هم افزایی بهزیستی، شهرداری و نیروی انتظامی به‌ منظور ساماندهی معتادین متجاهر و متکدیان کارتن‌خواب در شهر مشهد

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی طی سه شب گذشته از مراکز ساماندهی معتادین متجاهر، کارتن‌خواب‌ها و متکدیان بازدید و از نزدیک بر نحوه جمع‌آوری و ساماندهی آنها از سطح شهر نظارت کرد.

مسعود فیروزی در حاشیه این بازدیدها  گفت: باتوجه به موج جدید سرما و پائین آمدن بی‌سابقه دما طی هفته جاری از طریق هماهنگی‌های به عمل آمده با شهرداری و نیروی انتظامی، تمامی امکانات و ظرفیت‌های این سه دستگاه جهت جمع‌آوری و ساماندهی معتادان و متکدیان به‌کار گرفته شده است. جمع‌آوری معتادین متجاهر توسط شهرداری و نیروی انتظامی از محل پاتوق‌ها، زیر پل‌ها و سطح شهر انجام گرفته که این افراد بعد از جمع‌آوری به مراکز غربالگری انتقال یافته و در صورت داشتن اعتیاد به مراکز ماده ۱۶و در غیر این صورت در گرم‌خانه‌ها و مراکز سرپناه شبانه اسکان می‌یابند.

وی با بیان اینکه موضوع اسکان کارتن‌خواب‌ها در سطح شهر موضوع جدیدی نیست و سالیان سال است که ارگان‌های ذی ربط نظیر نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی و شهرداری در کشمکشی طولانی به جهت رفع این مشکل هستند، گفت:در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، دستگاه‌های متعددی متولی هستند که می‌توانند با مشارکت و همفکری، گام‌های مهمی در این حوزه بردارند. بنابراین طی سه شب گذشته، نیروی انتظامی، بهزیستی و شهرداری با یکدیگر جهت ساماندهی معتادین متجاهر و کارتن‌خواب‌ها بسیج شدند تا  کسی در خیابان و پاتوق‌ها باقی نماند و به مراکز سرپناه شبانه، گرمخانه‌های شهرداری، مراکز ماده ۱۶ و... انتقال یابند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در حال حاضر سه مرکز سرپناه شبانه متعلق به بهزیستی با ظرفیت ۱۶۰ نفر، ۱۷ مرکز نگهداری و درمان اعتیاد ماده ۱۶ جهت معتادان متجاهر با ظرفیت حدود ۶۰۰۰ نفر وجود دارد. چند گرم‌خانه نیز به همت شهرداری با ظرفیت حدود ۷۰۰ نفر برای ساماندهی معتادین متجاهر و کارتن‌خواب‌ها در این شب‌های سرد در نظر گرفته شده است. طی سه‌شب گذشته حدودا بالغ بر ۴۰۰ نفر از این افراد جمع‌آوری و ساماندهی شده‌اند. برخی دیگر از این افراد نیز خودشان به مراکز سرپناه شبانه بهزیستی مراجعه کرده و آنجا اسکان یافته‌اند. این مراکز با مراجعه اختیاری معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها به آنها خدمات اسکان را ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه در برخورد با معضلات و پدیده‌های اجتماعی اعم از کارتن خوابی، معتادان خیابانی و افراد بی‌خانمان همواره بایستی حقوق انسانی فرد مورد توجه قرار گیرد، گفت: اعتیاد، تجاهر و کارتن خوابی مانع استفاده از حقوق شهروندی نمی شود و فرد  باید در مسیر بازتوانی قرار گرفته و حمایت از او ادامه یابد. باید بعد از پناه دادن و غذا و درمان‌های اولیه، بازتوانی و ایجاد تدابیر مناسب برای بازگرداندن آنها به جامعه و یافتن شغل مناسب با توانایی‌شان مورد توجه قرار گیرد.

فیروزی ضمن ابراز خرسندی از همکاری سایر نهادها در خصوص موضوع معتادین متجاهر، گفت: این همکاری‌ها همچنان نیز بایستی ادامه یابد. تمامی نهادهای متولی بایستی با همکاری سازمان بهزیستی در تکمیل مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر و افراد بی‌خانمان و توانمندسازی معتادان بهبود یافته اقدام نمایند. استفاده از ظرفیت خیرین برای کمک به معتادان متجاهر، می‌تواند پیشبرد امور در این حوزه را تسریع بخشد که نیاز است به صورت ویژه به این مهم توجه شود.

پذیرش مازاد بر ظرفیت مراکز ماده ۱۶ بهزیستی مشهد؛ آماده‌باش مراکز بهزیستی

مدیریت اداره بهزیستی شهرستان مشهد گفت: در این فصول و شرایط بحرانی مراکز سازمان بهزیستی در شرایط آماده باش قرار دارند. برخی از مراکز مازاد بر ظرفیت خود نیز پذیرش داشته‌اند.

جواد بهنام در گفت‌وگو با روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه طی سه شب گذشته بازدیدها و نظارت‌های مکرری از مراکز کاهش آسیب ماده ۱۶ به‌ منظور بررسی وضعیت اسکان معتادین متجاهر، شرایط گرمایشی، ایمنی، وضعیت تغذیه و شیوه درمان‌های ارائه شده در این مرکز به عمل آمده است.

وی خاطرنشان کرد: در مراکز ماده ۱۶علاوه بر اسکان معتادین، خدمات درمانی نیز به آنها ارائه می‌شود. افراد در این مراکز حدالاقل به مدت ۶ ماه در دو دوره ۳ ماهه به‌منظور ارائه خدمات درمانی جهت رهایی از اعتیاد نگهداری می‌شوند. از آنجائی که اکثر کارتن‌خواب‌ها به بیماری اعتیاد مبتلا هستند لذا در این شب‌ها مراکز ماده ۱۶ مازاد بر ظرفیت خود نیز پذیرش داشته‌اند.

مدیریت بهزیستی شهرستان مشهد با بیان اینکه فرآیند ارائه خدمات به افراد در معرض آسیب و معتادان خیابانی ابتدا از خدمات پیشگیرانه آغاز می‌شود، گفت: تاکید بهزیستی در وهله اول بر اقدامات پیشگیرانه به‌منظور جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی می‌باشد. در وهله دوم افراد گرفتار وارد مرحله درمان شده که درمان‌ها نیز با توجه به شخص آسیب دیده روش‌های مختلفی خواهد داشت. روش‌هایی اعم از درمان به‌صورت سرپایی، درمان در مراکز اقامتی، کاهش آسیب و ارائه خدمات به افراد بهبود یافته انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که قصد ترک اعتیاد نداشته و علیرغم ارائه خدمات درمانی هیچ بهبودی در وضعیت آنها و تمایلی برای ترک دیده نمی‌شود، بیشتر در معرض رفتارهای پرخطر قرار دارند. به‌طور مثال از سرنگ‌های مشترک استفاده می‌کنند و بیشتر در معرض بیماری‌های عفونی می‌باشند که حتی این گروه نیز از بهزیستی خدماتی را شامل وسایل بهداشتی، سرنگ، بتادین، وسایل استحمام و... به منظور پیشگیری از انتقال بیماری‌هایی همچون ایدز و هپاتیت دریافت می‌کنند.

بهنام ضمن تاکید بر اینکه اگر تمامی دستگاه‌ها درکنار هم قرار نگیرند قطعا از عهده کار بزرگی همچون جمع‌آوری متکدیان یا معتادان متجاهر به خوبی بر نمی‌آیند، گفت:در کنار وظیفه انکار نشدنی سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی، شهرداری نیز به عنوان  متولی شهر در راستای حل بحران معتادان متجاهر و متکدیان مسئول است و خوشبختانه امسال شهرداری مشهد نیز ساماندهی معتادان متجاهر را در دستور کار قرار داده است و همکاری خوبی بین این سه بخش وجود دارد.

کد خبر 71888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد