در رسانه| مسئولیت ۱۳ دستگاه در پذیرش و توانمندسازی کودکان کار و خیابانی

در نشست خبری و تور رسانه ای بهزیستی استان اصفهان از مرکز اورژانس اجتماعی ۱۲۳، مراکز مداخله در بحران بهزیستی استان و صدای مشاور ۱۴۸۰، معاون اجتماعی بهزیستی به تشریح اقداماتی با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و ساماندهی افراد درگیر با همکاری دیگر نهادها پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از اقتصاد بازار، عبدالرضا اسماعیلی، معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان از فعالیت ۳دفتر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با ۱۰هزار پرونده و طرح های مختلف بیمه زنان روستایی، عشایری، گروه های همیار، چندقلوها و پرداخت مستمری، دفتر کودکان و نوجوانان و شبه خانواده و دفتر آسیب های اجتماعی شامل فوریت ها و آسیب های اجتماعی، سلامت زنان و دختران، بازپروری کودکان کاروخیابانی، خانه امن زنان تحت خشونت خبر داد و گفت: ۱۹واحد اورژانس اجتماعی در سطح استان فعال هستند.

او در بیان اقدامات حمایتی زنان سرپرست خانوار اعلام کرد: هدف ما توانمندسازی بگونه ایست که قادر به تامین هزینه های خود باشند و از چرخه حمایت خارج شوند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان درباره دفتر کودکان و نوجوانان گفت: ۴۰ خانه با مدیریت هیات امنایی در استان اصفهان مسئولیت نگهداری۴۵۰کودک و نوجوان را از بدو تولد تا ۱۸سالگی برای پسران و دختران تا هنگام ازدواج برعهده دارند. البته، این گروه بعد از سن ۱۸سالگی همچنان تحت نظارت هستند و زمانیکه از آمادگی لازم برای استقلال برخوردار شوند، هزینه ترخیص نیز به آنها پرداخت می شود.

او در بیان ضرورت راه اندازی مراکز خصوصی تحت نظارت بهزیستی، توضیح داد: قبلا با ۳مرکز دولتی برای نگهداری کودکان و نوجوانان، موفقیت چندانی نداشتیم و فرزندان بصورت اردوگاهی زندگی می کردند و صرفا نیازهای زیستی آنها تامین می شد. خوشبختانه، سال گذشته، اولین خانه هیات امنایی در نطنز شروع به فعالیت کرد. در این زمینه، کوچک سازی واحدها نیز مورد توجه قرار گرفت.

اسماعیلی با اشاره به نگهداری ۴۵۰کودک در شیرخوارگاه، از سه طرح فرزندخواندگی دائم، موقت و طرح "مشک" در اصفهان نام برد و یادآورشد: در این مراکز خدمات پزشکی، مشاوره و روان شناسی بویژه در زمینه تحصیلی کودکان در نتیجه حمایت مردم به مددجویان ارائه می شود. همچنین، اصفهان تنها استانی است که بصورت مهمان به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی، فرزند می‌دهد.

وی اولویت نگهداری فرزندان نزد خانواده و بستگانی که صلاحیت اخلاقی دارند را با همراهی مراجع قضایی مطرح کرد و گفت: ماهانه مبلغ یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان کمک هزینه پرداخت می کنیم.

معاون اجتماعی بهزیستی، موضوع کودکان کارو خیابانی را از موارد مهم عنوان کرد و گفت: ۱۳دستگاه موظف به انجام اقداماتی ازمرحله پذیرش تا توانمندسازی هستند. البته، در همکاری بین دستگاهی قبلا مشکلاتی داشتیم ولی با تمهیداتی که درنظر گرفته ایم، روزانه ۱۲۰کودک کارو خیابانی تحت نظارت این نهادها با حمایت مردم اصفهان برخوردار می شوند.

وی از نقش شهرداری برای تحویل مکان نگهداری قدردانی کرد و گفت: دراین مرکز ۴۵پسر و ۲۰دختر در ۳مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پذیرش و نگهداری می شوند.                    

اسماعیلی از برنامه های ارائه مداخلات تخصصی و به هنگام در مراکز صحبت کرد و یادآور شد: اورژانس اجتماعی، مرکز مداخله در بحران، خط تلفن اورژانس اجتماعی، خدمات سیار اورژانس اجتماعی و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین تشکیل می‌شود.

این مقام مسئول درباره خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی توضیح داد: این خط با هدف  دستیابی آسان و سریع به خدمات سازمان بهزیستی راه‌اندازی شده که در اولین تماس با ۱۲۳ به صورت شبانه روزی می‌توانند با کارشناسان، مشکلات خود را مطرح و خدمات تخصصی دریافت کنند.

وی با اشاره به فعالیت ۲۴گروه همیار در سطح استان، نشست هایی با آموزش و پرورش و برگزاری جلسات سالانه در بیمارستان ها با حضور مددکاران، گفت: برای انتقال نوزادان به مراکز نگهداری با بیمارستان ها هماهنگی شده است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان درباره عارضه خودکشی در استان گفت: آمار دقیقی نداریم و برحسب تعداد تماس  طی ۹ماهه سال ۱۴۰۰، اقدام به خودکشی  ۵۵۷نفر بوده است که در سال ۱۴۰۱ به هزار و ۸۸نفر افزایش یافته و ۹۶درصد رشد داشته است.

در این جلسه، عسگریان زاده مدیرروابط عمومی بهزیستی استان از انتشار و توزیع بیش از ۵هزار بروشور، ساخت ۲۸ انیمیشن با هدف ارتقای سطح آگاهی مردم در مقابله با آسیب های اجتماعی خبر داد و ضرورت فعالیت بیشتر در راستای اطلاع رسانی به خانواده ها را یادآور شد.

در ادامه، از واحدهای سیاراورژانس ۱۲۳، صدای مشاور ۱۴۸۰و مرکز مداخله بازدید به عمل آمد.

لاله همتی مسئول مرکز اورژانس اجتماعی، میانگین تماس های روزانه مرکز را۵۰مورد اعلام کرد و گفت: ماهانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ مداخله برحسب تماس ها انجام می شود.

در رسانه| مسئولیت ۱۳ دستگاه در پذیرش و توانمندسازی کودکان کار و خیابانی

کد خبر 74989

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد