دگرگونی: به سوی جهانی عصب-شمول برای همه

سازمان ملل متحد همچون سال‌های پیش به مناسبت دوم آوریل روز جهانی آگاهی از اتیسم شعار و زمینه جدیدی را برای سال ۲۰۲۳ معرفی کرده است. دگرگونی: به سوی جهانی عصب-شمول برای همه.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، هر ساله؛ روز دوم آوریل به عنوان روز جهانی اتیسم نامگذاری شده و در بسیاری از کشورها، هفته‌ای را به عنوان آگاه سازی اتیسم تعیین نموده‌اند. دوم آوریل، روزی که در تقویم کشور ما مصادف با روز طبیعت یعنی سیزده فروردین ماه است و همین تعطیلی گاهی بهانه می‌شود برای دیده نشدن الزامات و نیازهای کودکان اتیسم.

اوتیسم، یک بیماری نیست؛ بلکه یک اختلال رشدی در عملکرد مغز است. افراد مبتلا به اتیسم؛ سه نوع علامت را نشان می‌دهند: روابط اجتماعی ضعیف، مشکلاتی در ارتباط کلامی و غیرکلامی و علائق و فعالیت‌های محدود. این علائم در سه سال اول زندگی بروز کرده و به نظر می‌رسد در سرتاسر زندگی ادامه پیدا  کند.

 اگر چه داروی خاصی برای درمان اوتیسم وجود ندارد، ولیکن شروع زودتر آموزش، ضروری است چرا که  موجب بهبود رشد اجتماعی و کاهش رفتارهای نامطلوب می‌شود. زیرا بعد از این سن دیگرشبکه های عصبی تکمیل شده و عملا مراحل درمان کمتر مفید واقع می‌شود.

متخصصان معتقدند؛ در حال حاضر از هر ۵۰ کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم و روند مبتلایان نیز رو به افزایش است.  اگر اوتیسم در کودکان به موقع و زیر سن ۳ سال تشخیص داده شود به کمک خانواده و آموزش‌های لازم، این اختلال قابل درمان است.

به گفته آنان، آموزش و توانبخشی در سنین کودکی مانند آموزش زبان در بزرگسالی است. حال اگر خانواده‌ها با علائم بیماری در سنین کودکی آشنا شوند می‌توانند تا ۷۰ درصد به بهبود کودک خود کمک کنند.

امید است؛ انتخاب شعار از سوی جامعه جهانی و آگاه‌سازی جهانیان در این خصوص بتواند راهگشای شناخت عموم و مشارکت آنان در درمان این اختلال باشد.

کد خبر 76641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد