بهزیستی از نابینایی ۸۴ درصد از کودکان استان زنجان پیشگیری کرد 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان پیشگیری از معلولیت را از مهم ترین فعالیت های بهزیستی برشمرد و گفت: غربالگری بینایی، شنوایی، مشاوره ژنتیک و رصد علل معلولیت ها از جمله این فعالیت هاست که به خانواده ها برای داشتن کودک سالم کمک می کند و در سال ۱۴۰۱ نیز بینایی ۸۴ درصد کودکان ۳ تا ۶ ساله زنجانی  که شامل  ۵۴ هزار ۶۳۵ کودک است  در سطح استان غربال شده و از این تعداد یک هزار و ۵۸۲ کودک به سطوح تخصصی ارجاع داده شده اند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سلمان حسینی با بیان اینکه بازه گروه سنی جامعه هدف جهت اجرای برنامه در سال جاری متولدین نیمه دوم ۹۵ و سال های ۹۸، ۹۷، ۹۶ است، افزود: جمعیت کل کودکان ۳ تا ۶ سال استان طبق آمار ثبت احوال ۶۴ هزار و ۸۹۲ نفر است که ۴۳ هزار و ۴۲۸ کودک در شهر و ۲۱ هزار و ۴۶۴ کودک ساکن روستا هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۳۶ پایگاه غربالگری تنبلی چشم در سطح استان گفت: از این تعداد ۱۱ پایگاه با دستگاه و چارت و ۲۵ پایگاه با چارت E غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال را انجام می دهند و ضروری است خانواده ها جهت اطمینان از سلامت بینایی فرزندانشان نسبت به مراجعه به پایگاه های غربالگری مراجعه نمایند.

مدیرکل بهزیستی با بیان اینکه غربالگری ها مهم ترین ابزار برای پیشگیری از معلولیت ها هستند، تصریح کرد: بهترین زمان برای تشخیص ودرمان تنبلی چشم، سنین زیر ۵ سالگی است. در صورتیکه مشکل دید کودک قبل از ۵ سالگی تشخیص داده شود، حتی اگر چشم کودک دچار تنبلی شده باشد، با درمان به موقع، بینایی کامل به دست خواهد آمد.

وی تاکید کرد: در مقابل هرچه درمان چشم تنبل با تاخیر انجام شود، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر خواهد شد، بطوریکه پس از ۷ تا ۱۰ سالگی درمان تاثیری در بهبود بینایی نخواهد داشت. از این رو به خانواده ها توصیه می شود چشم کودکان ۳ تا ۶ سال همه ساله غربال گردد.  

حسینی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ در راستای اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در استان زنجان تعداد ۴۱ هزار و ۴۴۳ نفر از کودکان ۳ تا ۶ سال مورد سنجش  بینایی قرار گرفتند که تعداد ۲۱ هزار و ۹۱۲ کودک در شهر و ۱۹ هزار و ۵۳۱ کودک در روستا غربال شده اند.

کد خبر 76065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد