بهزیستی اصفهان، همواره در خط مقدّم پیشگیری بوده است

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با حضور در مراسم جشن بندگی فرزندان مقیم مراکز شبانه روزی دولتی زیر نظر بهزیستی شهر اصفهان، با اشاره به نقش و جایگاه افرادی که در بهزیستی فعالیت دارند و اهمیت ارتباط آن ها با مددجویان و مراجعه کنندگان درگیر با انواع آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: بسیاری از بخش‌ها و مجموعه‌های اداری و خدمت رسان، تنها نامی از آسیب‌های اجتماعی شنیده‌اند و از ماهیت آن ها، آگاهی لازم را ندارند امّا خدمتگزاران مجموعه بهزیستی با انواع آسیب‌های اجتماعی، مشکلات، نارسایی‌ها و کمبودها از نزدیک مواجه هستند که همین موضوع بر افزایش جایگاه انسانی آن ها افزوده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، به نقل از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  دادگستری استان اصفهان، این مقام مسئول، ادامه داد: این در حالی است که بین امکانات، بودجه و نیروی انسانی در سازمان بهزیستی با نوع مأموریت و حجم تکالیف همخوانی ندارد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه موضوع قابل اهمیت در حوزه بهزیستی این موضوع است که دغدغه‌مندان این مجموعه با تمام کاستی‌ها همواره در تلاش می‌باشند تا ضعف‌ها و مشکلات مددجویان و مراجعان را به بهترین شکل برطرف نمایند.

این مقام قضایی، خاطرنشان کرد: تنوع رشته‌ها و تکالیف در مجموعه بهزیستی، کار را به گونه‌ای کرده که شیوه خدمت‌رسانی و ارائه خدمات به مراجعین تحت حمایت، فشرده و سخت شده؛ هرچند با تمام فشردگی‌ها و سختی‌های کار، مجموعه بهزیستی، بهترین سازمان در حوزه پیشگیری است.

این مقام قضایی، بیان کرد: جریان پیشگیری، طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی از وظایف قوه قضائیه می‌باشد؛ به همین دلیل مقوله پیشگیری، مسئله ضروری جامعه است و نباید از آن غافل شد بلکه باید ظرفیت‌های لازم در جهت تحقق این امر پیش‌بینی و در میدان عمل دیده شود تا شاهد نتایج مطلوبی در جامعه باشیم.

جعفری در خصوص لزوم اجرای قانون پیشگیری، خاطرنشان کرد: همواره دغدغه نسبت به انواع آسیب‌ها و جرائم در اجتماع برای مدیران و مسئولان وجود داشته است امّا در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری نیاز به پیشگیری در اجتماع احساس می‌شود.

به گفته رئیس کل دادگستری استان اصفهان برای اجرای اقدام میدانی در حوزه پیشگیری، نیازمند منابع انسانی، ظرفیت، توان و حضور در میدان هستیم به همین دلیل مقام معظم رهبری طی سال‌های متوالی در تمامی سخنرانی‌ها و دیدارهای خود ضمن اشاره به موضوعات مورد نیاز و قابل بحث در جامعه همواره به اصل پیشگیری و انجام اقدامات مورد نیاز در این زمینه تأکید داشته‌اند.

این مقام قضایی، موضوع پیشگیری را اصلی مهّم، جاری و همیشگی در جامعه دانست و افزود: در هر اجتماعی، افرادی باید باشند تا جرائم و آسیب‌ها را شناسایی و برای کنترل و پیشگیری از آن ارائه طرح و برنامه نمایند.

وی، ادامه داد: به منظور عملی ساختن پیشگیری، نیازمند یک سیاست جنایی هستیم تا با ایجاد روحیه مشارکت‌پذیری و تزریق مفهوم باورپذیری به شناخت و توسعه پیشگیری درمیان آحاد جامعه، مدیران و دست اندرکاران حوزه پیشگیری کمک نمود.

رئیس کل دادگستری اصفهان، ادامه داد: باید پیشگیری به یک سیاست جنایی- مشارکتی تبدیل سپس به موضوع باورپذیری آن در جامعه توجّه شود تا موضوع پیشگیری به یک باور عمومی و یک فهم مشترک در میان مردم تبدیل شود. تنها در این صورت، گفتمان در این حوزه ایجاد خواهد شد و یک گفتمان مشترک، اصل واحدی در زمینه کنترل، کاهش آسیب‌ها و جرایم اجتماعی و پیشگیری خواهد بود.

این مقام قضایی به نقش مردم، مدیران، بخش های خصوصی و دولتی و مراکز علمی و دانشگاهی در ایجاد گفتمان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم اشاره داشت و اظهار کرد: گفتمان‌سازی، مسئله مهمی است که در موضوعات مختلف به ثمر رسیده است. به همین دلیل در موضوعات شاخص و نیازهای اساسی کشور مانند موضوع پیشگیری باید نسبت به تشکیل گفتمان هرچه سریع تر اقدام نمود.

به گفته رئیس کل دادگستری اصفهان، دستگاه قضایی همواره خط مقدم پیشگیری، ایجاد گفتمان و گفتمان سازی را برعهده داشته است و همواره در این حوزه اقدامات مؤثر و راهگشایی را به با هدف کنترل و کاهش جرائم اجراء نموده است.

جعفری ضمن همسو خواندن خدمات بهزیستی با اقدامات دادگستری، خاطر نشان کرد: این دو مجموعه همواره پیشگام در زمینه پیشگیری و مقابله با بحران ها بوده‌اند.

این مقام قضایی با اشاره به نقش دولت در تزریق بودجه و حمایت از مسئله پیشگیری، افزود: مسئله پیشگیری، موضوعی چند بعدی و نیازمند حمایت همه جانبه دستگاه‌ها و ارگان‌ها و دولت می باشد.

رئیس کل دادگستری اصفهان با اشاره به دین مبین اسلام و کلام الله خداوند در قرآن و بیان واضح ایشان نسبت به اشرف مخلوقات خواندن انسان و اهمیتِ صفت کرامت و نقش آن در جایگاه انسان اشاره نمود و تصریح کرد: انسان‌ها در ادیان اسلامی و حتی در جوامع بی دین همواره نسبت به موضوع کرامت انسانی و کمک به هم نوع در تلاش هستند و مشارکت‌ها و فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند سرمنشأیی برای کاهش جرائم و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی گوناگون باشد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز اصفهان، معاون قضایی و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان از دیگر دعوت شدگان مراسم جشن بندگی فرزندان مقیم مراکز شبانه روزی دولتی زیر نظر بهزیستی شهر اصفهان بودند.

کد خبر 77156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد