در رسانه| مرکز نگهداری از کودکان کار و خیابان در آینده نزدیک افتتاح می شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در حاشیه تور بازدید خبرنگاران از اورژانس اجتماعی در نشست خبری با اصحاب رسانه دفتر آسیب های اجتماعی شامل آسیب‌ها و فوریت‌های اجتماعی را یکی از دفاتر مهمی این معاونت معرفی کرد و افزود: این دفتر در حوزه آسیب اجتماعی به موضوعاتی چون  سلامت زنان و دختران، کودکان کار  و خیابانی، حمایت از کودکان با بحران هویت جنسی، مرکز حمایت روانی ازدختران وزنان و خانه امن می‌پردازد.  

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از مفتاح، او با اشاره به اینکه اولین فعالیت اورژانس اجتماعی خط ۱۲۳ است گفت: این خطط ۲۴ ساعته در کل استان فعال است.  خودروهای سیار، پایگاه اجتماعی و مرکز مداخله بحران نیز از دیگر اقدامات اورژانس اجتماعی است.

بنا به گفته اسماعیلی  در شهر اصفهان سه مرکز  اورژانس اجتماعی وجود دارد و تنها مرکز سطح یک که امکان نگهداری یک ماهه مراجعه کنندگان را دارد، در اصفهان است.  در استان ۱۹ اورژانس اجتماعی در ۱۶ شهرستان وجود دارد که اکثر سطح دو هستند وامکان نگهداری ۴۸ ساعته مراجعه کننده را دارند. با این وجود امکانات استان اصفهان در حوزه اورژانس اجتماعی کفایت نمی کند و پاسخگوی نیاز مردم نیست.

خشونت خانگی فزایش داشته است

اسماعیلی با اشاره به آمار تعداد تماس‌ها با مرکز ۱۲۳ استان اصفهان تا ۹ ماهه اخیر، اضافه می کند: طبق تماس‌هایی که با ۱۲۳ گرفته شده است   اقدام به خودکشی در سال ۱۴۰۰ در ۹ ماهه ۵۵۷ نفر بود اما در سال جاری ۱۰۸۸ نفر رسیده است. در سال  ۱۴۰۰ افکار خودکشی ۳۱۳ نفر بود که در سال ۱۴۰۱ به ۶۲۱ نفر وفرار از منزل ۱۸۵ نفر بوده که در سال جاری به ۲۹۳ نفر رسیده است.

البته خشونت خانگی طبق  برآوردی که از مراجعین به مراکز ۱۲۳ استخراج شده، رکوردار است و خشونت از نوع همسر آزاری، فرزند آزاری، معلول آزاری، سالمند آزاری افزایش پیدا کرده است که دلایل مختلفی مثل شرایط اقتصادی، اجتماعی، بیماری ها و عوامل دیگری در این امر دخیل بودند.

آمار کودکان کار در اصفهان بالا نیست

یکی از کارهای دفتر آسیب اجتماعی کودکان کار است. اسماعیلی با اشاره به اینکه امروز مسئله کودکان کار و آسیب های اجتماعی آنها اهمیت زیادی پیدا کرده ادامه می دهد:  ۱۳ دستگاه موظف هستند بحث کودکان از شروع پذیرش تا توانمندسازی کودکان را برعهده بگیرند. البته  کودکان کار کودکانی هستند که روزها به سر کار می روند و شبها به خانه برمیگردند، اما کودکان خیابان سرپناهی ندارند. درساماندهی کودکان کار در ۵ مرحله شناسایی، جذب، پذیرش، ساماندهی و توانمندسازی اقدام می‌کنیم که هدف بهزیستی توانمند سازی است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه ساماندهی کودکان کار وخیابانی بسیار مهم است، خبری که بیشترین آمار کودکان کار را در اصفهان مطرح کرده بود را تکذیب کرد و گفت:  سازمان بهزیستی به هیچ عنوان این آمار را تایید نمی کند واین آمار منبع موثقی نداشته است  و اصفهان در حوزه کودکان کار رده هشتم کشور را شاید داشته باشد. در حالا حاضر آمار کودکانی که در مرکز حمایت اموزشی روزانه ثبت می شود  ۱۲۰ کودک ودر  مرکز کودک کار بهزیستی در ۹ ماه امسال ۱۹۵ کودک پذیرش شده است.

افتتاح مرکز نگهداری کودکان کار در اصفهان

ساماندهی کودکان کار مساله ای بود که سالها به دلیل ترک فعل ۱۳ دستگاه متولی روی زمین مانده بود که حالا اسماعیلی از همکاری نسبی این دستگاه ها خبر داد. با ورود شهرداری و استانداری به این عرصه خانه ای برای نگهداری کودکان در هفته آینده افتتاح خواهد شد. این مرکز ظرفیت پذیرش ۴۵ کودک پسر و بیش از ۲۰ کودک دختر  را دارد. کودکان در ابتدا به صورت کوتاه مدت از یک روز تا ۲۱ روز در مرکز نگهداری می شوند تا وضعیت آنها مشخص شود. در صورت محرومیت از حمایت خانواده به مدت میان مدت و تا یک سال نگهداری می شوند و بعد از ان به خانه های کودک و نوجوان منتقل می شوند.

او در ادامه از خرید یک دستگاه عنبیه که مشخصات کودکان را ثبت می کند خبر داد و گفت: در گذشته به دلیل نبود این سامانه کودکان درمراکز مختلف خدمات می گرفتند و همین مساله باعث بالارفتن آمار می شد که با این شیوه کودکان تکرار که به مرکز منتقل می شوند اقدام قانونی در مور آنها انجام می شود.

اسماعیلی ابراز امیدواری کرد تا با همکاری ۱۳ ارگان مسدول در ساماندهی کودکان کار و خیابانی سال اینده با کاهش آمار روبرو باشیم. او همچنین دنبال کردن برخورد های پیشگیرانه و حوققوی برای کاهش امار کودکان هم تاکید کرد.

کد خبر 74943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد