تلفیق اجتماعی باید به عنوان یک فرهنگ فراگیر و عمومی در کشور نهادینه شود

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: امروز دوران تلفیق اجتماعی یعنی پذیرش افراد دارای معلولیت در جامعه به عنوان افراد موثر و دارای حقوق انسانی، شهروندی، بین‌المللی و ملی در تمام جوانب زندگی است تا زمینه‌ای برای حضور مستمر و موثر آن‌ها در جامعه ایجاد شود.

مسعود فیروزی امروز ۹ بهمن ماه، در اولین جشنواره ورزشی مشترک دانش‌آموزان دارای معلولیت و عادی که در سالن ورزشی علی حمیدی برگزار شد، اظهار کرد: ما ایرانی بزرگ و دارای تاریخ و تمدن هستیم، ایرانی که قدمت ادبی، تاریخی، مذهبی و علمی آن تمام ملل و تمدن‌های جهان را به رقابت می‌خواند. این ایران با تمام اجزای خود با زنان، مردان، مذاهب مختلف، رنگ‌ها، نژادها و جغرافیاهای متفاوت، دشت، کویر، دریا و جنگل خود ایران است و با همه کسانی که با ویژگی‌های متفاوت در این کشور تاریخی و بزرگ زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: کودکان دارای معلولیت صرفا دارای تفاوت هستند. جامعه وظیفه دارد زمینه‌ها را برای کاهش محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل این تفاوت‌ها مهیا کند. شاید این موضوعی است که تا حدودی غفلت از آن وجود داشته و باید در دستور کار قرار گیرد. تاریخچه توان‌بخشی و تاریخ افراد دارای معلولیت دوران گذار رو به رشدی را نشان می‌دهد؛ از دورانی که نگاه به افراد دارای معلولیت نگاهی بوده که انسانیت از آن شرم می‌کند، دورانی که نگهداری از افراد دارای معلولیت تنها در خانه مجاز بوده و زمانی که نگهداری صرفا در مراکز خاص آن‌ها انجام می‌شده تا دوران رو به روشنی و حضور افراد دارای معلولیت در جامعه و امروز که دوران تلفیق اجتماعی یعنی پذیرش افراد دارای معلولیت در جامعه به عنوان افراد موثر و دارای حقوق انسانی، شهروندی، بین‌المللی و ملی در تمام جوانب زندگی و ایجاد زمینه‌ای برای حضور مستمر و موثر آن‌ها در جامعه است.

فیروزی گفت: شاید اولین گام این اقدام آشنایی ما با افراد دارای معلولیت و تفاوت‌های آن‌ها از همان دوران کودکی و حتی قبل باشد. ما در سازمان بهزیستی، سازمان‌های مرتبط دیگر و رسانه‌ها وظیفه داریم مشخصات و ویژگی‌های افراد دارای معلولیت‌های متفاوت را معرفی کنیم. برنامه‌هایی مانند جشنواره همدلی موجب می‌شود آشنایی با انواع معلولیت، محدودیت‌ها، توانمندی‌ها و تفاوت‌های این کودکان صورت گیرد تا دوران تلفیق اجتماعی در سطح کشور جاری و به عنوان یک فرهنگ فراگیر و عمومی نهادینه شود؛ بنابراین با شناخت نسبت به هم از کودکی بسیاری از محدودیت‌های حضور افراد دارای معلولیت در جامعه رخت برمی‌بندد و زمینه بروز توانمندی‌های آن‌ها مهیا می‌شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: تمام آحاد جامعه، مسئولان، سازمان‌های مردم نهاد و افراد صاحب نفوذ وظیفه دارند نقش خود را در استیفای حقوق افراد دارای معلولیت ایفا کنند و خود افراد دارای معلولیت نیز باید جامعه را وادار کنند به احترام آن‌ها کلاه از سر بردارند تا گام اولیه حضور در جامعه محکم برداشته شود.

 تلفیق اجتماعی باید به عنوان یک فرهنگ فراگیر و عمومی در کشور نهادینه شود

۲۲۰۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل می‌کنند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: یکی از اهداف ما در آموزش، فراگیرسازی است و آموزش و پرورش استثنایی استان در این موضوع پیشگام است. در حال حاضر ۲۲۰۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه و دارای معلولیت‌های جسمی‌حرکتی، بینایی و شنوایی در کنار دانش‌آموزان عادی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

جواد روحانی اظهار کرد: یکی از مبانی که در آموزش و پرورش استثنایی به آن توجه شده، رویکرد فراگیرسازی است. جشنواره همدلی یکی از موارد مربوط به این رویکرد بوده که امروز شاهد آن هستیم. در این جشنواره دانش‌آموزان عادی در کنار دانش‌آموزان با نیازهای ویژه قرار گرفتند و همزیستی را فراهم کردند.

وی بیان کرد: رویکرد آموزش و پرورش استثنایی این است که آموزش فراگیر را توسعه دهد و در جهت برقراری عدالت آموزشی و فرصت‌های برابر آموزشی و اجتماعی برای دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه گام بردارد. دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید در کنار دانش‌آموزان عادی یاد بگیرند که چگونه با هم زندگی کنند، همزیستی داشته باشند، شادی‌های خود را تقسیم کنند، در کنار هم بوده و حس مسئولیت‌پذیری نسبت به هم داشته باشند.

روحانی عنوان کرد: در حال حاضر امکانات و تسهیلاتی را فراهم کردیم که این دانش‌آموزان در کنار هم قرار بگیرند تا حس مسئولیت‌پذیری و مسئولیت اجتماعی در دو طرف ایجاد شود. ما در تعامل و پیگیر هستیم تا همزیستی و توسعه فراگیر در کشور ما فرهنگ‌سازی و در تمام ایران انجام شود.

کد خبر 72784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد