در رسانه | برخورداری ۱۵۰ هزار کردستانی از خدمات بهزیستی

مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: ۶۹ هزار خانوار با جمعیت بیش از ۱۵۰ هزار نفر در کردستان از خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی بهره‌مند هستند که ۵ هزار خانوار آن، زنان سرپرست هستند.

http://fna.ir/۱uqoxo

خبرگزاری فارس استان کردستان/ شیرین مرادی؛  بی‌شک سازمان بهزیستی عمده‌ترین نهاد دولتی در راستای ساماندهی طیف آسیب‌پذیر جامعه است. بهزیستی از چندین جهت وظایف و مسئولیت‌های سنگینی را عهده‌دار است.

از سویی مسئولیت تامین رفاه خیل عظیمی از معلولان جامعه به این سازمان محول شده  و از سوی دیگر وظیفه سر و سامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان و کودکان محروم نگهداشته شده جامعه نیز در حیطه مسئولیت‌های سازمان بهزیستی جای می‌گیرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی کشور از ادغام ۱۶ سازمان، نهاد، موسسه و انجمن خیریه تشکیل شد تا با اتخاذ تدابیر و ارایه خدمات و حمایت‌های غیربیمه‌ای و با تکیه بر مشارکت‌های مردم و همکاری نزدیک سازمان‌های ذی ربط در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری، پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و نیز کمک به تامین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های کم درآمد اقدام کند.

حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست و نیازمند و ارائه خدمات مختلف به آنها، ارائه خدمات مختلف به عموم کودکان و نوجـوانان، حمایت و نگهداری از کودکان و اطفال بی‌سرپرست، ساماندهی، حمایت و نگهداری از کودکان خیـابانی، تجدید تربیت منحرفان اجتماعی، ارائه خدمات‌ مختلف به آسیب‌دیدگان اجتماعی و افراد در معرض آسیب، بـیمه اجـتماعی زنان خانـه‌دار، تأمیــن جهیـزیه مورد نیاز ایتام، معلولان و آسیب‌دیدگان نیازمند، ارائه خدمات درمانی و توانبخشی به معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن و حمایت و نگهداری معـلولان غیرقابل توانبـخشی و...از جمله مسئولیت‌های تعریف شده برای این سازمان بوده است.

در راستای اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد نحوه ارائه خدمات سازمان بهزیستی کردستان با حسین رسولی مدیرکل بهزیستی کردستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که اقدامات انجام شده این سازمان را در سرفصل‌های مختلف به جامعه هدف تشریح کرد.

شناسایی و تشکیل بانک اطلاعاتی دقیق از خانواده‌های معلول، خدمات ارائه شده در حوزه اشتغالزایی و تامین مسکن برای خانواده‌ها، تشکیل صندوق خرد برای زنان سرپرست خانوار زیرپوشش، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش آمار معلولین و ...از نکاتی است که متولی سازمان بهزیستی در کردستان چند و چون آن را کاملا تشریح کرده است.

بهره‌مندی ۱۵۰ هزار کردستانی از خدمات بهزیستی

فارس: به عنوان سوال نخست، چه تعداد از جمعیت کردستان از خدمات بهزیستی منتفع می‌شوند؟

ابتدا باید اشاره کنم که، رویکرد اول سازمان بهزیستی بیشتر با دیدگاه حمایتی بود که با گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب در کنار حفظ رویکرد حمایتی آن تقویت و در کنار آن یک رویکرد تخصصی و امدادی را در پیش گرفته است.

امروز فعالیت‌های متنوعی در معاونت توسعه و پیشگیری که تخصصی و پیشگیرانه برای پیشگیری از معلولیت ها، اعتیاد و غیره و مداحلات درمانی  اجرا می شود.

هرچه بتوانیم در حوزه پیشگیری اقدامات اساسی انجام دهیم هزینه ها در حوزه درمان کاهش پیدا می کند.

سازمان بهزیستی کردستان به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی، اجتماعی و حمایتی به ۸ درصد جمعیت استان خدمات ارائه می‌کند.

در کل ۶۹ هزار خانوار با جمعیت بیش از ۱۵۰ هزار نفر از خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی کردستان بهره‌مند هستند که ۳۰ هزار خانوار آن مستمری‌بگیر هستند.

۵ هزار خانوار از جامعه مستمری‌بگیر بهزیستی کردستان، زنان سرپرست خانوار هستند ضمن اینکه این سازمان به ۲۸ هزار خانوار به صورت غیرمستمر خدمات ارائه می‌کند.

بیش از ۳۴ هزار و ۶۳۰ نفر دارای معلولیت در استان کردستان شناسایی شده‌اند که از خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی بهره‌مند هستند از این تعداد نزدیک به۲۱ هزار و۷۰۰ معلول زیرپوشش خدمات مستمر و مابقی شامل ۱۲ هزار و ۹۳۸ نفر دیگر خدمات غیرمستمر دریافت می‌کنند.

فارس: خدمات بهزیستی کردستان در راستای توانبخشی مددجویان در چه سرفصل‌هایی ارائه می‌شود؟

حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی یکی از حوزه‌های تخصصی و در عین حال حمایتی این سازمان است که به افراد دارای معلولیت از سطح خفیف، متوسط، شدید و تا خیلی شدید و برحسب نوع معلولیت جسمی حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی، گفتاری، روانی و سالمندان و بر اساس نیاز این گروه‌ها خدمات مورد نیاز ارائه می‌کند.

در این بخش بیش از ۵۴ برنامه راهبردی در حوزه‌های مختلف با رویکرد برنامه‌های مراقبتی و توانبخشی، توانمندسازی و مراکز روزانه و توان‌پزشکی به جامعه هدف در سطح استان ارائه می‌شود.

در برنامه توانمندسازی که اتفاقاً از مباحث اولویت‌دار سازمان است هدف ایجاد بسترمناسب برای استقلال فکری، مالی و اقتصادی افراد دارای معلولیت است و نهایت تلاش این سازمان این است که معلولین علیرغم محدودیت‌هایی که دارند بتوانند همانند سایر اقشار جامعه در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سهم داشته باشند.

کد خبر 75222

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد