در رسانه | توجه ویژه خانواده‌ها در تشخیص زودهنگام علائم اتیسم در کودکان

ایسنا/اردبیل رئیس مرکز اتیسم استان اردبیل گفت: با حذف برخی دیدگاه‌های اشتباه و به دور از برخی ملاحظات انتظار داریم خانواده‌ها، فرزندان خود را در صورت داشتن علایم بیماری اتیسم به مراکز ذیصلاح مراجعه دهند.

هانیه فکوری، در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کودکان اتیسم بدلیل اختلال رفتاری فاقد قدرت تعامل هستند، احداث پارک‌های مخصوص کودکان اتیسم را برای ورود تدریجی به جمع‌ها و گروه‌ها از نیازهای ضروری این کودکان برای توانبخشی دانست.

وی افزود: در این راستا مجموعه شهرداری اردبیل مقدمات لازم برای احداث پارک کودکان اتیسم را در مجموعه شورابیل نیز انجام داده است.

رییس مرکز کودکان اتیسم استان گفت: اختلال در ارتباط، تعامل و رفتار، پرخاشگری، انزواطلبی، بی‌قراری و نداشتن ارتباط چشمی حتی با والدین از ویژگی‌های این کودکان است.

فکوری افزود: در مرکز اتیسم از مراجعان ۱۰ سوال اولیه برای تشخیص اتیسم پرسیده می شود که در صورت مثبت بودن ۳ پاسخ، برای تشخیص قطعی اقدام می‌شود.

وی سن طلایی تشخیص بیماری اتیسم را زیر ۵ سال برشمرد و گفت: این بیماری در پسرها ۴ برابر بیشتر از دختران است.

رییس مرکز اتیسم کودکان ادامه داد: دیدگاه‌های سنتی و برخی برداشت‌های غلط والدین مانع از تشخیص زودهنگام این بیماری است و انتظار داریم خانواده‌ها به دور از برخی ملاحظات بی‌دلیل، فرزندان خود را در صورت داشتن علایم اشاره شده به این مرکز مراجعه دهند.

فکوری ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر تشخیص اتیسم و غربالگری زیر ۲ سال نیز در این مرکز انجام می‌شود، افزود: اتیسم درجات خفیف، متوسط و شدید دارد و در مرحله شدید کودک برای درمان وارد مراحل آموزش و توانبخشی می‌شود.

وی تصریح کرد: کودک اتیسم بدلیل داشتن دیدگاه متفاوت با کودکان سالم و همچنین حواس‌پرتی بصورت انفرادی آموزش می‌بیند و در این راستا تحت آموزش‌های روان‌شناسی، ورزش، گفتاردرمانی، کاردرمانی، موسیقی، هنر و نقاشی قرار می‌گیرد و به مرور وارد گروه‌ها می‌شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه اطلاعات دقیقی از دلایل پزشکی اتیسم وجود ندارد و صرفاً برخی نظریه های علمی در این خصوص مطرح شده است.

فکوری ضمن اشاره به اینکه آمار بیماری اتیسم در سطح بین‌المللی در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: هزینه‌های دندانپزشکی کودکان اتیسم بدلیل بی قراری شان و انجام بیهوشی کامل به شدت بالا است و وزارت بهداشت و درمان طی طرحی کمک هزینه هایی را برای ویزیت و درمان این کودکان در نظر گرفته است.

مدیر مرکز اتیسم استان با اعلام اینکه در حال حاضر نزدیک ۴۰۰ نفر مبتلا به اتیسم در استان وجود دارد، افزود: با استقرار دو مرکز آموزش و توانبخشی، غربالگری افراد ۲ الی ۱۵ سال انجام می‌شود.

فکوری گفت: افراد ۱۵ سال به بالا برای حرفه‌آموزی به سایر استان‌ها مراجعه می‌کنند و در حال حاضر بدلیل برخی نارسایی‌ها در استان اردبیل هنوز موفق به کسب مجوز مرکز حرفه آموزی بالای ۱۵ سال نشده ایم و در این زمینه از مسئولین امر درخواست همکاری و مساعدت‌های لازم را داریم.

به گزارش ایسنا، در راستای آشنایی بیشتر خانواده‌ها و افزایش آگاهی عمومی از این بیماری نمایشگاه کودکان اتیسم در موزه مردم شناسی در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری از ساعت ۹ صبح لغایت ۱۲ ظهر دایر است.

کد خبر 77120

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد