در رسانه | چتر حمایتی بهزیستی بر سر نیازمندان کردستانی

سنندج- ایرنا- سازمان بهزیستی کردستان به عنوان یکی از نهادهای حمایتی همواره تلاش کرده است، متناسب با ظرفیت‌های موجود پاسخگوی نیاز جامعه هدف(قشر نیازمند و آسیب‌پذیر) باشد و چتر حمایتی خود را با تمام توان برسر مددجویان زیرپوشش قرار دهد.

https://irna.ir/xjLNHZ

به گزارش ایرنا، سازمان بهزیستی به عنوان یکی از نهادهای حمایتی برای کمک به قشرهای محروم و انسان هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ارثی و نیز داشتن مشکلات جسمی، روانی، عاطفی، گرفتار مشکلات و دچار عدم تعادل شده اند، تاسیس شد.

از آن جایی که یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی، تامین عدالت اجتماعی، ریشه‌کن کردن فقر و تولید ثروت برای بهره‌مندی همه از رفاه نسبی است، سازمان بهزیستی در این مسیر با الهام از راهبردهای مدبرانه دولت و در سایه تلاش و همدلی بر آن است تا از موانع، پله برای صعود بسازد و همه در سایه حمایت آن در کنار خانواده شاد و سالم زندگی کنند.

سازمان بهزیستی کردستان به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی، اجتماعی و حمایتی به هشت درصد جمعیت استان شامل ۲۵ هزار خانوار مستمری بگیر و ۲۸ هزار خانوار غیرمستمری بگیر خدمات مختلف ارائه می‌دهد.

سازمان بهزیستی کردستان به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی، اجتماعی و حمایتی به هشت درصد جمعیت استان شامل ۲۵ هزار خانوار مستمری بگیر و ۲۸ هزار خانوار غیرمستمری بگیرخدمات مختلف ارائه می دهد.

برای آشنایی بیشتر با عملکرد این سازمان در بخش‌های مختلف و اقداماتی که برای جامعه هدف استان انجام شده است، گفت و گویی با حسین رسولی مدیرکل بهزیستی استان انجام داده‌ایم که شرح آن در ذیل می‌آید.

در رسانه | چتر حمایتی بهزیستی بر سر نیازمندان کردستانی

ایرنا: به عنوان نخستین سوال بفرمایید سازمان بهزیستی کردستان چه خدماتی به جامعه هدف ارائه می‌دهد؟

رسولی: سازمان بهزیستی با ایجاد بستر سازی مناسب جهت آسیب زدایی و ایجاد نشاط در جامعه و تحقق عدالت اجتماعی تشکیل شده است و در راستای خدمات رسانی مناسب و مطلوب به جامعه هدف ۱۷۰ فعالیت را در قالب ۵۲ ماموریت در دستور کار دارد.

ایرنایکی از حوزه های تخصصی این سازمان، توانبخشی است، بفرمایید برنامه‌های این حوزه به چه صورت است؟

رسولی: حوزه توانبخشی یکی از حوزه‌های تخصصی در حمایت از جامعه هدف(معلولان) است که در قالب آن بیش از ۳۰ فعالیت و برنامه با رویکردهای مختلف مراقبتی و توانبخشی، توانمندسازی و مرکز روزانه و توانپزشکی ارائه می شود.

ایرنا: درحال حاضر چه تعداد معلول در استان شناسایی و زیرپوشش این سازمان هستند؟

رسولی: ۳۲ هزار و ۵۰۳ معلول زیر پوشش این نهاد هستند که ۶ هزار و ۹۲۱ نفر از این تعداد معلول ذهنی، ۱۳ هزار و ۷۳۳ نفر جسمی حرکتی، سه هزار و ۷۷۰ نفر بینایی، چهار هزار و ۳۴ نفر شنوایی، ۶۹۸ نفر صوت و گفتار و سه هزار و ۳۴۷ نفر روانی مزمن هستند.

از این تعداد ۲ هزار و ۳۹۸ نفر دارای معلولیت خیلی شدید، ۱۲ هزار و ۶۳۹ نفر دارای معلولیت شدید و ۱۰ هزار و ۵۵۲ نفر دارای معلولیت متوسط هستند و ۶ هزار و ۱۱۲ نفر معلولیت خفیف دارند.

در دفتر مراکز روزانه و توانپزشکی خدمات مختلفی شامل تامین وسایل کمک توانبخشی، تقویت و توسعه برنامه‌های هنر درمانی، ارائه خدمات توانبخشی از طریق خرید خدمت، تامین اندام مصنوعی، ارائه خدمات به معلولان و سالمندان در مراکز روزانه آموزشی توانبخشی و حرفه آموزی و کارگاه های تولیدی حمایتی، کمک به کودکان ناشنوای نیازمند کاشت حلزون به معلولان ارائه می‌شود.

ایرنا: در حال حاضر چه تعداد مراکز توانبخشی روزانه و شبانه‌روزی در استان کردستان فعالیت دارد؟

رسولی: هم‌اکنون ۲۰ مرکز توانبخشی مراقبتی شبانه‌روزی با ۶۹۴ خدمت گیرنده و ۲۸ مرکز روزانه آموزش توانبخشی با هزار و ۲۳۸ نفر خدمت گیرنده در استان فعال است، ضمن اینکه برای ارائه خدمات توانبخشی در منزل نیز هشت مرکز با ۲۹۲ نفر خدمت گیرنده و ۲ مرکز مراقبت در منزل با ۱۷۰ نفر خدمت گیرنده نیز فعالیت دارند.

ایرنا: این سازمان در حوزه مسکن و اشتغال جامعه هدف چه اقداماتی انجام داده است؟

رسولی: موضوع مسکن، معیشت و اشتغال نیاز اساسی تمام اقشار جامعه است و بی شک جامعه هدف این نهاد که جزو اقشار آسیب پذیر جامعه هستند بیشتر از سایرین باید مورد توجه قرار بگیرند که این سازمان در این راستا در استان اقدامات خوبی انجام داده است.

در سال جاری ۲ هزار و ۱۴۸ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در استان به جامعه هدف پرداخت شده است در سال جاری ۲ هزار و ۱۴۸ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در استان به جامعه هدف پرداخت شده است که هزار و ۹۶۲ میلیارد ریال از این میزان از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه کشور و مابقی نیز از محل اشتغال پایدار روستایی، تبصره ۱۸ بنیاد برکت و شورای عالی اشتغال به سه هزار و ۲۱۰ نفر پرداخت شده است.

در حوزه مسکن نیز در در سال جاری ۲۱۵ واحد به مددجویان زیرپوشش این نهاد تحویل داده شد و در حال حاضر نیز ۴۱۷ خانوار فاقد مسکن در استان وجود دارد که ۱۰۸ خانوار عادی شهری، ۲۲ خانوار عادی روستایی، ۱۹۹ خانوار دو معلولی شهری، ۵۶ خانوار دو معلولی روستایی و ۱۵ زن سرپرست خانوار هستند.

ایرنا: نقش مردم و سازمان‌های غیردولتی در ارائه خدمات به قشر اسیب پذیر جامعه چیست؟

رسولی: نقش مردم، تشکل ها و انجمن‌های غیردولتی در توجه به جامعه هدف بویژه معلولان بسیار موثر است و مردم، خیرین و نیکوکاران ارتباط خوبی با سازمان بهزیستی داشته و در تمام زمینه‌های حوزه معلولان (شبانه روزی، روزانه و معلولان حاضر در خانواده) مشارکت و همراهی فعالانه‌ای دارند و در مواقع لزوم در کنار آنان بوده اند.

این سازمان در حوزه های مختلف به نیازمندان و قشر آسیب پذیر جامعه خدمات مختلفی ارائه می دهد اما به تنهایی از عهده آن بر نمی آید و با توجه به اینکه جنس‌ فعالیت و کار این سازمان مردمی است بنابراین رسانه‌ها می توانند با اطلاع رسانی درست، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها بهزیستی را به مردم معرفی کنند و روشنگری‌های لازم را در ارائه خدمات، به جامعه ارائه دهند.

کد خبر 74768

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد