همایش احصاء عوامل تعیین کننده آسیب های اجتماعی در بهزیستی خوزستان برگزار شد

صبح امروز دوشنبه، مورخ هشتم اسفندماه دومین همایش احصاء عوامل تعیین کننده استانی آسیب های اجتماعی با حضور مدیرکل و معاونین بهزیستی خوزستان، روسای بهزیستی برخی از شهرستان ها، اساتید دانشگاه، صاحب نظران، پژوهشگران و کارشناسان حوزه آسیب ها در اداره کل بهزیستی خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خوزستان،مدیرکل بهزیستی  با اشاره به قدمت فعالیت سازمان بهزیستی گفت: بهزیستی سازمانی تخصصی، حمایتی و علمی است که در سه حوزه توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری فعالیت می کند.

مهران کریمیان با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ وظیفه اساسی در بهزیستی انجام می شود افزود: گستره ی خدمات و کمک های بهزیستی در جامعه وسیع است به گونه ای که کمک های سازمان از قبل از تولد در قالب  مشاوره های ژنتیکی، آموزش های مربوط به حوزه معلولیت ها، مسائل مربوط به پیشگری از تولد نوزادان نارس و بیماران خاص، غربالگری و تست های ویژه تا زمان مرگ را در بر می گیرد.

وی اظهار داشت: هدف از برنامه احصاء عوامل تعیین کننده استانی آسیب های اجتماعی، شناسایی صحیح و دقیق آسیب ها و عوامل ایجادکننده و محافظ آنها و ارائه راهکار برای حل آسیب ها به روش علمی است.

کریمیان با اشاره به اینکه  سازمان بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی، نقش مهمی در ایجاد عوامل محافظت کننده از آسیب ها دارد، ادامه داد: با توجه به سرعت رشد آسیب های اجتماعی در کشور، در بحث معتادان متجاهر، زنان بی سرپرست و بدپرست، کودکان کار و خیابان و... با چالش های جدی روبه رو هستیم که برای ساماندهی آن به ارتباط پیوسته با محیط علمی  نیاز داریم.

دبیر علمی همایش احصاء عوامل تعیین کننده استانی آسیب های اجتماعی نیز ضمن بیان اینکه این طرح ملی بخشی از برنامه پنج ساله هفتم توسعه است گفت: در چند سال اخیر سیر تحولات اجتماعی در دنیا، ایران و استان خوزستان باعث توجه هر چه بیشتر به مقوله‌های اجتماعی به ویژه آسیب های اجتماعی  شده است.

غلامحسین عبادی با اشاره به اینکه استان خوزستان از جمله استان هایی است که با معضلات مختلف اجتماعی و مسائل و مشکلات آن مواجه است افزود: مسائل و مشکلاتی  نظیر فقر و حاشیه نشینی ، نرخ بیکاری، تبعیض و محرومیت های اجتماعی، اعتیاد و رفتارهای پرخطر بیش از هر عامل دیگری به سلامتی انسان ها و جوامع آسیب وارد می کند.

وی عنوان کرد: از آنجا که بهزیستی محور سلامت اجتماعی است، با شناخت و اولویت بندی آسیب های اجتماعی در مناطق مختلف از طرف بهزیستی خوزستان، بستر لازم را جهت کاستن از این آسیب ها و برنامه ریزی و تصمیم سازی های استراتژیک بلند مدت فراهم می کند اما می بایست ابزارهای لازم برای حل آسیب های اجتماعی را نیز در اختیار داشته باشد.

عبادی تصریح کرد: علاوه بر عوامل فردی  نظیر جنس، سن، وضعیت ظاهری و قیافه، ضعف و قدرت، بیماری، عامل ژنتیک و... در بروز آسیب های اجتماعی و رفتارهای نابهنجار و آسیب زا، عوامل روانی، محیطی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی و بهداشتی نیز به عنوان عوامل تعیین کننده و زمینه ساز می تواند مؤثر باشد.

وی همچنین گفت: درروش برنامه احصاء تعیین کننده های استانی آسیب های اجتماعی از روش مطالعه کیفی از نوع پدیدار شناسی و تحلیل محتوا استفاده شده است که شامل سه مرحله مصاحبه عمیق به صورت نیمه ساختار یافته با صاحبنظران و اعضای هیات علمی دانشگاه ها وسازمان های مرتبط، جلسه با گروه های متمرکز ( شامل ۵ گروه از کارشناسان دولتی و غیر دولتی و مستقل ) و جلسه دلفی با متخصصان و افراد خبره بوده است.

گفتنی است در این جلسه عوامل احصاء شده در مرحله اول برنامه احصاء عوامل تعیین کننده استانی آسیب های اجتماعی، توسط اساتید، صاحب نظران و پژوهشگران  مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 74911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد