یک تجربه | آغاز «مهرورزی» در مسیر پیشگیری از اعتیاد

سعیده آل‌ابراهیم - شهید مهرورزی عنوان طرحی است که قرار است با اجرای آن ۱۷۰۰ مربی در زمینه پیشگیری از اعتیاد، در ۱۷۰ محله مشهد -در هر محله ۱۰ نفر- تربیت شوند؛ طرحی که دیروز با حضور شماری از مسئولان ملی و محلی افتتاح شد تا گامی مؤثر در مسیر پیشگیری از اعتیاد باشد.

«وظیفه حاکمیت این است که باید تلاش کند تا موادمخدر به کشور وارد نشود، اما این موضوع در عین اینکه لازم است، کافی نیست؛ بنابراین زمانی در این حوزه به سامان‌دهی می‌رسیم که مبارزه و پیشگیری هم‌زمان دنبال شود.» این بخشی از صحبت‌های دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور در آیین افتتاحیه طرح شهید «مهرورزی» در مشهد است که دیروز در کانون فرهنگی قلم برگزار شد.
اسکندر مؤمنی پیشگیری را درست‌ترین و با اولویت‌ترین اقدام ممکن در عرصه مبارزه با موادمخدر دانست و اظهار کرد: چهار موضوع کلی مبارزه با عرضه و قاچاق مواد مخدر، درمان، پیشگیری و توانمندسازی در حوزه موادمخدر دنبال می‌شود که همه آن‌ها ضروری است.
او ادامه داد: باید برای مبارزه با ورود موادمخدر تلاش کنیم، اما از سوی دیگر باید کمک کنیم تا آن‌هایی که دچار بیماری اعتیاد شده‌اند درمان و توانمند شوند. البته اولویت اصلی و راهبردی اهتمام در امر پیشگیری است.

چاره‌ای جز پیشگیری نداریم
مؤمنی بیان کرد: ما در همسایگی کشوری زندگی می‌کنیم که تولید بیش از ۹۰‌درصد تریاک جهان را به خود اختصاص داده و رتبه اول تولید تریاک در جهان را دارد. این اعداد و ارقام به‌راحتی بیان می‌شود، اما این حجم بالای تولید موادمخدر در مجاورت کشورمان نشان می‌دهد که مقابله یک اولویت کوتاه‌مدت است؛ بنابراین هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه پیشگیری را در اولویت قرار دهیم.
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه هر فرد مصرف‌کننده چند خانواده و چند دستگاه را درگیر می‌کند تا بتوانند فرد را سالم کنند و به جامعه برگردانند، گفت: درمان یک مصرف‌کننده و بازگشت او به جامعه بسیار سخت و پیشگیری از آن بسیار آسان‌تر است. البته زمانی در این حوزه به سامان‌دهی می‌رسیم که مبارزه و پیشگیری هم‌زمان دنبال شود.
او با بیان اینکه آسیب اجتماعی را هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند به سامان برساند، اظهار کرد: امر پیشگیری مقدس است، اما این کار به این دلیل که کمیت‌پذیر نیست در جامعه مغفول می‌ماند. اگر با کمی تلاش پیش از اینکه فرد به سمت اعتیاد برود، آگاهی بدهیم در واقع به توسعه، پیشرفت و سلامت فرد و خانواده کمک کرده‌ایم.
او در شرح پژوهش علمی معتبری که در یک جامعه آماری جوان و نوجوان صورت گرفته است، اظهار کرد: براساس این پژوهش مشخص شد که بیش از ۳۰‌درصد از آن‌هایی که دچار اعتیاد شده‌اند، گمان می‌کرده‌اند که با چند بار مصرف، به موادمخدر وابستگی پیدا نمی‌کنند و بیش از ۳۰‌درصد دیگر توان «نه» گفتن به افراد را نداشته‌اند.
مؤمنی با اشاره به اینکه پارسال، جمهوری اسلامی ایران رتبه اول کشفیات موادمخدر جهان را داشته است، اضافه کرد: پارسال در راه مبارزه با موادمخدر دوازده شهید دادیم.

نبود آموزش برای زیست باکیفیت
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد نیز در این مراسم، مبنای چالش‌هایی مانند اعتیاد را که به عنوان آسیب اجتماعی در نظر گرفته می‌شوند در نبود ارائه مهارت‌های لازم و آموزش یک زیست باکیفیت به نوجوانان و جوانان جامعه دانست و گفت: نظام تربیتی جامعه‌مان که شامل خانواده، مدرسه و... می‌شود  آن‌طور که باید نتوانست فرد را توانمند کند.
حسین باغ‌گلی گفت: طرح مهرورزی با هدف توانمندسازی مربیان برای پیشگیری از اعتیاد است. در واقع این طرح می‌خواهد بازوی کمک‌کننده برای توسعه انسجام اجتماعی باشد؛ بنابراین در راستای این طرح در ۱۷۰ محله، در هر محله ۱۰ نفر مربی تربیت می‌شوند که این کار به صورت آموزش صرف نیست و کارگاه‌های تخصصی نیز داریم.

خلأ در پیشگیری از اعتیاد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان‌رضوی نیز طرح شهید مهرورزی را یکی از موضوعات جدی در دستورکار ستاد مبارزه با مواد مخدر برشمرد که با محوریت شهرداری مشهد انجام می‌شود. او اظهار کرد: در برنامه‌های پیشگیری از موادمخدر استان احساس خلأ می‌کردیم و نیاز به افزایش تعداد مربی در حوزه پیشگیری داشتیم.
محمدحسین صالحی با بیان اینکه آموزش‌ها با محوریت علمی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود، افزود: این طرح یکی از اقدامات کم‌نظیر در استان است که همکاری استانداری خراسان‌رضوی را نیز به دنبال داشته است.
در پایان این مراسم ضمن رونمایی از پوستر طرح شهید مهرورزی، از خانواده تعدادی از شهدا نیز تجلیل شد.

کد خبر 75352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد