بهسازی معابر برای معلولین و سالمندان، حق شهروندی که مغفول مانده است

جلسه هماهنگی مناسب سازی با حضور معاون امنیتی و سیاسی فرمانداری و رئیس اداره بهزیستی و تعدادی از روسا و مسئولین شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آذرشهر در این نشست اظهار داشت:  افراد دارای معلولیت، همچون سایر افراد دارای حقوق شهروندی هستند و چه بسا به لحاظ شرایط فیزیکی، رفاه اجتماعی آنها نسبت به سایر اقشار در اولویت است. بدیهی ترین حق شهروندی برای یک معلول، تردد آسان و بی‌دغدغه است.

خلیلی خاطرنشان کرد: در شهرستان آذرشهر حدود ۲۶۵۰ نفر افراد دارای معلولیت تحت پوشش اداره بهزیستی هستند که حدود ۱۵۰۰ نفر از آنها دچار معلولیت جسمی و حرکتی می باشند بنابراین مناسب سازی معابر و اماکن عمومی و ایجاد سطوح شیب دار، پل یا استقرار آسانسور ویلچر بر در اماکن عمومی - که در ورودی یا بخش‌های داخلی آنها پله قرار دارد - از ملزومات حقوق شهروندی این افراد است اما هنوز در شهرستان آذرشهر در اماکن عمومی حتی یک سطح شیب دار مناسب برای اینگونه افراد وجود ندارد.

وی افزود: اداره بهزیستی شهرستان آذرشهر با دارا بودن تیم تخصصی و کارشناسی مناسب سازی در حوزه ی توانبخشی اهتمام ویژه و مطالبه گری جهت احقاق و اجرای حقوق شهروندی معلولین عزیز دارد و در این راه پر فراز و نشیب مصرانه همکاری تمام مسولین و ادارات و موسسات را می طلبد. وی تاکید ویژه ای بر لزوم توجه مسولین امر به قانون حمایت از معلولین کرد و گفت:  طبق ماده ۲ این قانون و ماده ۹ کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت دسترس پذیری و تردد آسان جهت مستقل زندگی کردن و مشارکت کامل در تمام جنبه های زندگی این افراد باید صورت بگیرد.

وی افزود: در سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان جهت مناسب سازی سرویس بهداشتی منازل معلولین واجد شرایط اعتبار صرف شده است و همچنین طی مصوبات جلسات متعدد در سال‌های گذشته، از تمامی بانک‌های شهرستان درخواست نموده که دستگاه‌های ATM را جهت دسترس پذیری و متناسب با شرایط ویژه ی معلولین جسمی - حرکتی، شنوایی، بینایی تجهیز نماید. همچنین ایشان بیان نمودند که در مصوبات جلسات مناسب سازی سال‌های قبل، تاکید ویژه ای بر مناسب سازی معابر عمومی، فضاهای تفریحی عمومی مثل احداث پارک ویژه ی معلولین، ساماندهی حمل و نقل عمومی ویژه ی معلولین عزیز و... داشته که متاسفانه غیر از چند بانک و مناسب سازی چند معبر عمومی ، توجه چندانی به این امر نشده است.

کد خبر 76871

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد