ارتقاء سلامت اجتماعی با برنامه ریزی صحیح برای بانوان

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در مراسم جشن بندگی از نقش موثر دینداری و معنویت بر انسجام اجتماعی و کاهش و پیشگیری از جرم بر اساس پژوهشهای علمی خبر داد.

دکتر صحاف در این جشن که با حضور معاون امور اجتماعی بهزیستی استان، رییس بهزیستی شهرستان تبریز و بانوان خدمت گیرنده از خانه های تلاش و مراکز راه نوین برگزار شد؛ ابراز داشت : با عنایت به اینکه توانمندسازی واقعی مددجو و بازگشت عادی آن به جمع خانواده و جامعه از اهم فعالیت های سازمان بهزیستی می باشد و در این راستا توجه به سلامت روانی خدمت گیرندگان و اندیشه توانمند کردن، برانگیختن و مشارکت این عامل، یکی از برنامه های راهبردی و حیاتی دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی است ؛ این طرح با هدف تقویت دین داری و معنویت در سلامت روانی، ایجاد و افزایش تقوای درونی و ارتقاء سبک های مقابله ای کارآمد خدمت گیرندگان در برابر مشکلات با استفاده از پتانسیل ماه مبارک رمضان اجرا شد.

ارتقاء سلامت اجتماعی با برنامه ریزی صحیح برای بانوان

وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند گفت : آگاهی از وضعیت زنان در ابعاد مختلف و برنامه ریزی صحیح جهت ارتقاء وضعیت آنها در سلامت کل جامعه موثر خواهد بود؛ چرا که سلامت زنان بر سلامت خانواده و جامعه تاثیر می گذارد و به پیشبرد اهداف رشد و توسعه کشور کمک می کند.

وی ادامه داد : تحقیقات متعدد در کشورهای مختلف نشان می دهد که جامعه زنان به دلایل متعدد، در معرض اختلالات روانی و مسایل روانی - اجتماعی قرار داشته و بار مسئولیتهای مرتبط با نقش های همسری، مادری و مراقبت از دیگران را بر عهده دارند و بخش عمده نیروی کار و کسب و درآمد در یک چهارم تا یک سوم خانوارها را تشکیل می دهند.

وی با خاطر نشان کردن توجه فزاینده پژوهشگران به جایگاه معنویت در سلامت روانی افراد در سال های اخیر بیان کرد : نتایج پژوهش ها حاکی از این است که دین و باورهای دینی سبک های مقابله ای افراد را در برابر مشکلات تقویت می کند و با استفاده از کارکردهای معنویت در ارتباط دادن انسان به خداوند، به مثابه منبع آرامش، انسان را از تنش، استرس و آسیب های روزمره دور می کند. همچنین دین و معنویت از طریق ایجاد یک نظام نگرشی مناسب و ایده آل، زمینه را برای آرامش روان فراهم می سازد.

ارتقاء سلامت اجتماعی با برنامه ریزی صحیح برای بانوان

صحاف ادامه داد : بررسی ها موید این است که دین داری و معنویت در سطح فردی خشنودی و رضایت از زندگی و در سطح جامعه، انسجام اجتماعی و کاهش و پیشگیری از جرم را به دنبال دارد تا جایی که سازمان بهداشت جهانی نیز در تعریف وجودی انسان ،به ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی اشاره دارد.

در انتهای مراسم از مربیان و بانوان منتخب این جشن با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.

کد خبر 78365

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد