها بریدنِ اٌمید از رحمت خدای تعالی است". اینجا فرزند معلولی که ممکن است حتی خانواده‌اش از او قطع امید کرده باشند توسط گفتاردرمانگار و کاردرمانگر و ... مهارت می‌آموزد. اینجا ما حتی به آینده‌ی یک معتاد متجاهر نیز امیدواریم، اینجا فردی که به دام اعتیاد افتاده و به مرحله کارتن‌خوابی رسیده است در کمپ ماده ۱۶ تحت درمان و بازپروری قرار می‌گیرد و بعد از درمان تسهیلات اشتغال به او تعلق می‌گیرد. بنابراین هدف بهزیستی توانمندسازی و بازپروری است. اینجا هدف فقط پرداخت مستمری و کمک هزینه معیشت نیست که ماهیانه مبلغی جهت رفع و رجوع نیازهای اولیه فرد به او تعلق بگیرد.

کار در بهزیستی روز و شب و ایام تعطیل نمی‌شناسد

دکتر مسعود فیروزی ادامه می‌دهد: بنده به عنوان فردی که از سال ۱۳۷۱ در بهزیستی خدمت می‌کنم، کم ندیده‌ام از معرفت مددکاران که افزون بر وظیفه خود و مازاد بر مسئولیت‌شان از جان و زندگی خود برای مددجویان مایه می‌گذارند، با موفقیت آنها شاد و با غم آنها غمگین می‌شوند. از مددکارانی که در شیرخوارگاه ها شب تا صبح بالای سر نوزادان بیدار مانده‌اند، گرفته تا مددکارانی که مسئولیت نگهداری از افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی که حتی گاها خانواده‌های آنها از پذیرش مسئولیت خود در قبال این افرادشانه خالی کرده‌اند و مددکارانی که در مراکز آسیب و بازپروری به کودکان، نوجوانان و زنان آسیب دیده و... خالصانه خدمت می‌کنند. مددکارانی که بعد از برداشتن اولین قدم یا به زبان‌آوردن اولین کلمه یک فرد دارای معلولیت جسمی و ذهنی از شادمانی رویِ پایِ خود نمی‌ایستادند. مددکارانی که از افراد بی‌گناهی که به نحوی آسیب دیده‌اند در زیر یک سقفِ آرام در کنار متخصصان، روانشناس و روانپزشک و... نگهداری و مراقبت می‌کنند و تلاش می‌کنند تا روح آسیب‌دیده این افراد را درمان کرده و از آلام آنها بکاهند.

وی افزود: کار در بهزیستی روز و شب و ایام تعطیلی نمی‌شناسد و همه‌ی زندگی فرد را درگیر می‌کند. برای مشغول شدن در این حرفه باید روح بزرگی داشت. بسیاری از کارمندان بهزیستی با قصد غربت و فی‌سبیل الله در محیط کار حاضر می‌شوند زیرا حقوق ناچیز آنها در مقابل کار سخت، طاقت‌فرسا و پرمسئولیت‌شان اصلا قابل قیاس نیست.

در ایام کرونا تمامی پرسنلِ مراکز تمام وقت پایِ کار بودند

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به‌دوران شیوع کرونا گفت: نباید فراموش کنیم که در طول دوسال شیوع کرونا در کشورمان متاسفانه خانواده‌های بسیاری به این ویروس منحوس مبتلا شدند. کودکان بسیاری جان باختند؛ ولی در تمامی مراکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی در تمام طول دوسال شرایط به‌گونه‌ای مدیریت شد و نظارت‌ها و رسیدگی‌ها به صورتی بود که نرخ ابتلا به کرونا از میانگین جامعه به‌شدت کمتر و بسیار محدود بود و آسیب جدی متوجه کسی نشد. علیرغم اینکه گاها در یک مرکز ۱۰۰ نفر در کنار هم زندگی می‌کردند، آن هم در شرایطی که قرنطینه مطلق بود و افراد حتی از حضور و شرکت در مهمانی‌های خانوادگی با جمعیت محدود و زیر ۱۰ نفر نیز منع می‌شدند. در این دوران تمامی پرسنلِ مراکز تمام وقت همچنان پایِ کار بودند.

او ادامه می‌دهد: بهزیستی همواره پناهگاهی امن برای زنان آسیب دیده، کودکان بدسرپرست، دختران فراری، افراد دارای معلولیت، معتادین متجاهر و ... بوده است. درحال‌حاضر افراد زیادی در مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی زندگی می‌کنند. ما در قبال تامین سلامت روحی و جسمی تمامی آنها مسئولیم و تمامی همت خود را به‌کار بسته‌ایم که هیچ کم‌کاری یا قصوری اتفاق نیفتد.

درب مراکز بهزیستی به روی اصحاب رسانه باز است 

فیروزی افزود: بسیاری از افرادی که به دلایل مختلف در معرض آسیب‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی قرار گرفته و با دستور قضایی برای بازپروری و توانمندسازی به مراکز بهزیستی ارجاع داده شده‌اند، در مراکز بهزیستی تحت درمان و مورد حمایت قرار گرفتند و جمعیت زیادی از آنها به مرحله بازتوانی رسیده و عاقبت به‌خیر شده‌اند. این یکی از قسمت‌های خوشحال‌کننده کار در بهزیستی است.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از روانپزشکان خبره و متبحر برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌های اعصاب و روان، حل مشکلات عاطفی-روانی مددجویان مراکز، شیوه‌ها و مراحل توانمندسازی آنان، تلاش برای مستقل‌سازی و بازگشت مددجویان به خانواده و جامعه، حرفه‌آموزی، مهارت‌آموزی، مشاوره روان‌شناسی، بهبود ارتباط با خانواده، بهبود و درمان درگیری‌ها و اختلالات روانی و همچنین ایجاد اشتغال با تسهیلات به صورت فردی و کارفرمایی و... از جمله خدماتی است که در راستای توانمندسازی به مددجویان در مراکز بهزیستی ارائه می‌گردد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در انتها با بیان اینکه درب مراکز بازپروری، مراکز نگهداری دختران، مرکز نگهداری شیرخوارگان و نوباوگان، مراکز توانبخشی و... همواره برروی تمامی اصحاب رسانه باز است، گفت: اصحاب رسانه به‌نیابت از عموم مردم هر زمان که تمایل داشته باشند، می‌توانند از این مراکز بازدید کرده، پایِ صحبت مددجوها، فرزندان و زنان تحت پوشش بهزیستی بنشینند. ما از اینکه عملکرد همکاران‌مان در معرض دیدِ عموم مردم قرار بگیرد، بسیار استقبال می‌کنیم.

کد خبر 78732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد