کودکان کار و خیابان؛ از شناسایی تا ساماندهی و توانمندسازی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ضمن تشریح خدمات و فعالیت های بهزیستی در حوزه کودکان کار و خیابان، ساماندهی و توانمندسازی این گروه را یکی از مهمترین اولویت ها و دغدغه­ های سازمان بهزیستی دانست و اظهار داشت: حضور کودکان در خیابان، شدیداً فرایند طبیعی رشد جسمی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی، ‌ همچنین تکامل شخصیّت و جریان اجتماعی شدن به‌هنجار آنان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد؛ از این رو این گروه از کودکان نیازمند توجّه ویژه‌ای می‌باشند.

دکتر مسعود فیروزی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۹۱ کودک کار و خیابان شناسایی و در مراکز روزانه و شبانه‌روزی تحت نظارت بهزیستی استان  پذیرش شده و خدمات دریافت نموده‌اند، گفت: با توجه به آمار فوق میانگین پذیرش ماهیانه در مراکز طی نه ماهه اول سال جاری بیش از ۵۴ کودک بوده است. این کودکان در مجموع بیش از ۱۱۳۰۰ خدمت تخصصی دریافت نموده‌اند که این خدمات مشتمل بر خدمات مددکاری، روانشناسی، آموزشی، بهداشتی، درمانی و... می‌باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه حضور کودکان در خیابان مصداق عینی و بارز کودک آزاری است، گفت: آثار زیانبار این موضوع تنها به دوران کودکی فرد منحصر نمی‌شود و تا بزرگسالی نیز ادامه یافته و جامعه را از وجود انسان‌های کارآمد و شایسته محروم می کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین دغدغه­ های بهزیستی ساماندهی کودکان کار و خیابان می‌باشد. موضوع کودکان کار و خیابان به عنوان یکی از پنج آسیب اولویت‌دار در کشور ناشی از عوامل مختلف مانند فقر، بیکاری، مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک، بروز حوادث طبیعی و انسان‌ساخت، شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی، ورود اتباع خارجی به‌ویژه به شکل غیرمجاز و... می‌باشد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط خاص استان خراسان رضوی در خصوص موضوع کودکان خیابان و حضور تعداد زیادی از کودکان کار و خیابان اتباع، سازمان بهزیستی جهت ارتقای کمی و کیفی خدمات خود به این کودکان از ابتدای سال جاری با اعلام فراخوان در خصوص شناسایی بخش غیر دولتی جهت همکاری در این زمینه اقدام نموده است. راه اندازی دو مرکز جدید نیز با استفاده از ظرفیت‌های موسسات خیریه در دست اقدام می‌باشد.

وی درخصوص عمده‌ترین اقدامات بهزیستی در حوزه رفع این معضل و حمایت از کودکان کار و خیابان، گفت: در صورتی که پدرِ کودک، دارای معلولیت باشد یا مادر سرپرست خانوار باشد و به دلیل مشکلات معیشتی کودک وارد چرخه کار شده باشد، سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قرار خواهد گرفت. در صورتی که کودک فاقد والدین موثر بوده و بستگان وی صلاحیت نگهداری از او را داشته باشند کودک می‌تواند از خدماتِ دریافتِ امداد ماهیانه بهره‌مند گردد.

فیروزی خاطرنشان کرد: کودکان شناسایی شده ایرانی یا اتباع دارای مجوز اقامت قانونی، خدمات توانمندسازی فردی و خانوادگی را براساس قوانین و ظرفیت‌های موجود دریافت می‌کنند. در صورتی که کودکان کار و خیابان نیازمند به اقامت در مراکز شبانه‌روزی نباشند به مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده روزانه جهت دریافت خدمات تخصصی ارجاع می‌گردند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی درخصوص چگونگی نحوه شناسایی، جذب و ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان توسط بهزیستی، گفت: جذب وشناسایی کودکان کار به طرق مختلف از جمله شناسایی از طریق تیم شناسایی و انتقال شهرداری، تیم‌های سیار اورژانس اجتماعی یا تیم‌های تخصصی مراکز حمایتی آموزش کودک و خانواده صورت می‌گیرد. بعد از غربالگری و ثبت اطلاعات کودک در سامانه متمرکز (از طریق اسکن عنبیه) انجام گرفته و در مرحله بعدی توسط مددکار با توجه به شرایط فردی و خانوادگی کودک برنامه توانمندسازی طراحی می گردد.

وی ضمن تاکید بر اینکه نوع حمایت دریافتی کودک از بهزیستی با توجه به نوع  مشکل او متفاوت خواهد بود، گفت: تعریف کودک کار با کودک خیابان فرق می‌کند و بر این اساس آنها خدمات متفاوتی نیز دریافت می‌کنند. کودک  خیابان به طفل و نوجوان در معرض خطر که به جهت فقر یا بی‌خانمانی به صورت محدود یا نامحدود در خیابان به سر می‌برد؛ اطلاق می‌شود اعم از کودکی که هنوز از خانواده و سرپناه برخوردار است یا کودکی که خیابان را خانه خود می‌داند و رابطه او با خانواده به حداقل رسیده یا قطع شده است. اما کودک کار به طفل یا نوجوانی که برای ادامه زندگی و امرار معاش خانواده مشغول فعالیت در ازای دریافت مزد یا بدون دریافت مزد است و این فعالیت منجر به ایجاد وضعیت مخاطره‌آمیز برای او می‌شود، می‌گویند.

فیروزی ضمن تاکید بر اینکه با توجه به شناسایی های صورت گرفته از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۷۵ درصد کودکان دارای والدین و حدود ۱۹ درصد آنها تک والد بوده اند، گفت: این آمار بدین مفهوم است که کمتر از ۷ درصد این کودکان کار و خیابان بی‌سرپرست می‌باشند. در صورتی که کودک کار و خیابان فاقد سرپرست موثر یا بی‌سرپرست باشد، می‌تواند از خدمات اقامت کوتاه مدت و طولانی مدت در مراکز شبانه‌روزی تحت پوشش بهزیستی بهره‌مند گردد.

وی ضمن تاکید بر اینکه در حوزه ارائه خدمات به کودکان خیابان  سایر سازمان‌ها نیز مسئولیت‌هایی بر عهده دارند، گفت: براساس آئین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی و آئین‌نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان علاوه بر بهزیستی سایر سازمان‌ها نیز مسئولیت‌هایی بر عهده دارند از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی، بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت، اداره کل آموزش وپرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صدا وسیما، ثبت احوال و... )

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: طی سال جاری با حمایت‌های نماینده محترم دادستان، کمیته‌های ساماندهی کودکان کار وخیابان با حضور اکثریت اعضاء برگزار گردیده است. متاسفانه علیرغم  همراهی دستگاه‌ها  در خصوص اجرایی شدن آئین نامه ساماندهی کودکان خیابانی همچنان چالش‌های بین بخشی زیادی در خصوص پیگیری مسائل مربوط به این کودکان وجود دارد که نیازمند تعهد و الزام هرچه بیشتر سازمان‌های مرتبط می‌باشد.

وی با بیان اینکه برخورد شهروندان با موضوع کودکان کار نیز بسیار مهم است، گفت: درکنار اقدامات دولت و مسئولین و سازمان‌های مردم نهاد، برخورد صحیح شهروندان با این موضوع و پرهیز از واکنش‌های لحظه‌ای در مواجهه با این مساله ضروری است چرا که همه ما مسئول آینده این کودکان هستیم و لازم است ضمن حفظ حرمت و کرامت انسانی با هدف کاهش حضور این کودکان در خیابان با شیوه‌های صحیح از کودکان، خانواده و سیاست‌های اجرایی در این زمینه حمایت کنیم.

کد خبر 73029

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد